تابناک مرکزی: برنامه نمادین پاسداشت ساعت زمین شامگاه شنبه با حضور جمعی از مسئولان، سمن ها و اقشار مختلف مردم در میدان شهدا (باغ ملی) اراک برگزار شد.
کد خبر: ۵۸۲۸۲۵
تاریخ انتشار: ۰۵ فروردين ۱۳۹۷ - ۰۸:۰۰ 25 March 2018

به گزارش تابناک مرکزی به نقل از ایرنا، در این برنامه خودجوش اقشار مختلف مردم در ساعت 20 و 30 دقیقه شامگاه شنبه با تجمع در میدان شهدا (باغ ملی) اراک و خاموش کردن چراغ ها در پیام صلح و دوستی جهانی با مام زمین همراه شدند.

فرماندار شهرستان اراک در حاشیه این برنامه بیان کرد: مدیریت بهینه مصرف انواع انرژی از موضوعات مهم در گفتمان جهانی است که باید از سوی تمامی مردم دنیا با هر نژاد و ملیتی جدی گرفته شود تا حیات بر بروی کره خاکی با امنیت همراه باشد و این مهم در اراک نیز به صورت نمادین اجرا می شود.

حسین بختیاری افزود: برگزاری برنامه پاسداشت زمین برای چهارمین سال متوالی است که در شهرستان اراک برگزار می شود و هرسال اقشار بیشتری از مردم در آن شرکت می کنند و به محیط زیست و زمین احترام می گذارند.

وی بیان کرد: تشکل های مردم نهاد در آشنایی بیشتر مردم با مصرف بهینه انرژی و پاسداشت زمین نقش موثری دارند و فعالان این بخش باید در این راستا رسالت خود را به خوبی انجام دهند.

مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق استان مرکزی در حاشیه این برنامه نمادین در گفت و گو با ایرنا اظهار کرد: ساعت زمین نخستین ‌بار توسط روزنامه سیدنی مورنینگ هرالد در سال 2007 مطرح شد و در آن سال 2 میلیون و 200 هزار نفر از ساکنین سیدنی اقدام به خاموش کردن چراغ‌های غیرضروری خود کردند.

محمد الله داد افزود: پس از این سال ساعت خاموشی زمین در کشورهای مختلف از جمله ایران مورد توجه قرار گرفته است.

وی بیان کرد: این اقدام جهانی با هدف ایجاد حساسیت در بین افکار عمومی در خصوص محافظت از زمین برای نسل های آینده صورت می گیرد.

مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق استان مرکزی ادامه داد: ساعت خاموشی زمین فرصت بسیار خوبی برای خاموش کردن لامپ‌ها و وسایل الکتریکی غیرضروری و توسعه این فرهنگ در کل ساعات روز در ایام سال است.

الله داد اظهار کرد: پیک مصرف برق استان با فعالیت بخش صنایع یک هزار و 200 مگاوات است که خاموشی برق های غیرضروری در ساعت زمین نقش موثری در صرفه جویی از مصرف برق و کمک به حفظ سیاره زمین دارد.

وی گفت: رویداد جهانی ساعت زمین از سوی صندوق جهانی طبیعت سازماندهی شده و هدف از آن آگاهی درباره تغییرات آب و هوایی و نیاز به مصرف محتاطانه انرژی در جهان است.

مدیر عامل موسسه محافظان طبیعت سرزمین آفتاب اراک نیز در حاشیه این برنامه نمادین به ایرنا گفت: رویداد ساعت زمین در سال ۲۰۰۷ برای نخستین بار از استرالیا با هدف توجه بیشتر به تغییرات اقلیمی و گرم شدن زمین مطرح شد.

محمد بختیار افزود: در چند سال اخیر دمای زمین افزایش یافته و این گرما تاثیر زیادی بر موجودات طبیعی می گذارد و ادامه این روند می تواند موجب انقراض برخی زیست بوم ها شود.

وی بیان کرد: روز زمین فرصت مناسبی برای تفکر به آینده زمین و تمام زیستمندان این کره است.

مدیرعامل موسسه محافظان طبیعت سرزمین آفتاب اراک ادامه داد: مردم باید تلاش کنند به منظور حفظ زمین و منابع زیست محیطی از خودروهای شخصی کمتر استفاده کنند تا سوخت کمتری مصرف شود.

بختیار عنوان کرد: سبک زندگی افراد نقش موثری در جلوگیری از گرمای دمای زمین و حفظ منابع زیستی برای نسل های آینده دارد.

وی تصریح کرد: ساعت زمین از بزرگ ترین جنبش های زیست محیطی جهان است که در بیشتر کشور ها برای توجه به تغییر اقلیم برگزار می شود.

مدیرعامل موسسه محافظان طبیعت سرزمین آفتاب اراک اضافه کرد: اگر 30 میلیون مشترک برق در ایران هر کدام تنها معادل یک لامپ 100 واتی از مصارف روشنایی خود را بین ساعت 20 و 30 تا 21 و 30 دقیقه امشب (شنبه) خاموش کنند، موجب صرفه جویی سه هزار مگاواتی مصرف انرژی خواهد شد.

پاسداشت ساعت زمین اراک از ساعت 20 و 30 تا 21 و 30 دقیقه در میدان شهدا (باغ ملی) این شهر، برگزار شد و برق قسمت هایی از این منطقه قطع و شرکت کنندگان با روشن کردن شمع و بالن آرزو ها این رویداد محیط زیستی را گرامی داشتند.

آیین ساعت زمین همچنین در شهرستان ساوه نیز برگزار شد.

نخستین گرامیداشت ساعت زمین در ایران در سال 1390 و با خاموشی چراغ‌های برج میلاد در تهران انجام شد و تاکنون نیز ایران در هفت برنامه متوالی برای پاسداشت این روز مشارکت فعال داشته است.

انتهای پیام/

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار