معاون غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی اراک خبر داد ؛
تابناک مرکزی: معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی اراک گفت: داروها، محصولات آرایشی و بهداشتی و مکمل های ورزشی از این پس به دیگر محصولات دارای برچسب کنترل اصالت اضافه می شوند.
کد خبر: ۵۰۸۵۲۹
تاریخ انتشار: ۲۲ مهر ۱۳۹۶ - ۱۶:۴۷ 14 October 2017

به گزارش تابناک مرکزی؛ مصطفی دلاور پیش از ظهر شنبه در نشست خبری به مناسبت روز جهانی غذا در اراک اظهار داشت: ارتقای سطح سلامت جامعه و زندگی سالم مستلزم نظارت و رعایت استانداردهای مواد غذایی است.

وی افزود: باید همه نهادهای مسئول در حوزه سلامت از جمله رسانه ها با اطلاع رسانی های به موقع در آگاهی بخشی به عموم مردم نقش داشته باشند.

معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی اراک بیان داشت: انتخاب مواد غذایی سالم و اصلاح الگوی تغذیه به عنوان مولفه هایی مهم به حل شدن مشکلات تغذیه ای در سطح جامعه کمک خواهد کرد و از نتایج عدم رعایت این موارد می توان به افزایش بیماری های غیر واگیردار مثل دیابت، چاقی، چربی خون، فشار خون و... اشاره کرد.

دلاور خاطرنشان ساخت: شعار روز جهانی غذا تغییر آینده مهاجرت، سرمایه گذاری در امنیت غذایی و توسعه روستایی و شعار ملی هفته جهانی غذا تغییر و اصلاح الگوی تغذیه برای حفظ و ارتقای سلامت است که در راستای این شعارها باید به اصلاح و نظارت بر فرآیند تولید و آگاه سازی مردم از شاخصه های انتخاب مواد غذایی سالم پرداخت.

وی ادامه داد: یکی از این مولفه ها وجود برچسب کنترل کیفیت بر روی مواد غذایی دارای تاییدیه و پروانه از دانشگاه علوم پزشکی است که مردم با ارسال کد ۱۶ رقمی این برچسب ها و ارسال آن به سامانه از صحت آن مطمئن خواهند شد البته در حال حاضر ۹۰ درصد محصولات این نشان را درج کرده اند که درصد کم باقی مانده نیز با لیبل های جدید وارد بازار خواهند شد.

معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی اراک تصریح کرد: ۲۴ مهر مصادف با ۱۴ اکتبر روز جهانی غذا نامگذاری شده که چندین سال است در کشور به عنوان هفته غذا در نظر گرفته می شود، دانشگاه علوم پزشکی اراک نیز در روزهای این هفته برنامه های مختلفی از جمله افتتاح نمایشگاه، برگزاری جلسات آموزشی و اطلاع رسانی، برگزاری مراسم بزرگداشت، ایجاد ایستگاه فرهنگی و... خواهد پرداخت.

دلاور اذعان داشت: در حال حاضر معاونت غذا و دارو از لحاظ ساختاری دارای چهار زیر مجموعه از جمله مدیریت نظارت بر دارو و مواد مخدر، مدیریت نظارت بر مواد غذایی، آرایشی و بهداشتی، مدیریت آزمایشگاه کنترل مواد غذایی، آرایشی و بهداشتی و اداره تجهیزات پزشکی و واحد مصرف منطقی دارو می باشد که اضافه شدن اداره طب سنتی و مکمل های غذایی نیز در دستور کار است.

وی اضافه کرد: در حال حاضر ۱۲۳ داروخانه دولتی  و خصوصی زیر نظر دانشگاه علوم پزشکی اراک در سطح استان به جز ساوه فعال است، چرا که دانشگاه علوم پزشکی این شهرستان در زمینه دارویی مستقل شده، همچنین ۱۲۰ مرکز درمان سوء مصرف مواد، ۱۴ شرکت توزیع و پخش دارو در استان، دو شرکت تولید کننده لوازم مصرفی و پزشکی و ۲۹۷ کارخانه غذایی، آشامیدنی، آرایشی و بهداشتی نیز زیر نظر دانشگاه مشغول به فعالیت هستند.

معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی اراک تشریح کرد: در بحث صدور پروانه برای تولیدات نیز برای هر محصولی که کارخانه ها تولید می کنند باید یک پروانه صادر شود و در زمینه نظارت نیز دانشگاه علوم پزشکی یک آزمایشگاه کنترل مواد غذایی در استان دارد که طی سال گذشته ۹ هزار نمونه به آن ارائه شد و بیش از ۵۸ هزار آزمایش بر روی نمونه ها انجام شده است.

دلاور گفت: حوزه معاونت غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی در سال گذشته رتبه سوم را بین دانشگاه های تیپ دو کشور کسب کرد که نسبت به سال های گذشته ارتقاء خوبی داشته است.

انتهای پیام/

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار