تابناک مرکزی: عضو شورای شهر اراک با تاکید بر اینکه اراک بلدیه قدیم نیست و باید به صورت سیستمی اداره شود، گفت: بودجه 97 شهرداری اراک واقع بینانه، به دور از سلایق شخصی و برنامه محور خواهد بود.
کد خبر: ۵۵۷۷۱۲
تاریخ انتشار: ۰۷ بهمن ۱۳۹۶ - ۱۱:۵۷ 27 January 2018

به گزارش تابناک مرکزی به نقل از ایسنا، طوفان محمدی، در خصوص شرایط بودجه بندی در شهرداری اراک با اشاره به اینکه یکی از وظایف شورای اسلامی شهر نظارت بر عملکرد شهرداری است، گفت: شهرداری متولی امور شهر است و باید نظارت صحیح و نظام مند در این راستا بر عملکرد این مجموعه اعمال شود و این نظارت در گرو نظام پایش مشخص با سنجه‌های دقیق و شاخص‌های کارکردی است.

وی با تاکید بر اینکه در نظام پایش، بودجه کلیدی‌ترین ابزار نظارتی است و می‌توان چشم‌انداز یک ساله شهرداری را پیش‌بینی و کنترل کرد، گفت: تجربه ماه‌های اخیر شورا در نظارت بر عملکرد سازمان‌ها و معاونت‌های شهرداری نشان داد که تخصیص نامناسب بودجه‌ها مهمترین علل عدم تحقق بودجه شهرداری اراک است و این امر عدم تحقق برنامه‌های شهرداری را به دنبال داشته است.

محمدی با اشاره به پروژه پارک بانوان به عنوان نمونه‌ای بارز در اجرایی نشدن برنامه‌ها افزود: نبود برنامه در یک مجموعه قطعا عدم تحقق بودجه را به همراه خواهد داشت، برای مثال پروژه پارک بانوان با وجود هزینه‌های بسیار، همچنان به سرانجام نرسیده و این امر تنها به دلیل برنامه محور نبودن شهرداری حاصل شده است.

وی برنامه محور نبودن مجموعه شهرداری را مشکل بزرگ همه طرح‌ها و پروژه‌های عمرانی شهر اراک دانست و با تاکید بر  ضرورت تدوین برنامه‌ای جامع جهت تحقق بودجه تصریح کرد: در دوره‌های گذشته تصمیم‌گیری‌های شخص و سلایق در تخصیص‌بندی بودجه‌ها دخیل بوده است و ایجاد ابهام و عدم تحقق هدف را موجب شده است، شهرداری اراک گرید 11 را در بین شهرداری‌های کشور دارد و در مقایسه با دیگر شهرداری‌ها نظامی سنتی را دنبال می‌کند درصورتی که شهرداری یک کلانشهر با بلدیه تفاوت فاحشی دارد.

رئیس کمیسیون خدمات شهری شورای شهر اراک اظهار کرد: شورای شهر اراک برنامه های همه سازمان‌های تابعه را خواستار شده است و سازمان‌ها ملزم به ارائه ریز هزینه‌ها و بودجه سال گذشته و علل عدم تحقق بودجه به شورا هستند.

وی با تاکید بر اینکه طرح تفریغ بودجه نشان از نبود برنامه‌ریزی درست در مجموعه شهرداری دارد، بیان کرد: باید برای یک سال تعداد مشخصی پروژه و طرح‌های نیمه تمام در نظر گرفته شود و براساس همان تعداد نیز ردیف بودجه‌ای اختصاص داد.

محمدی اظهارکرد: تصویب بودجه سالانه شهرداری باید نظام‌مند و پیوسته باشد و در تدوین برنامه، برآورد هزینه و تخصیص بودجه باید از نظم خاصی پیروی شود. زمانی این فرایند طی می‌شود که سازمان‌های شهرداری برنامه یک ساله مشخصی را با توجه به اولویت‌ها جمع بندی کرده و به معاونت مرتبط ارائه کنند.

وی با اشاره به رویه کاری شهرداری‌ها در کشور گفت: شهرداری‌ها معمولا برنامه 5 ساله دارند که از دل آن برنامه سالانه تدوین می‌شود، هدفگذاری ها نباید در فضای ذهنی دور از واقعیت و انتزاعی انجام شود، چرا که قطعا به سرانجام نمی‌رسد.

محمدی افزود: طرح‌های جامع که اجرایی نشده اند نشان از نبود برنامه در شهرداری دارند چراکه در مرحله جمع‌آوری اطلاعات کار بومی و توجه به مشارکت اجتماعی دنبال نشده است. پروژه 55 متری یکی از این پروژه‌هاست که مطالعات کافی در خصوص آن وجود نداشته است و شرایط کنونی مصداق واقعی ضعف مطالعات است.

وی تاکید کرد: شهردرای برای تحقق بودجه باید برنامه‌ریزی مدون میان‌مدت، بلندمدت و کوتاه مدت داشته باشد، نقشه تعریف کند و با اشراف به وضع موجود و هدف غایی، مسیر راه و استراتژی را تدوین کند. بدون برنامه یک ساله مشخص و طرح‌های مکان‌مند اجرای پروژه‌ها ممکن نیست واگر برنامه وجود نداشته باشد نظارت دقیق نیز میسر نمی‌شود و معیار دقیقی برای نظارت در دست شورا نخواهد بود تا نظارت عقلانی به دور از سلیقه اعمال شود.

این عضو شورای شهر اراک با اشاره به اینکه اداره شهرداری باید از شکل سنتی کنونی خارج و به صورت سیستمی اداره شود گفت: در این سیستم باید هدف نهایی، برنامه‌های رسیدن به هدف و مسیر مشخص شود و این سسیتم‌سازی جز با برنامه ریزی و تدوین طرح جامع میسر نخواهد بود.

وی افزود: ردیف بودجه هر کدام از پروژه‌ها باید مشخص و اولویت‌ها تدوین شود و به دور از مدیریت‌های سلیقه‌ای پیش رفت، نباید طرح‌ها به شخص وابسته باشند بلکه باید بدون توجه به آمد و رفت افراد، برنامه‌ها همچنان ادامه داشته باشند.

محمدی بیان کرد: با توجه به اینکه 50 درصد بودجه شهرداری در سال 96 محقق خواهد شد، قطعا برای سال آینده با توجه به این میزان تحقق و واقعیت‌های موجود، رقم بودجه کمتری برای شهرداری پیش بینی می شود و واقع بینانه پیش خواهیم رفت.

انتهای پیام/

 

 

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار