تابناک مرکزی: چهاردهمین کنفرانس ملی مهندسی ساخت و تولید ایران در دانشگاه صنعتی اراک با حضور معاون آموزش، پژوهش و فناوری وزارت صنعت برگزار شد.
کد خبر: ۵۱۴۶۶۷
تاریخ انتشار: ۰۳ آبان ۱۳۹۶ - ۱۷:۱۱ 25 October 2017

به گزارش تابناک مرکزی؛ چهاردهمین کنفرانس ملی مهندسی ساخت و تولید ایران در دانشگاه صنعتی اراک با حضور معاون آموزش ، پژوهش و فناوری وزارت صنعت ، معدن و تجارت و استاندار مرکزی، نماینده ولی فقیه در استان، نماینده منتخب مردم شهرستان اراک و رئیس سازمان صنعت ، معدن و تجارت استان مرکزی برگزار شد.

برات قبادیان، معاون آموزش، پژوهش و فناوری وزارت صنعت، معدن و تجارت در این کنفرانس بیان کرد: ارتباط صنعت با دانشگاه ها ارتباط قوی و پایداری نیست به همین دلیل لطمه هایی در مباحث تولیدی وارد شده که به کمرنگ بودن این ارتباط باز می گردد.

وی افزود: این ارتباط زمانی برقرار می شود که هر دو طرف منافع متقابلی داشته باشند. در گذشته در همین راستا تلاش زیادی صورت گرفت ولی به دلیل فراهم نبودن زیر ساخت ها گسترش پیدا نکرد.

قبادیان تصریح کرد: سه تفاهم نامه در سال ۹۳ میان دانشگاه ها و صنایع منعقد شد اما به نظر من اجرایی شدن اهداف این تفاهم نامه از اهمیت بیشتری برخوردار است.

وی هدف اصلی بحث مطالعات صنعتی را دو طرفه دانست و گفت: این مطالعات یافته هایی را به صنعت انتقال می دهد تا گره ای از مشکلات صنعت باز کند. این مطالعات تا یک سال قابلیت تمدید دارد.

قبادیان افزود: واحد های صنعتی ما ۱۳۰ عنوان تحقیقاتی ارائه کردند که در سه سال اخیر ۳۰ مورد آن پذیرفته شد.

وی خاطرنشان کرد: شاید هر واحد کوچکی نتواند به تنهایی در تحقیق و توسعه رشد داشته باشد بنابراین مراکزی وجود دارد که ارتباط میان پارک های علم و فناوری و شهرک های صنعتی ایجاد می کند تا شرکت هایی که به عنوان دانش بنیان معرفی نشده اند ، دانش بنیان شوند.

در ادامه دکتر محسن نجفی، رئیس دانشگاه صنعتی اراک بیان کرد: استان مرکزی در جایگاه ملی نقش بزرگی را ایفا می کند. عمده مقالات تخصصی بوده و مربوط به صنایع فلزی است.

وی افزود: زیرساخت های واسطه گری مالی ما از مزیت نسبی برخوردار نیست و متاسفانه این مزیت به ۵ درصد می رسد.

دکتر نجفی تصریح کرد: بخشی از مشکلات صنعت درون بنگاهی و بخشی دیگر در سطح بین الملل بوده که بخش دوم از دسترس ما خارج است.

وی افزود: در بخش صنعت مدرن ۲۰ درصد فعالیت مربوط به تولید است و ۸۰درصد آن مربوط به حلقه های ماقبل و مابعد آن است. در استان مرکزی خدمات و اشتغال شایسته از زیر ساخت های بالایی برخوردار است اما به دلیل ضعف شاهد تقویت این بخش نیستیم.

در ادامه این کنفرانس دکتر غلامحسین لیاقت، رئیس هیات مدیره انجمن مهندسی ساخت و تولید ایران، بهبود مستمر در نظام ارزیابی و صنعت آموزش رشته ساخت و تولید، تبادل نظر با پیشکسوتان صنعت و ایجاد محیط یادگیری پویا و خلاق، اصلاح و بروز رسانی رشته ها و برنامه های درسی بر اساس نیاز های جامعه صنعتی، تدوین سرفصل های مورد نیاز صنعت و ایجاد توسعه آموزش های مجازی، افزایش سهم تولید علمی_ صنعتی در سطح ملی ، منطقه ای و بین الملل، انتشار کتب و توسعه مجلات با استاندارد جهانی ، برگزاری دوره آموزشی تخصصی صنعتی ساخت و تولید مورد نیاز جامعه صنعتی، برگزاری کنفرانس های ملی، منطقه ای و بین المللی و ارتقاء همکاری با مراکز علمی و صنعتی نیروهای انسانی مستعد و خلاق را اهداف این کنفرانس عنوان کرد.

وی گفت: علی رغم اینکه دانش آموختگان ما علاقه مند به کار در کشور ما هستند اما صنعت ما توان پذیرش این افراد را ندارد.

آقازاده ، استاندار مرکزی نیز در این کنفرانس گفت : ما از دانشگاه صنعتی اراک انتظارات زیادی داریم و این دانشگاه به دلیل ظرفیت های خوبی که نشان داده است از نظر شاخص ها و سهم صنعت در سطح کشور مقام برتر دارد.

وی افزود: صنعت اراک می تواند در کنار دانشگاه صنعتی اراک شانه به شانه برای توسعه اقتصادی گام بردارد چرا که استان مرکزی مهد تولید ثروت است.

آقازاده اذعان داشت: رویکردهایمان در دانشگاه باید به سمتی رود که اقدامات عملی و اجرایی صورت گیرد نه اینکه ۲ هزار مقاله اساتید ارائه کنند اما خروجی متناسب با آن دیده نشود.

وی افزود: درآمد مردم استان ما نسبت به سایر استان ها پایین است. سرانه درآمد هر شهروند اراکی در یک سال ۲۲ میلیون تومان و هر روستایی در یک سال ۱۵ میلیون تومان باید باشد.

آقازاده تصریح کرد: ۵ هزار میلیارد تومان از صنایع استان به عنوان مالیات اخذ می شود. لذا لازم است یک مکانیزم برای این حجم مالیاتی تعریف شود تا به چرخه تولید بازگردد.

در ادامه سید مهدی مقدسی، رئیس شورای سیاستگزاری کنفرانس ملی مهندسی ساخت و تولید ایران و نماینده مردم اراک در مجلس شورای اسلامی گفت: اولویت این کنفرانس در مقایسه با دیگر کنفرانس ها تغییر رویکرد است. بیش از ۲۰۰۰ مقاله ارائه شده که انتظار خروجی ارزشمند برای این کنفرانس داریم.

وی افزود: اساسا اگر تحقیقات ما به سمت و سوی ثروت نرود کار ارزشمندی نخواهد بود. رفع بخشی از مشکلات در این راستا محقق خواهد شد. لازم است یک بررسی برای میزان اثربخشی مقالات در این کنفرانس صورت گیرد.

سید مهدی مقدسی گفت: اهم فعالیت تشکیل انجمن ، R&D است که در بخش صنعت در این زمینه مشکلات زیادی داریم. ۳ هزار واحد صنعتی در استان وجود دارد که ۶۳ واحد آن R& D داشته اما تنها یک درصد از این واحد ها فعال هستند.

وی افزود: رویکرد وزارت علوم باید تغییر کند بسیاری از دانشگاه ها برای محیط کار اثرگذاری مناسب ندارند.

مقدسی متذکر شد: واحد های صنعتی ما بایستی تکنولوژی خود را به روز رسانی کنند و جهتگیری خود را از مونتاژ کاری به سمت تولید واقعی ببرد.

وی افزود: استفاده بهینه از مواد در بخش معدن وجود ندارد. دانشگاه ها نباید به صورت تئوری در بخش تولید کار کنند.

مقدسی در پایان گفت: راه رسیدن به ثروت و رشد اقتصادی ، علم است. وزارت علوم و صنعت بایستی با همت هم قدم بردارند تا به توسعه پایدار برسیم.

انتهای پیام/

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار