نماینده مردم استان مرکزی در مجلس خبرگان رهبری؛
تابناک مرکزی: نماینده مردم استان مرکزی در مجلس خبرگان رهبری عمده هزینه‌های دولت را انفال و خمس تامین می‌کند که مردم نسبت به این عناصر هیچ مالکیتی ندارند، گفت: دولت اسلامی جانشین خداوند است چرا که رسالت کار خدایی کردن را بر عهده دارد و به عنوان مالک بر سرمایه‌ها مدیریت می‌کند.
کد خبر: ۴۸۶۷۸۸
تاریخ انتشار: ۰۸ شهريور ۱۳۹۶ - ۱۴:۵۰ 30 August 2017

به گزارش تابناک مرکزی به نقل از روابط عمومی مجمع جهانی تقریب، آیت‌الله "محسن اراکی" عصر امروز(سه شنبه) در سلسله پیش نشست‌های علمی کنگره بین‌المللی فقیه فقه نظام (نکوداشت آیت‌الله شهید سید محمدباقر صدر) که در سالن جلسات موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) در قم برگزار شد، اظهار کرد: اگر جهان را دارای آفریننده‌ای حکیم اما به اشتباه کار این آفریننده را پایان یافته بدانیم و رابطه میان جهان آفرینش با آفریننده را به خلق محدود کنیم جایگاه خداوند را به یک جایگاه تاریخی تبدیل می‌کنیم به این معنا که خداوند متعال در یک تاریخی جهان را آفرید و قوانینی را برای آن درنظر گرفت و دیگری کاری برای خداوند در این جهان نیست.

وی اضافه کرد: اگر آفرینش جهان هستی را از یک مدیریت هدف‌دار جدا بدانیم در اشتباه بوده و دچار گمراهی می‌شویم.

دبیرکل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی خاطرنشان کرد: بر اساس آموزه‌های قرآن کریم خداوند متعال فقط آفریننده نیست بلکه خداوند مدیر و به اصطلاح قرآن کریم فرمانروای جهان است و جهان مملکتی است که خداوند متعال سلطان آن است.

نماینده مردم استان مرکزی در مجلس خبرگان رهبری با تاکید بر اینکه در دیدگاه مذکور خداوند متعال آمر و ناهی مملکت است، عنوان کرد: خداوند متعال سلطان و این سلطان پاک‌ترین پاک‌ها و محض پاکی است؛ در این چارچوب باید جایگاه انسان را شناخته و به تعریف رابطه انسان‌ها با یکدیگر و جهان پیرامون آن بپردازیم.

آیت‌الله اراکی با بیان اینکه مکتب‌های مختلف اقتصادی دولت‌ها را مالک منابع طبیعی می‌دانند، گفت: هیچ حکومتی بدون اینکه برای این ثروت‌های طبیعی مالکی قائل شود نمی‌تواند کار خود را دنبال کند و هیچ اقتصادی نمی‌تواند نسبت به این سرمایه‌ها بی‌توجه باشد.

وی افزود: منابع طبیعی در جریان تولید به کالا تبدیل می‌شود و به فروش می‌رسد به همین علت می‌توانیم بگوییم که طبیعت ریشه همه ثروت‌هاست اما اگر برای این طبیعت مالک قائل نشویم شاهد هرج و مرج در جوامع خواهیم بود به همین علت باید دولتی باشد که با مدیریت و کنترل منابع طبیعی از هرج و مرج جلوگیری کند.

عضو مجلس خبرگان رهبری منابع طبیعی را یکی از مهم‌ترین منابع تامین هزینه دولت‌ها برشمرد و اظهار کرد: اگر بپذیریم که مبنای مالکیت منابع طبیعی قدرت است، دزدی‌ها، زورگویی‌ها و ظلم‌ها به عنوان مبنای حق توجیه می‌شود؛ مبانی اقتصاد اگر به این نقطه برسد که اعمال زور و قدرت حق مالکیت ایجاد می‌کند مشکلات بسیاری را شاهد خواهیم بود.

وی با اشاره به اینکه زکات بر حضرت محمد(ص) و خاندان ایشان حرام است، تصریح کرد: خمس مالی است که مستقیم به رسول‌الله اختصاص دارد، پولی که به عنوان خمس توسط انسان پرداخته می‌شود به معنای پرداختن یک پنجم ثروت خود به امام نیست بلکه دریافت اجازه‌ای برای استفاده از چهار پنجم مال انسان است.

آیت‌الله اراکی اضافه کرد: بر اساس روایات برای تامین مایحتاج دولت اسلامی و خانواده وابسته به رئیس دولت اسلامی باید از منابع طبیعی و مردم استفاده شود؛ البته این موضوع در مباحث فقه سیاسی به خوبی روشن شده است که در جهان آفرینش خلیفه خداوند بر روی زمین یک نفر است و او حضرت محمد(ص) است.

نماینده مردم استان مرکزی در مجلس خبرگان رهبری با تاکید بر اینکه خلافت پیامبران پیشین و امامان بعد از حضرت محمد(ص) در امتداد خلافت حضرت محمد(ص) تعریف می‌شود، مطرح کرد: انبیای الهی مامور به ایمان به حضرت رسول(ص) هستند و یک نفر خلیفه اصلی است و آدم نمادی از این خلیفه اصلی بوده و متعهد به این خلافت اصلی است.

این استاد برجسته حوزه علمیه قم با بیان اینکه هزینه‌های دولت را مردم نمی‌پردازند، خاطرنشان کرد: عمده هزینه‌های دولت را انفال و خمس تامین می‌کند که مردم نسبت به این عناصر هیچ مالکیتی ندارند، اگر خداوند را مالک ثروت‌های طبیعی و سرمایه‌های خود بدانیم به این حقیقت می‌رسیم، دولت اسلامی جانشین خداوند است چرا که رسالت کار خدایی کردن را بر عهده دارد و به عنوان مالک بر سرمایه‌ها مدیریت می‌کند.

وی با اشاره به اینکه دولت‌های خود ساخته نمی‌توانند مالک منابع طبیعی باشند، عنوان کرد: منطقی که بنیان کار این دولت‌ها را توجیه کند وجود ندارد، در فقه نظام اسلامی که مبتنی بر ملکیت و مالکیت خداوند متعال است، فقه اقتصادی نظام اسلامی مبتنی بر مالکیت خداوند و فقه سیاسی نظام اسلامی مبتنی بر ملکیت و فرمانروایی به ذات خداوند متعال است.

آیت‌الله اراکی یادآور شد: در بسیاری از مباحث علوم انسانی از مبنای منطقی آغاز می‌کنیم که این مبنا ساختارهای مورد نظر در مباحث سیاسی، اقتصادی و غیره را منطقی می‌کند در حالی که سایر مکتب‌ها از این منطق برخوردار نیستند به همین علت منطق در برخی از نظریه‌های غیر اسلامی وجود ندارد.

انتهای پیام/

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار