مدیرکل میراث فرهنگی استان مرکزی:
تابناک مرکزی: مدیرکل میراث فرهنگی استان مرکزی گفت: با ثبت مناطق نمونه گردشگری اطراف شهر و ایجاد کمربند گردشگری از احداث واحد های جدید صنعتی در داخل و حریم شهر جلوگیری کردیم.
کد خبر: ۵۲۵۴۳۱
تاریخ انتشار: ۲۵ آبان ۱۳۹۶ - ۱۰:۳۴ 16 November 2017

به گزارش تابناک مرکزی، مدیرکل میراث فرهنگی استان مرکزی، در کارگروه گردشگری شورای شهر اراک، گفت:  با ثبت مناطق نمونه گردشگری اطراف شهر از آن جمله حسین آباد و بغدادی، گردو، میقان، نظم آباد، خانه میران و مودر که در حقیقت کمربند گردشگری و فضای سبز امنی برای آینده شهر خواهند بود از احداث واحد های جدید صنعتی در داخل و حریم شهر جلوگیری کردیم تا فاصله مشخصی بین این واحدها و شهر در نظر گرفته شود.

حسینی افزود: ثبت این مناطق نمونه گردشگری این امنیت شهری را ایجاد می کند که در سال های آینده واحد های جدید صنعتی با فاصله مشخصی از شهر احداث شوند و کمترین تبعات منفی زیست محیطی را برای شهر داشته باشند چراکه در مناطق نمونه گردشگری اجازه احداث واحدهای صنعتی آلاینده و یا عظیم داده نمی شود از این رو این خدمت سازمان میراث فرهنگی ار می توان گامی در جهت آینده سبز شهر و تحمل پذیر کردن آن دانست.

وی اظهار داشت: این مناطق نمونه گردشگری به غیر از موارد ذکر شده می تواند جاذبه گردشگری برای شهر و منبع درآمدی ثابت برای جویندگان کار باشد و در حقیقت در راستای شعار اقتصاد مقاومتی حرکت کند. اگر در سال های گذشته روستاهای پتانسیل دار اطراف اراک به عنوان مناطق نمونه گردشگری ثبت نشده بودند مشخص نبود امروز اثری از بافت، باغات و جامعه روستایی آن مانده باشد زیرا میل رشد شهر به سمت روستاها و همینطور احداث واحدهای صنعتی در این مناطق سیری ناپذیر است.

حسینی افزود: مهمترین بخش کاری مشترک اداره کل میراث فرهنگی و شهرداری و شورای اسلامی شهر اراک، بازار تاریخی این شهر است که در شرایطی خاص به سر می برد و باید با قید فوریت آن را مرمت و ساماندهی کرد. در سال 93 برنامه ای تحت عنوان "طرح جامع مرمت و ساماندهی بازار اراک" تدوین شد که طبق آن مقرر گشت سازمان ها و ارگان های دخیل، هر یک شرح وظایف مصوب را اجرا کنند. متاسفانه به غیر از شهرداری که مقداری اندکی از آن شرح وظایف را انجام داد، دستگاه های دخیل دیگر در این مهم کم کاری کرده و وظایف خود را انجام ندادند اما اداره کل میراث فرهنگی هرساله وظایف خود را باتوجه به محدودیت بودجه ای داشته انجام داد اما همپوشانی لازم از سمت دستگاه های دیگر صورت نگرفت.

وی افزود: با آنکه این تنها اداره کل میراث فرهنگی استان مرکزی بوده که در سال های گذشته به صورت منفرد در بازار اراک مرمت هایی را انجام داده اما امروز شاهد هستیم دستگاه هایی که وظایفشان را انجام نداده اند، این اداره را به باد انتقاد گرفته و کم کاری های خود را بر گردن دیگران می اندازند. صراحتا اعلام می کنم که دیگر زمان سخن گفتن و به دنبال مقصر گشتن گذشته و باید اقدامی عملی و عاجل در خصوص این ثروت ملی صورت گیرد. در صورت بروز هرگونه مشکلی در بازار اراک تمام دستگاه های دخیل میبایست پاسخگو باشند.

حسینی در ادامه گفت: ورودی های شهر به عنوان پیشانی و آینه تمام نمای آن نقش مهمی در خاطره سازی و همینطور جذب مسافران گذری به داخل شهر دارند. متاسفانه دو ورودی اصلی شهر خالی از این جاذب هاست و در حقیقت قدم پس زننده ای را برای مسافران گذری و گاها گردشگران ایجاد می کند. از سوی دیگر نصب تابلوهای راهنما در مبادی ورودی شهرها و همینطور سطح شهر یکی از اقداماتی مهمی است که در صورت عدم انجام باعث بلاتکلیفی مسافران و گردشگران و در نتیجه تبلیغات سو در خصوص شهر می شود.

وی با اشاره به نقش شهرداری ها در حفظ خانه ها و بافت های تاریخی شهری، گفت: در تمام کشور شهرداری ها برای حفظ هویت شهری، ایجاد جاذب های گردشگری و همینطور اشتغال آفرینی، خانه های قدیمی را تملک کرده و با مرمت اصولی و تغییر کاربری آگاهانه از این پتانسیل ها به نحو احسن استفاده می کنند. اکنون در شهر اراک نیز تک خانه های قدیمی و با ارزشی وجود دارند که شهرداری می تواند در خصوص تملک آنها اقدام کند. این مسئله یک سرمایه گذاری برای شهرها نیز محسوب می شود زیرا در طول زمان این هزینه صرف شده برای شهرداری ها به علت درآمدزا بودن این واحدهای تغییر کاربری داده شده سرمایه اقتصادی قابل توجهی را برای شهرداری ایجاد میکند و از سوی دیگر به کارآفرینی و اقتصاد شهری نیز کمک می کند.

مدیرکل میراث فرهنگی استان مرکزی کفت: در سال 95 کلنگ موزه فرش اراک زده شد و مقرر شد شهرداری در اقدامی مشترک در خصوص تملک زمین و احداث آن به همراه اداره کل راه و شهرسازی و استانداری مرکزی، اداره کل میراث فرهنگی را یاری رسانند تا این موزه عظیم احداث شود اما کماکان با گذشت 2 سال همچنان این زمین تملک نشده است. گرچه اداره کل میراث فرهنگی به مالک زمین مورد نظر اعلام داشته بود که حاضر است یک ملک را در اختیار آنها قرار دهد اما مالک به علت اختلاف قیمت حاضر به این تهاتر نشد.

انتهای پیام/

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار