روحانی:
تابناک مرکزی: رئیس‌جمهور پس از بازگشت به تهران در فرودگاه، با اشاره به اینکه مجمع عمومی سازمان ملل امسال بسیار با سال‌های گذشته متفاوت بود گفت: امریکا در سازمان ملل منزوی ترین کشور بود.
کد خبر: ۴۹۷۵۱۹
تاریخ انتشار: ۳۰ شهريور ۱۳۹۶ - ۱۶:۳۹ 21 September 2017

به گزارش تابناک مرکزی به نقل از ایسنا، حسن روحانی در بدو ورود به تهران در فرودگاه مهرآباد در جمع خبرنگاران با اشاره به اینکه مجمع عمومی سازمان ملل فرصت خوبی است که صدای مردم ایران به جهانیان برسد اظهار کرد:  جلسه سازمان همکاری های اسلامی برای رسیدگی به مسلمانان میانمار جلسه بسیار خوبی بود و سایر جلسات هم با مدیران رسانه ها، مقامات سیاسی و اندیشکده‌ها رهبران مسلمان ایرانیان مقیم آمریکا و ملاقاتهای فراوان با مقامات سایر کشورهای در جای خود محفوظ است.

وی افزود: اما تفاوت امسال این بود که دو نفر به یک گونه صحبت می کردند اما بیش از 190 کشور درست نقطه مقابل آنها حرف می زند. این کمتر در تاریخ سازمان ملل اتفاق می افتد که رئیس‌جمهور آمریکا در رابطه با چند موضوع، موضع گیری کرده و نخست وزیر رژیم غاصب صهیونیستی مشابه همان حرفها را بزند اما هیچ کس این حرفها را تایید نکند.

روحانی همچنین با بیان اینکه نه  رسانه‌ها و نه مقامات کشورهای دیگر این مواضع ترامپ را تایید نکردند خاطر نشان کرد: بعد سخنرانی ترامپ مقامات کشورهای اروپایی به صراحت به من گفتند با مواضع ترامپ مخالفیم و آنها را قبول نداریم.

رئیس‌جمهور ادامه داد: ترامپ خطاهای بزرگی کرد و اتهامات بی پایه و اساسی به کشور ما زد که نه در شان سازمان ملل بود و نه در شان رئیس‌جمهور یک کشور.

رسانه‌های آمریکایی گفتند ترامپ حرف ناصحیحی در مکانی اشتباه و برای مخاطبینی اشتباه زد.

وی علیه برجام حرف زد در حالیکه همه سازمان ملل به نفع برجام موضع گیری کرد او گفت توافق برجام توافق خوبی نیست اما همه کشورها گفتند توافق خوب است. روشن تر از این نمی شد انزوای آمریکا را دید. آمریکا منزوی ترین کشور بود و در مجمع عمومی سازمان ملل فقط دو نفر علیه جریان اصلی کشورهای جهان حرف زدند.

رئیس‌جمهور در ادامه با بیان اینکه برخی هم سروصداهایی داشتند که برجام خیلی بد نیست اما نباید به این صورت بماند و باید نقص آن جبران شود، خاطر نشان کرد: من درهمه ملاقاتها و مصاحبه ها به صراحت گفتم برجام غیرقابل مذاکره است و مقامات اروپایی هم بر غیرقابل مذاکره بودن  برجام تاکید می کردند. آمریکا می خواست القا کند که ایران به روح برجام پایبند نیست ولی هیچکس این موضع را قبول نکرد و آژانس انرژی اتمی نیز اعلام کرد که ایران به تعهدات خود پایبند است. البته کسی که از برجام اطلاع داشته باشد این حرف‌ها را نمی زند ولی کسی که اطلاع ندارد این اشکالات در حرفهایش ظاهر می شود. خبرنگاری به من گفت آیا ترامپ که اینگونه علیه برجام موضع می گیرد آن را یکبار خوانده که من گفتم شما او را بیشتر می بینید، از او بپرسید.

وی با اشاره به اتهاماتی که به ایران درباره حمایت از تروریسم زده می‌شود، تصریح کرد: این حرفهای ترامپ شبیه حرفهای قدیمی اسرائیلی‌ها بود. این اتهامات در حالی بیان می‌شود که وضعیت منطقه خیلی روشن است. کدام کشور مهم است که باور نداشته باشد ایران نقش اساسی در منطقه دارد. بدون کمک و  نقش ایران این موفقیت‌ها در عراق، سوریه و لبنان به دست می آمد؟ در ملاقاتها همه بر نقش مثبت ایران تاکید داشته و صریحا از ما راه حل می خواستند. امروز هیچکس نمی گوید شما چرا از قواعد بین‌المللی تخلف کردید. می گویند ما چگونه عمل کنیم که به آمریکا فشار بیاید و به تعهدات خود پایبند بماند. همه به ما می‌گویند چگونه می‌توانند در مسائل منطقه کمک کنند.

روحانی ادامه داد: من در سخنرانی خود گفتم چه کسانی باید به ملت خود و ملت‌های منطقه پاسخ بدهند. من گفتم ما در برجام قاطع خواهیم بود و در صورت نقض برجام همه گزینه‌ها پیش روی ماست و مشکلی نداریم و اگر برجام هم نباشد پیشرفت اقتصادی خود را دنبال می‌کنیم.

وی با اشاره به برگزاری جلسه 1+5 درباره برجام گفت: 5 کشور به صراحت اعلام کردند ایران در برجام به تعهدات خود عمل کرده و همه هم باید به برجام پایبند بوده و برجام قابل مذاکره نیست. آمریکا ولی دو پهلو حرف زده و گفته باید در این زمینه فکر کنیم. شما ببینید رسانه‌های آمریکا چگونه از حرف‌های ترامپ انتقاد کرده‌اند.

روحانی خطاب به ملت ایران گفت: همان راهی که شما انتخاب کرده‌اید و به ما ماموریت دادید را ادامه می‌دهیم و این راهی است که مورد اتفاق همه دنیا غیر از یکی دو کشور است.

وی افزود: اکنون فضا برای روابط بهتر اقتصادی، علمی، دانشگاهی، گردشگری و فرهنگی ما با کشورهای دیگر آماده‌تر از گذشته است و ما امیدواریم از این فضا بتوانیم برای رشد کشور خود استفاده کنیم. در این بین وحدت و اتحاد ما مهم است؛ مخصوصا که در آستانه ماه محرم هستیم. ماهی که به ما فداکاری، شهامت، ایثار و ایستادگی یاد داده است. امیدواریم ما پیرو راه حسین(ع) بوده و فرهنگ ما عاشورایی باشد.

انتهای پیام/

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار