تابناک مرکزی: طرح ملی پلاک ماندگار در استان مرکزی با نصب پلاک بر سردر منزل دو تن از مفاخر برجسته این استان آغاز شد.
کد خبر: ۴۸۹۳۳۶
تاریخ انتشار: ۱۳ شهريور ۱۳۹۶ - ۲۰:۱۱ 04 September 2017

به گزارش تابناک مرکزی به نقل از صداوسیما؛ با شروع طرح ملی پلاک ماندگار در استان مرکزی در مراسمی با حضور معاون عمرانی استاندار و مدیرکل میراث فرهنگی استان مرکزی پلاک ماندگار بر سر در منزل استاد محمد رضا محتاط و استاد ابراهیم دهگان از مفاخر استان مرکزی نصب شد.

سیدمحمد حسینی مدیر کل میراث فرهنگی استان گفت: پلاک ماندگار طرحی ملی است که توسط سازمان میراث فرهنگی پیشنهاد و در سراسر کشور به اجرا در آمده و در استان مرکزی هم ده تن از مفاخر و هنرمندان برای اجرایی این طرح معرفی شدندکه امروز این طرح در مورد دو نفر از این مشاهیر و مفاخر به پاس تلاش سالیان این استادان اجرا می شود.

حسینی افزود: شناخت بزرگان هر استان می تواند باعث ایجاد روح امیدواری و تزریق روحیه تلاش در عرصه فرهنگی در جامعه شود و امیدواریم با اجرای این طرح و نصب پلاک ماندگار این استادان فقید گامی کوچک در راستای شناساندن مفاخر استان مرکزی به مردم برداشته شود و همچنین ادای دینی به مقام این مفاخر و هنرمندان انجام گیرد.

وی اضافه کرد: انتخاب استاد محمدرضا محتاط به دلیل پژوهش و کتاب جامعه شناسی سیمای شهر اراک صورت گرفت که اولین پژوهش در تاریخ و فرهنگ مردم، زبان، اصطلاحات عامیانه و گویش های اراک شامل واژه ها، اشعار محلی، مثل ها، کنایات و همچنین اکولوژی شهری، بوم شناسی و دموگرافی شهر اراک می شود و مهم ترین مرجع و ماخذ برای پژوهشگران در این زمینه به حساب می آید.

محتاط از مفاخر مهم استان است و آثار بیشماری در عمر 74ساله خود تالیف کرده که از آن جمله می توان به سیمای اراک، نامداران اراک، نامنامه استان مرکزی در 11جلد، جاذبه های ایرانگردی استان مرکزی و بررسی خط و الفبا در ایران اشاره کرد.

مدیرکل میراث فرهنگی استان همچنین در مراسم نصب پلاک ماندگار بر سر در خانه استاد ابراهیم دهگان گفت: ابراهیم دهگان یکی از برجسته ترین چهره های تاریخ نگاری کشور است که اقدامات و تالیفات او هم اکنون منبع استناد تمامی منابع تاریخی است و مراجع مهمی در تاریخ نگاری کشور به حساب می آید و این کارنامه پر ثمر و درخشان باعث انتخاب این استاد برجسته برای اجرای طرح پلاک ماندگار بود.

ابراهیم دهگان در سال1268 در مرزیجران اراک متولد شدو در محضر اساتیدی چون آقا ضیا الدین عراقی و عبدالکریم حائری یزدی به تحصیل در علوم قدیمه مشغول شد و در نهایت پس از 30سال تدریس در سازمان فرهنگ اراک و در سن نود سالگی در سال1363 دیده از جهان فرو بست.

از تالیفات بی شمار ابراهیم دهگان می توان به تاریخ اراک در 3جلد، تصحیح عباسنامه، دیوان باباطاهر، تاریخ ارمنستان، تاریخ صفویان، تاریخ نو، نور مبین، تاریخ الدخانیه، سازمان فرهنگ اراک و شرح حال ده تن از مردان نامی اراک، گزارش نامه یا فقه اللغه اسامی امکنه و کارنامه یا دو بخش دیگر از تاریخ، در کنار تعدادی تالیف به چاپ نرسیده نام برد.

انتهای پیام/

 

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار