معاون اجتماعی وزیر بهداشت در اولین جلسه مجمع استانی سلامت استان مرکزی:
تابناک مرکزی: معاون اجتماعی وزیر بهداشت گفت: زمانی که سیمای سلامت استان برای آحاد جامعه به نمایش گذاشته شود و مردم بدانند که میزان مصرف دخانیات در این استان چهار درصد از سرانه کشوری بالاتر است به سلامت خود و جامعه اهمیت بیشتری خواهند داد.
کد خبر: ۵۷۳۹۷۲
تاریخ انتشار: ۱۳ اسفند ۱۳۹۶ - ۱۱:۴۳ 04 March 2018

به گزارش تابناک مرکزی، دکتر سید محمد هادی ایازی در اولین جلسه مجمع استانی سلامت استان مرکزی که با حضور مسئولان در محل استاندرای مرکزی برگزار شد گفت: اگر مشارکت های مردمی در حوزه سلامت نهادینه نگردد، تزریق اعتبار به هر میزانی به این حوزه با کمبود مواجه می شود، به این سبب ما باید کاری کنیم تا مردم بیمار نشوند نه اینکه بگذاریم مردم بیمار شوند بعد به آنها خدمات درمانی ارائه دهیم.

معاون اجتماعی وزیر بهداشت ادامه داد: انتظار داریم تا سیمای سلامت استان برای آحاد جامعه به نمایش گذاشته شود زیرا اگر مردم استان مرکزی باید بدانند که میزان مصرف دخانیات در این استان چهار درصد از سرانه کشوری بالاتر است و یا اینکه آگاه باشند دو درصد بیشتر از میانگین کشوری با فشار خون مواجه هستند و ۴۸درصد از بیماری های قلبی و عروقی منجر به مرگ ناشی از این پرفشاری خون است، به سلامت خود و جامعه اهمیت بیشتری خواهند داد.

وی افزود: امیدواریم که مجموع اقدامات حوزه سلامت به سمت و سوی اجتماعی شدن برود زیرا اجتماعی شدن سلامت را یک رویکرد نوین در راستای تحقق طرح تحول نظام سلامت می دانیم.

ایازی تاکید کرد: تا پیش از اجرای طرح تحول سلامت ۶۰۰ هزار نفر به دلیل بیماری زیر خط فقر قرار داشتند و این طرح کمک کرد تا این رقم کاهش یابد، تمامی ما در برابر سلامت عمومی مسئولیتی برعهده داریم که چگونگی انجام این مسئولیت باید مشخص شود، گستردگی مسئولیت ایجاد سلامت عمومی در نقش پذیری هایی مانند تغذیه مردمی، فرهنگ سازی و حوادث جاده ای مثال زده می شود.

معاون اجتماعی وزیر بهداشت خاطر نشان ساخت: سالانه ۳۳۳هزار نفر بر اثر حوادث جاده ای مصدوم و معیوب می شوند که می توانیم با انجام اقداماتی پیش از وقوع حادثه از این روند جلوگیری کنیم که البته مشارکت آحاد مردم نیز در این مساله دارای اهمیت است، معنای سلامت تنها سلامت جسمانی نیست بلکه سلامت اجتماعی، روانی، معنوی و روحی در کنار سلامت جسمی معنای واقعی سلامت را دارد.

وی گفت: در حوزه سلامت روان طبق پژوهش ها حدود ۲۳.۴درصد از مردم جامعه دچار نشانه هایی از اختلالات روانی هستند و به تفکیک ۱۲ درصد مردان و ۱۶ درصد زنان به افسردگی گرفتار شده اند؛ اینگونه بیماری ها می تواند بیماری های جسمی و آسیب های اجتماعی را به دنبال داشته باشند و باید در این زمینه اقداماتی را به انجام برسانیم.

ایازی ادامه داد: در شورای اجتماعی کشور تهیه سند سلامت اجتماعی به تصویب رسید و مقرر شد این سند از ابتدای سال ۹۷ به اجرا برسد، برای برقراری سلامت اجتماعی باید پیش از وقوع هرگونه معضلی از ایجاد آن پیشگیری کنیم و این کار تنها با ارائه آموزش و فرهنگ سازی ممکن می شود.

معاون اجتماعی وزیر بهداشت گفت: براساس آمار، ۱۳ سال قبل تنها ۱۳ درصد موارد ابتلا به بیماری ایدز به سبب بی اخلاقی های رفتاری بوده که متاسفانه امروز این آمار به ۴۶درصد افزایش یافته است و تا زمانی که اینگونه واقعیت ها را به مردم نمی گوییم، شاهد بروز اینگونه مسائل در جامعه نیز هستیم.

وی خاطر نشان ساخت: ایجاد نشاط اجتماعی، فراگیری آموزش های لازم و تشکیل مجمع سلامت در شهرستان ها و مراکز استان ها ازجمله مسائل تاثیرگذار در جامعه هستند و همه دستگاه ها باید دغدغه سلامت اجتماعی را داشته باشند، در جریان بروز آلودگی هوای اهواز تعداد ۱۷ هزار نفر به بیمارستان های اهواز مراجعه کردند و این تعداد از مراجعات از ظرفیت موجود بیشتر است.

ایازی افزود: متاسفانه در کشور ما پنج میلیون نفر مبتلا به بیماری دیابت هستند که از این تعداد ۵۰ درصد از بیماری خود هیچ اطلاعی ندارند و پنج میلیون نفر هم در آستانه ابتلا به دیابت داریم.

معاون اجتماعی وزیر بهداشت گفت: طرح تحول سلامت تنها معطوف به درمان نیست، ۱۱ میلیون حاشیه نشین در کشور وجود دارد که برای همه آنها پرونده سلامت ایجاد کرده ایم، نظام رفاه اجتماعی کشور ما کامل نیست و نیاز بسیاری از مردم به طور کامل رفع نمی شود اما در مدت اخیر هفت هزار خانه بهداشت در سطح کشور ایجاد کردیم و پیگیری ها ادامه دارد.

انتهای پیام/

 

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار