تابناک مرکزی: روزهای پایانی سال در خانواده های ایرانی با خانه تکانی و نو کردن همراه است.این گزارش مروری است بر همه اتفاق هایی كه دست به دست هم می دهند تا خانه تكانی روزهای آخر سال رنگ و بوی خطر بگيرند.
کد خبر: ۵۷۷۷۵۳
تاریخ انتشار: ۲۰ اسفند ۱۳۹۶ - ۱۷:۰۳ 11 March 2018

به گزارش تابناک مرکزی به نقل از خبرگزاری علم و فناوری، این روزها فکر و خیال تمیزکاری و خانه تکانی حتی در خواب هم آدم را رها نمی‌کند. اما با همه اینها تا چند روز دیگر هیاهوها می خوابد. اما این همه جنب و جوش در روزهای پایانی سال یک دنیا حادثه‌ را هم با خودش به همراه دارد. حادثه‌هایی که هنگام خانه‌تکانی اتفاق می‌افتند و ممکن است عید و تعطیلات سال نو را به کام خیلی‌ها تلخ کنند.

روزهای اسفند، آمار مسمومیت و مرگ ناشی از گاز کلر و یک ترکیب شیمیایی خطرناک و کشنده،مامورهای اورژانس و آتش نشانی را آماده باش نگاه می دارد چرا که تا ندانم کاری در روزهای پایانی سال، بیشترین سهم مرگ و میرها را به خودش اختصاص بدهد.

سامانه کمک رسانی و فوریت های پزشکی اورژانس و امداد و نجات آتش نشانی از آن مراکزی هستند که روزهای تعطیل و به ویژه در تعطیلی های طولانی مدت در آماده باش کامل قرار دارند.به غیر از تماس هایی که بیماران قلبی و عروقی و سالمندان با این مرکز امداددرمانی می گیرند، روزهای پایانی سال، امداد و نجات برای آنهایی که دچار حمله های آسمی و تنگی نفس های یکباره شده اند هم بیشتر می شود.

از سویی همه افراد در این ایام کار دارند اما باز هم این دلیل نمی شود که از بچه ها غافل بود. ماموران اورژانس و آتش نشانی این روزها همیشه گوش به زنگ هستند تا به ماموریت هایی بروند که بچه ها قربانی های اصلی آن هستند. خوردن نفت و وایتکس به جای آب و برخورد مواد شوینده قوی با پوست دست و صورت و چشم، روزها و ثانیه های خطرناکی را برای بچه ها رقم می زنند.

برخی ها به علت بى دقتى و سهل انگارى، مواد پاک کننده و سفیدکننده را در دسترس کودکان قرار مى دهند و احتمال دارد آنها هم  به علت کنجکاوى با این مواد در تماس قرار گیرند. خوردن مواد شوینده باعث سوختگى دستگاه گوارش مى شود و عمل بلع را با مشکل مواجه مى کند. والدین در صورت مسمومیت خوراکى فرزندان، نبایستی آنها را وادار به استفراغ کنند، زیرا این کار موجب آسیب دیدگى و سوختگى بیشتر دستگاه گوارش مى شود

یک کارشناس فوریت های پزشکی می گوید: بیماران مشکلات تنفسی در شب عید در لیست مراجعین به اورژانس‌ها زیاد دیده می‌شود.اغلب برای شستشوی سرویس‌های بهداشتی از مایع‌های شیمیایی‌ مانند انواع سفیدکننده‌ها‌ ‌و جوهرنمک استفاده می‌کنند و از آنجا که سرویس‌های‌ ‌بهداشتی در فضای بسته و کوچک قرار دارند قرار گرفتن زیاد در این فضاهای‌ ‌بسته می‌تواند آسیب زیادی را به ریه افراد وارد کند‌.‌ همچنین استفاده از این شوینده‌ها باعث تشدید بیماری در افراد مبتلا به بیماری آسم می شود.

مرتضی  صفدری اظهار کرد: زنان خانه دار و کارگران شهرستانی مراکز کاریابی خدماتی که اصولا هیچ دقتی برای انجام کار ندارند،مصدومان اصلی هنگام استفاده‌ ‌از شوینده‌های شیمیایی هستند.

 به گفته وی رعایت چند نکته کلیدی و ساده علاوه بر حفظ جان و سلامتی افراد به آنها کمک می کند که روزهای پایانی سال را با آرامش بیشتری سپری کنند.استفاده از ماسک،وجود هواکش و بازکردن‌ ‌پنجره ها می‌تواند تا حد زیادی از بروز آلرژی‌ها جلوگیری‌ ‌کند‌.علاوه بر تنگی نفس و تاثیر مستقیم گازهای شیمیایی روی دستگاه تنفس تماس مستقیم دست ‌ها با انواع مواد شوینده و پاک کننده باعث ایجاد سوختگی های درجه دو و از بین رفتن بافت دست ها و آسیب جدی به پوست دست ها می شود.

صفدری افزود: مسمومیت با شوینده ها از نوع استنشاقى است،استفاده از مواد سفیدکننده در فضاى بسته حمام و دستشویى به علت ایجاد گاز کلر، موجب تحریک راه هاى هوایى شده و علائم مسمومیت در افراد بروز مى کند و سرفه، خس خس سینه و تنگى نفس به ویژه در افراد داراى زمینه بیمارى هاى ریوى از جمله علائم مسمومیت با این مواد است.

وی تصریح کرد: روزهای پایانی سال پر از خبرهای سقوط است آن هم از بالای نردبان و جلوی دید همه افراد خانواده. شکستگی دست و پا و مهره های گردن هم عاقبت کسانی است که نکات ایمنی را رعایت نمی کنند.

این کارشناس مرکز فوریت های پزشکی می گوید: میزان سقوط از ارتفاع و شکستگی دست و پا در ایام قبل از نوروز زیاد می‌شود. علتش هم اغلب رفتن روی لبه پشت‌بام‌ها،بالا رفتن از چهارپایه و نردبان نامطمئن و رفتن روی لبه پنجره‌ها برای پاک‌کردن شیشه است. ‌دست شکسته و پای شکسته از صحنه ‌های تکراری روزهای خانه تکانی است.

صفدری گفت: البته تنها پشت بام خطر ندارد،نردبان نامطمئن هم به همان اندازه می ‌تواند خطرناک باشد.به همه این خطرات،خطر لغزنده بودن کاشی ها و سرامیک ها را هم که اضافه کنید آن وقت معلوم می شود که روزهای آخر سال خیلی بیشتر از اینهایی که می بینیم و می شنویم خطرناک و خطرساز هستند.

وی افزود: باید کمی حواستان را جمع کنید و درصورت استفاده از نردبان یا چهار‌ ‌پایه، اول از سطح اتکای آن با زمین کاملا مطمئن شوید و از نوع استاندارد و نردبان دو‌ ‌طرفه استفاده کنید.کارشناسان ایمنی توصیه می ‌کنند که در زمان پاک‌ ‌کردن شیشه و پنجره‌ های منزل احتیاط لازم، ضروری است و از رفتن روی نرده‌ ها یا‌ ‌قرنیزها باید جداً خودداری کرد‌.

یک کارشناس طب کار می گوید: به غیر از همه حوادثی که در کمین است و کوچک و بزرگ هم نمی شناسد،برق گرفتگی هم جزو آن دسته حوادثی است که این روزها خیلی ها را خانه نشین می کند.

زهره دلاور درباره برق گرفتگی های آخر سال گفت: وسواس بیش از اندازه برای برق انداختن کلید و پریز و ریختن آب روی سیم هایی که به مرور زمان روکش های عایقی شان را از دست داده اند خیلی ها را خشک کرده است.

وی اظهار کرد: اگر می خواهید برق نگیردتان، ابتدا برق وسیله برقی را قطع کنید و بعدش شروع کنید به نظافت آن. به این هم توجه داشته باشید که لوازم برقی نباید با آب تماس پیدا کند. از ریختن آب بر روی کلید، پریز و سیم برق پرهیز کنید. دستمال های خیس را هیچ وقت به کلید و پریز برق نزدیک نکنید. برق بعد از عبور از بدن، سوختگی شدیدی را ایجاد می کند که علاوه بر درد و خونریزی و لمس شدن و از کار افتادن عصب، جای سوختگی حاصل از برق گرفتگی هیچ وقت از بین نمی رود.

دلاور افزود: جدا از این حادثه هایی که برای هر کدامشان شاهد مثال هم آوردیم آتش سوزی با رنگ و تینر و مواد قابل اشتعال هم این روزها کمی شایع تر می شود. درست است که باید بر طبق یک رسم دیرینه تمیز و پاکیزه به استقبال عروس بهار برویم اما اگر کمی بیشتر حواس مان را جمع کنیم و احتیاط را فراموش نکنیم عید را بی خطر می گذرانیم و برای صفحه حوادث روزنامه ها نان و آب درست نمی کنیم.

یک پزشک عمومی در این خصوص تصریح کرد: عدم توجه به توصیه ها می تواند خطرات جبران ناپذیری را در آستانه سال نو متوجه هموطنان نماید چرا که   بسیاری از ترکیبات مواد شيميايي و فرآورده هاي شوينده و پاك كننده،بخارات سمی ایجاد می کنند که به مخاط دهان،بینی و ریه صدمه می زند بایسته است در هنگام استفاده از پنجره ها باز نگاه داشته شوند تا هوا به خوبي در محيط جريان داشته باشد.

منیژه خیری گفت: همچنین در زمان نظافت سطوح و استفاده از ترکیبات شوینده و پاک کننده از دستکش لاستیکی،کفش جلوبسته و درصورت امکان،ماسک ضروری است.

وی در خصوص بسياري از داروها و محصولات خانگي مانند جوهر نمك،مواد شوينده و لك بر،لاک پاک کن،سموم حشره كش و جونده كش (مانند مرگ موش)،تينر،ضديخ،بنزين و نفت به دلیل اینکه مي توانند در صورت بلعيده شدن،تماس با پوست،چشم و يا تنفس،بسیار سمي باشند نیز سخن گفت و خاطر نشان کرد: هميشه بهتر است محصولات  نامبرده  را در ظرف اصلي آن نگهداري نموده هيچگاه  آنها را در ظرف مواد خوراكي (مانند بطري نوشابه) نگهداري نكرد زیرا اين عمل  موجب مصرف  اشتباهي توسط كودكان و در نتیجه مسمومیت شدید آنها خواهد شد.

خیری در خصوص مراقبت از مسمومیت کودکان با ذکر این مطلب که همواره پس از استفاده از مواد شيميايي سريعاً درب آن را باید بست،گفت: همواره این نکته را باید به یاد داشت که،هيچ ظرف دربسته اي از دسترسي كودكان کنجکاو در امان نيست.

وی اظهار کرد: بهتر است كيف دستی،ساک خريد و كيسه های نايلونی دور از دسترس كودكان  نگاه داشته شود چرا که این  احتمال وجود  دارد که وسایل محتوی  کیسه توسط كودک بلعيده و يا ضمن بازي، روی صورت وی كشيده شده و موجب خفگي وی شود.

انتهای پیام/

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار