تابناک مرکزی: مدیرکل منابع طبیعی استان مرکزی گفت: از ابتدای سال جاری تاکنون پوشش گیاهی ۸۶هکتار از مراتع و عرصه های طبیعی استان مرکزی در آتش سوزی به طور کامل از بین رفته است.
کد خبر: ۴۷۵۷۸۱
تاریخ انتشار: ۱۹ مرداد ۱۳۹۶ - ۰۹:۰۶ 10 August 2017

به گزارش تابناک مرکزی به نقل از مهر؛ یوسف یوسفی ضمن بیان اینکه امسال ۸۶هکتار از مراتع استان طعمه حریق شده، اظهار داشت: این میزان مراتع طی ۲۰مورد حریق در نقاط مختلف استان نابود شده و پوشش گیاهی آن به طور کامل از بین رفته که بیش از نیمی از این آتش سوزی ها در شهرستان اراک به وقوع پیوسته است.

وی ادامه داد: ارزیابی ها نشان می‌دهد ۸۵ درصد آتش سوزی‌ها در عرصه های طبیعی بر اثر رها کردن آتش‌های ایجاد شده در طبیعت برای پخت و پز، پرتاب سیگار روشن به اطراف جاده‌ها و آتش زدن پسماند کشاورزی در مراتع به وقوع می‌پیوندد و ۱۵ درصد این آتش سوزی‌ها نیز به صورت عمدی و بر اثر اختلاف‌ها و یا به صورت تفریحی و سرگرمی رخ می‌دهد.

یوسفی عنوان کرد: در راستای پیشگیری از قبیل آتش سوزی در عرصه های طبیعی که عمدتا در فصول گرم سال اتفاق می افتد نیاز به فرهنگ سازی و آگاه کردن مردم است چرا که بسیاری از این آتش سوزی ها منشا انسانی دارد.

مدیرکل منابع طبیعی استان مرکزی افزود: به طور متوسط سالانه حدود دو هزار هکتار از عرصه های طبیعی استان مرکزی دچار آتش سوزی می شود که پیشگیری نقش به سزایی در کاهش بروز این آتش سوزی ها دارد.

یوسفی بیان کرد: نقش مهم سازمان های مردم نهاد و تشکل های زیست محیطی در فرهنگ سازی های لازم برای پیشگیری از وقوع حریق در عرصه های طبیعی و همچنین کمک رسانی در زمان وقوع حریق تاکید انکارناپذیر است و بایستی فعالیت ها در این زمینه گسترده تر شود.

وی خاطرنشان ساخت: برای پیشگیری و مدیریت حوادثی از قبیل آتش سوزی که عمدتا در ماه های گرم سال اتفاق می افتد نیاز به همکاری میان بخشی است و سازمان هایی همچون جهاد کشاورزی، دادگستری، اداره کل محیط زیست، جمعیت هلال احمر و اداره کل هواشناسی و شهرداری ها با اطلاع رسانی های خود می تواند در پیشگیری از آتوش سوزی های عرصه های طبیعی موثر باشند.

مدیرکل منابع طبیعی استان مرکزی تصریح کرد: آتش سوزی در مراتع علاوه بر خسارت 50 میلیون ریالی به هر هکتار از این اراضی، نابودی پوشش گیاهی منطقه، از بین رفتن میزان زیادی علوفه مورد نیاز دام ها، کاهش جذب ذخیره نزولات آسمانی در مناطق طعمه حریق شده، آسیب به محیط زیست، مساعد شدن زمینه فرسایش بادی، ریزگرد و شیوع آفات و امراض گیاهی را به دنبال دارد.

یوسفی ادامه داد: در حال حاضر ضروری است که دستگاه های دمنده اطفای حریق برای شهرستان های اراک، شازند، خمین و خنداب تهیه شده و در اختیار منابع طبیعی به منظور مقابله با آتش سوزی در عرصه های طبیعی قرار داده شود.

انتهای پیام/

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار