مدیرکل دادگستری استان مرکزی تاکید کرد:
تابناک مرکزی: جلسه هیئت مدیره کانون سردفتران و دفتریاران استان مرکزی با حضور مدیرکل دادگستری و مدیرکل ثبت استان مرکزی برگزار شد.
کد خبر: ۵۳۵۴۴۴
تاریخ انتشار: ۱۸ آذر ۱۳۹۶ - ۰۸:۰۱ 09 December 2017

به گزارش تابناک مرکزی، مدیرکل دادگستری استان مركزي در این جلسه ضمن تبریک ولادت با سعادت پیامبر اعظم (ص) و هفته وحدت، از خدمات جامعه سردفتران و دفتریاران سابق در خصوص خرید و تجهیز مناسب محل کانون تجلیل كرد.

حجت الاسلام قاسم عبدالهی بر تقویت تعامل واحد فن آوری کانون و پی‌گیری و اجرای اتوماسیون اداری در سطح استان وشهرستان‌ها و همچنين اعتبار بخشی اسناد رسمی تاكيد كرد و ادامه داد: تلاش زيادي در سطح استان انجام شده که محاکم طبق قوانین ثبتی، از اعتبار بخشی اسناد عادی بکاهند و دادگاه‌ها وظیفه دارند صرفا به اعتبار بخشی اسناد رسمی بپردازند كه اميدواريم محاکم به این سمت سوق داده شوند. این موضوع تحقق نخواهد یافت مگر اینکه دفاتر اسناد رسمی عملکرد خوبی داشته باشند و اسناد رسمی را با دقت و با رعایت قوانین تنظیم كنند.

وي مسولیت احراز هویت را با سازوکار قانونی و برعهده سردفتر دانست که باعث تقویت جایگاه سند رسمی خواهد شد و خاطر نشان كرد: سازمان ثبت در حوزه ثبت سند الکترونیکی تحول بزرگی را شاهد بوده وقدم‌های رو به جلویی برداشته است.

 عبدالهی بر رعایت قوانین ومقررات شکلی و تفهیم مراتب به متعاملین و اخذ معرف و معتمد و شفافیت در معاملات در تنظیم اسناد رسمی تاکید كرد و آموزش دفاتر اسناد رسمی در سطح استان توسط کانون بصورت کارگاهی و روش‌های مجازی را مفيد و موثر دانست.

مدیرکل دادگستری استان مركزي همچنين لزوم آموزش علمی و مهارتی کارکنان دفاتر اسنادرسمي را از سوي سردفتران لازم دانست و گفت: آموزش مردمی هم بايد در حوزه اهمیت وجایگاه سندرسمی در دستور کار قرارگیرد. در این خصوص در جهت بهداشت قضایی با صدا وسیمای استان نیز تعاملات جدی  صورت گیرد و از سوي دادگستري هم پيگيري‌هاي لازم انجام خواهد شد.

وي در ادامه بار دیگر بر الزام مردم در خصوص تنظیم سند خودرو در دفاتر اسناد رسمی تاکید کرد و از عملکرد ضعیف برخی دستگاه‌ها نسبت به این موضوع انتقاد کرد.

عبدالهی به ابلاغ الکترونیک وثبت‌نام در سامانه ثنا قوه قضاییه اشاره و اظهار امیدواری كرد دفاتر اسناد رسمی استان در این زمینه فعال شوند.

سیدرضا صدری مدیرکل ثبت استان مركزي هم در این جلسه به ارائه گزارشی از عملکرد اداره کل ثبت استان پرداخت.

وي از کاهش چشمگیر پرونده‌های انتظامی سردفتران و دفتریاران در سطح استان خبر داد و افزود: سرعت پاسخگویی واحدهای ثبتی استان به استعلام‌های ثبتی دفاتر افزايش قابل توجهي يافته است.

مدیرکل ثبت استان مركزي با اشاره به پاسخ دهي بيش از 96 درصدی استعلامات الكترونيكي در كمتر از 48 ساعت گفت: رشد پنج درصدی آمار استعلامات املاک در هشت ماهه گذشته نسبت به همین مدت در سال گذشته نيز قابل توجه است.

در ادامه اين جلسه کریمی، رييس کانون سردفتران و دفتریاران استان مرکزی گزارش عملکرد کانون استان را ارايه و نحوه شکل گیری کانون استان، واحدها، کمیسیون‌ها و کمیته‌های وابسته به کانون را تشریح كرد.

وي در بخش دیگری از سخنان خود به پیگیری مطالبات صنفی پرداخت و تقویت همکاری‌ها با دادگستری و واحدهای قضایی استان با کانون را خواستار شد.

وی در ادامه پیشنهادات خود مبنی بر رسیدگی به اتهامات و دعاوی علیه دفاتر اسناد رسمی در شعبه ویژه اختصاصی و با استفاده از نظرات کارشناسی ومشورتی کانون استان را مطرح كرد.

در ادامه مصطفی سرخیل دبیر و عضو  هیات مدیره کانون سردفتران و دفتریاران نیز به برخی مباحث مبتلا‌به دفاتراسنادرسمی ازجمله محاسبه حق‌الثبت وحق‌التحریر بر اساس ۸۵ درصد ارزش معاملاتی اشاره کرد و اظهار داشت: دارایی مکلف است این محاسبه را انجام داده و به دفاتر اعلام كند.

در این جلسه محمد فریدنی، فرهنگ اخوان، اسماعیل کریمی، مصطفی سرخیل، جودکی، احسان محبی، سیف الدین، حمید محسنی و رضا برزآبادی فراهانی از اعضای هیات مدیره کانون سردفتران و دفتریاران استان مرکزی حضور داشتند.

انتهای پیام/

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار