به همت جهاد دانشگاهی استان مرکزی؛
تابناک مرکزی: مرکز دیده‌بانی اجتماعی استان مرکزی به همت جهاد دانشگاهی استان و دفتر اجتماعی استانداری مرکزی افتتاح شد.
کد خبر: ۵۷۲۶۲۵
تاریخ انتشار: ۱۰ اسفند ۱۳۹۶ - ۰۸:۰۰ 01 March 2018

به گزارش تابناک مرکزی بر اساس اعلام روابط عمومی جهاد دانشگاهی، سید جعفر نظام‌دوست رئیس جهاد دانشگاهی استان مرکزی در آیین افتتاح مرکز دیده‌بانی اجتماعی استان مرکزی با حضور مدیرکل دفتر امور اجتماعی استانداری مرکزی انجام شد،  عنوان کرد: مبنای تمامی امور جهاد دانشگاهی استان مرکزی مباحث فرهنگی و اجتماعی بوده است به نحوی که در بحث راه‌اندازی مرکز فوق تخصصی درمانی ناباروری نیز رویکرد فرهنگی مورد توجه قرار گرفت چراکه طبق آمار سومین عامل طلاق در استان ناباروری زوجین بوده است.

وی با اشاره به موفقیت‌های استان مرکزی در عرصه‌های فرهنگی اقتصادی و ... گفت: استان مرکزی در مسائل اجتماعی دارای رتبه 17 کشور است که لازم است همپای توسعه دیگر حوزه‌های حوزه اجتماعی استان نیز توسعه یابد.

نظام‌دوست تصریح کرد: جهاد دانشگاهی در بین مراکز علمی استان اهتمام ویژه‌ای به بحث پژوهش دارد و افق و چشم‌انداز خود در این عرصه را فعالیت در حوزه پژوهش‌های ملی تدوین کرده است.

وی با اشاره به انتخاب جهاد دانشگاهی به عنوان مجری یکی از طرح‌های پژوهشی ملی بیان کرد: جهاد دانشگاهی استان مرکزی اخیرا برای انجام طرح پژوهشی "تدوین شاخص‌های توسعه اجتماعی در استان‌های کشور" از سوی سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور انتخاب شده است و امید است این اتفاق زمینه توسعه پژوهش‌های علمی دیگر را فراهم کند.

مدیرکل دفتر امور اجتماعی استانداری مرکزی:

اولین مرکز "دیده بانی اجتماعی" کشور با تلاش و پیگیری جهاد دانشگاهی و با هدف کمک به ارتقای وضعیت اجتماعی و فرهنگی استان راه اندازی شده است

غلامرضا فتح‌آبادی در آیین افتتاح مرکز دیده‌بانی اجتماعی استان مرکزی عنوان کرد: قرن 21 قرن دگرگونی و تحول علمی است به نحوی که هر 5.5 سال یکبار علم 2 برابر می‌شود، هر 5 دقیقه رخدادهای جدید در علم شیمی و پزشکی و هر سه دقیقه در علم فیزیک حاصل و هر سه سال یکبار علم کهنه می‌شود که این امر ضرورت رصد شاخص‌ها و ارزیابی مستمر را نشان می‌دهد.

وی با اشاره به پیش‌بینی‌های مختلفی که در علوم مختلف همچون هواشناسی وجود دارد، گفت: متاسفانه تاکنون در حوزه علوم انسانی پیش‌بینی رخدادهای ممکن نشده است و بر همین اساس سازمان ملل متحد تلاش دارد در حوزه‌های آسیب‌های اجتماعی پیش‌بینی و آینده‌پژوهی را دنبال کند.

فتح‌آبادی تصریح کرد: در حال حاضر پیمایش ملی در کشور انجام می‌شود که وضع موجود را نشان می‌دهد ولی امکان پیش‌بینی و نمایش آینده وجود ندارد، امروز دچار تغییرات معرفتی، نگرشی و هنجاری در کشور شده‌ایم که بر رفتار تاثیرگذار است و در کنار آن کشور در مرحله گذر از سنت به مدرنیته است که این امر آسیب‌های اجتماعی و فرهنگی را به همراه داشته است که با پیش‌بینی می‌توان دست به برنامه‌ریزی زد.

وی با بیان اینکه باید داده‌ها و تحولات اجتماعی فرامرزی را نیز رصد کرد، افزود: در حال حاضر کشور با بحث سالمندی مواجه است که وارد مراحل خاصی شده است و از امروز باید برای آینده این حوزه دست به پیش‌بینی زد و در راستای ایجاد زیرساخت و آموزش اقدام کرد.

همچنین مهدی مبارکی معاون پژوهشی جهاد دانشگاهی استان هم در این مراسم اظهار کرد: مرکز دیده بانی اجتماعی شبکه ای علمی و پژوهش محور است که رصد نظام‌مند و مستمر شرایط، مسایل و آسیب های اجتماعی و فرهنگی در پهنه جغرافیایی استان مرکزی را بر عهده دارد تا از سیاست، برنامه، تصمیم گیری و اجرای کارآمد و مبتنی بر واقعیت های موجود حمایت کند. 

وی ادامه داد: این مرکز با هدف کمک به ارتقای وضعیت اجتماعی و فرهنگی استان و در راستای یکپارچه نمودن یافته ‌های تحلیلی، اطلاعات توصیفی با مشارکت استانداری مرکزی و جهاد دانشگاهی استان راه‌اندازی می‌شود.

انتهای پیام/

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار