تابناک مرکزی: بخشدار مرکزی اراک در گفتگو با ایسنا از تخلیه حدود 500 کیلوگرم لاشه مرغ تلف شده در کانال آب کشاورزی روستا ضامنجان اراک خبر داده است.
کد خبر: ۵۵۳۱۴۹
تاریخ انتشار: ۲۶ دی ۱۳۹۶ - ۱۴:۴۷ 16 January 2018

به گزارش تابناک مرکزی به نقل از ایسنا، حدود 2 ماه پیش خبری مبنی بر تخلیه لاشه‌های مرغ تلف شده در نزدیکی اراک منتشر شد که با توجه به شیوع آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان در استان‌های همجوار زنگ خطر شیوع این بیماری در استان مرکزی و اراک را به صدا درآورد ولی خوشبختانه خطر از بیخ گوش استان مرکزی گذشت.

طی دو روز اخیر خبرهایی مبنی بر تکرار این اقدام آنهم از منبع رسمی به گوش می‌رسد و اینبار نقطه‌ای دیگر از اطراف اراک با لاشه مرغ‌های تلف شده مواجه شده است.

بخشدار مرکزی اراک گفت: 2 ماه پیش در اراضی دربند در مجاورت کمربند شمالی اراک که متعلق به کشاورزان روستای مرزیجران است، حدود 2 تن لاشه مرغ تلف شده در یکی از چاه‌های قنات دربند یافت شد که توسط افراد ناشناسی به داخل چاه ریخته شده بود.

عبدالرضا حاج‌علی‌بیگی تصریح کرد: این خبر توسط کشاورزان منطقه اطلاع داده شد و به دلیل اینکه اهالی توان پاکسازی قنات را نداشتند به سرعت جهاد کشاورزی، شرکت آب منطقه‌ای، دامپزشکی و محیط زیست وارد عمل شدند تا روند موضوع بررسی شده و اقدامات لازم به انجام برسد.

وی با اشاره به اینکه طبق بررسی‌ها و نمونه‌برداری‌های دامپزشکی لاشه‌ها حامل ویروس آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان نبودند، افزود: براساس نتایج این بررسی ها تصمیم‌گیری‌ها و تمهیدات لازم در نظر گرفته شد و اکیپی از جهاد کشاورزی با نظارت محیط زیست و دامپزشکی اراک جهت خروج لاشه‌ها از قنات و معدوم‌سازی و دفن آنها در مکانی مناسب و پاکسازی قنات وارد عمل شدند.

حاج‌علی‌بیگی بیان کرد: برای این پاکسازی حدود 8 میلیون تومان هزینه شد که حدود 30 درصد آن توسط کشاورزان تامین شد.

وی با اشاره به تکرار مجدد این اتفاق عنوان کرد: روز چهارشنبه گذشته (20دیماه) نیز گزارشی مبنی بر تخلیه لاشه مرغ‌های تلف شده در روستای ضامنجان اراک ارائه شد.

بخشدار مرکزی اراک با بیان اینکه براساس این گزارش حدود 500 کیلوگرم لاشه مرغ تلف شده در کانال آب کشاورزی روستا تخلیه شده بود، گفت: با توجه به اینکه لاشه‌ها در کانال آب تخلیه شده بود مجددا روند پاکسازی به سرعت در دستور کار قرار گرفت و شرایط به نیروی انتظامی انعکاس داده شد.

وی اضافه کرد: گزارش این رخداد به دادستان منتقل شد و دستوراتی در این زمینه داده شد. دامپزشکی نیز جهت بررسی لاشه‌ها اقدامات لازم را به انجام رساند و گزارشی مبنی بر مرگ مرغ‌ها بواسطه آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان ارائه نشد.

عوامل هنوز شناسایی نشده‌اند

حاج‌علی‌بیگی بیان کرد: با وجود مداخله و پیگیری‌های نیروی انتظامی متاسفانه هنوز تخلیه‌کنندگان این لاشه‌ها شناسایی نشده‌اند.

وی افزود: پس از دفن بهداشتی لاشه‌ها و پاکسازی منطقه مجددا روز پنجشنبه گذشته همین اتفاق تکرار شد که البته حجم لاشه‌ها کمتر بود و با توجه به اثرات بهداشتی و زیست محیطی این اقدام چاره‌ای جز پاکسازی و دفن لاشه‌ها وجود نداشت.

بخشدار مرکزی اراک با تاکید بر اینکه متاسفانه این شرایط تنها برای اراک، هزینه و صرف انرژی در پی داشته است، افزود: با توجه به اینکه انتقال این لاشه‌ها از استان‌های اطراف به اراک مقرون به صرفه نیست به نظر می‌رسد این تخلیه توسط مرغداری‌های شهرستان اراک در حال انجام است.

حاج‌علی‌بیگی گفت: برخی از مرغداران به منظور جلوگیری از برانگیخته شدن حساسیت دامپزشکی اقدام به پنهان کردن بیماری طیور و مرغ‌های تلف شده می‌کنند و لازم است که دامپزشکی، نیروی انتظامی و جهاد کشاورزی نظارت بیشتری در این راستا اعمال کنند و شناسایی برای جلوگیری از تکرار مجدد این اتفاق امری ضروری است.

برونشیت و نیوکاسل علت مرگ مرغ‌های‌ تخلیه شده در اطراف اراک

رئیس شبکه دامپزشکی اراک در این راستا به ایسنا گفت: خوشبختانه نمونه‌برداری‌هایی صورت گرفته از لاشه‌های تخلیه شده در دو نقطه از اراک نشان از عدم ابتلای مرغ‌ها به آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان دارد.

محمدرضا جوانمرد علت اصلی مرگ این مرغ‌ها ابتلا به بیماری برونشیت و نیوکاسل عنوان کرد و افزود: تلفات مربوط به مرغداری‌های گوشتی بوده است و لاشه‌های مرغ طبق نمونه‌برداری انجام شده حدود 35 روزه بوده‌اند که بواسطه این بیماری از بین رفتند.

وی تاکید کرد: با توجه به اینکه مرغداری‌های شهرستان فاقد بیماری هستند به نظر می‌رسد که این لاشه‌ها از خارج از اراک وارد این شهر شده و در اراضی دربند و روستای ضامنجان تخلیه شده باشند.

جوانمرد با بیان اینکه با اطلاع از این گزارش به سرعت با کمک دهیاری عملیات دفن و پاکسازی منطقه انجام گرفت، گفت: هنوز عوامل این اقدام شناسایی نشده‌اند و تا امروز موردی از تخلیه مجدد گزارش نشده است.

مرغداری‌های فاقد مجوز متهم اصلی تخلیه لاشه مرغ‌های تلف شده

سرپرست حفاظت محیط زیست استان مرکزی نیز در خصوص آثار و عواقب زیست‌محیطی این گونه تخلیه لاشه در نقاط مختلف تصریح کرد: اصولا هرگونه رهاسازی لاشه حیوان یا پرنده در فضای باز تکثیر آلودگی را به همراه دارد و حتی اگر علت مرگ عوامل فیزیکی نیز باشد باید عملیات دفن به صورت بهداشتی انجام گیرد.

رضا میرزایی عنوان کرد: رهاسازی لاشه ها به این صورت، محل را کانون بیماری و آلودگی خواهد کرد و اگر در حجم بالا باشد شیرابه ناشی از آن نیز می‌تواند آلودگی خاک را در پی داشته باشد که باید به سرعت دفن بهداشتی و پاکسازی منطقه انجام گیرد.

وی با اشاره به تخلیه لاشه مرغ‌های تلف شده در نزدیکی اراک گفت: به نظر می‌رسد که این نوع رهاسازی مربوط به مرغداری‌های فاقد مجوز باشند چراکه مرغداری‌های دارای مجوز و صنعتی دارای لاشه‌سوز و محل دفن بهداشتی و حساسیت بالا نسبت به این امر هستند.

حدود 48 مرغداری در شهرستان اراک فعالیت دارند که قطعا برای شناسایی عوامل این تخلیه بررسی این تعداد واحد کار دشواری نیست، فارغ از داخلی یا خارجی بودن عوامل این اتفاق، این اقدام نوع نظارت دستگاه‌های مربوطه را تحت‌الشعاع قرار داده است.

عجیب به نظر می رسد که افرادی حدود 3 تن لاشه مرغ تلف شده را به راحتی در نقاط مختلف تخلیه کنند و همچنان عوامل شناسایی نشوند، این شرایط اهمیت ابعاد نظارتی و انتظامی را بیش از گذشته مورد تاکید قرار می‌دهد و با توجه به عواقب‌زیست محیطی که این اتفاقات در پی دارد باید گستره نظارت بیش از گذشته و فعالانه‌تر باشد.

انتهای پیام/

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار