وزیر ارشاد گفت: فرهنگ غربی نمی‌تواند ما را به مقصد برساند و تنها داروی شفابخش این جامعه بازگشت به فرهنگ اهل بیت (ع) است.
کد خبر: ۴۷۰۸۱۸
تاریخ انتشار: ۱۰ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۲:۵۹ 01 August 2017

به گزارش تابناک مرکزی به نقل از مهر، مراسم اختتامیه هفتمین دوره جشنواره کتابخوانی رضوی پیش از ظهر امروز سه‌شنبه ۱۰ مرداد با حضور سیدرضا صالحی امیری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی‌و علیرضا مختارپور دبیر کل نهاد کتابخانه‌های عمومی‌کشور در سالن کوثر برگزار شد.

صالحی امیری در این مراسم گفت: همه نهادها و دستگاه‌های برگزارکننده جشنواره کتابخوانی رضوی یک انگیزه و هدف را دنبال می‌کنیم و آن انگیزه این است که راه جامعه خسته و پرچالش امروز بازگشت به فرهنگ رضوی است.

وی افزود: بیش از هر زمان دیگر در این جامعه ما نیازمند احیای مفهوم کرامت، کریم و کریمان هستیم. به اعتقاد بنده آن عزیزی که در نهضت سوادآموزی سواد می‌آموزد یا فردی که در مسجد اشاعه فرهنگ علوی و رضوی می‌کند یا در کتابخانه تلاش می‌کند فرهنگ اهل بیت را گسترش دهد، عمل کریمانه انجام می‌دهد. در اعلای سطح عمل کریمانه هم آن شهیدی قرار دارد که جان را اهدا می‌کند.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی‌در ادامه گفت: مفهوم کرامت باید به یک عمل اجتماعی در جامعه تبدیل شود. دهه کرامت زمان بازنشر مفهوم کرامت در جامعه است، اما جامعه کریم چه ویژگی‌هایی دارد؟ این کاری است که شما باید به آن بپردازید. نکته بعدی درباره دهه کرامت این است که از خورشید تابناکی به نام حضرت ثامن الحجج(ع) نام ببریم. همه مسلمانان می‌توانند از این خورشید نور بگیرند؛ از این جهت تلاش داریم در مسیر تابش نور این خورشید قرار بگیریم.

صالحی امیری ادامه داد: انسانی که در شعاع این نور قرار می‌گیرد دارای اخلاق کریمه خواهد شد. جامعه‌ای که انبوه چالش‌های اخلاقی در آن بیداد می‌کند، قطعا از فرهنگ رضوی فاصله گرفته است. اگر فرهنگ رضوی در جامعه پیاده شود، زیستن برای همگان راحت خواهد شد. نشاط در فرهنگ رضوی یعنی توجه به دیگران و کاهش فقر و فساد و تبعیض. نکته بعدی فهم لازم از گفتمان رضوی در سبک زندگی ماست. اگر بتوانیم به‌عنوان متولیان فرهنگ سبک زندگی رضوی را در جامعه نهادینه کنیم، خواهیم دید که زندگی واقعی اسلامی‌چگونه است. زیست در فرهنگ رضوی یعنی زندگی در مدینه فاضله.

رئیس هیات امنای نهاد کتابخانه‌های عمومی‌کشور در ادامه سخنانش گفت: مطمئن باشید و مطمئن باشند که فرهنگ غربی نمی‌تواند ما را به مقصد برساند. باید باور داشته باشیم که تنها داروی شفابخش این جامعه، بازگشت به فرهنگ اهل بیت است و در این سرزمین تنها راه رسیدن به قله‌های معرفت، مسیر ثامن الحجج(ع) است، اما ما با داشتن این ظرفیت بزرگ احساس سرگشتگی و گم گشتگی می‌کنیم. خورشید همیشه می‌تابد، این ما هستیم که باید اراده کنیم زیر انوارش قرار بگیریم.

صالحی امیری تصریح کرد: کتاب را وسیله گسترش فرهنگ رضوی می‌دانم. برای گسترش این فرهنگ ابزارها و زبان‌های زیادی وجود دارد، اما قوی ترین زبان برای انتقال معرفت و فضیلت کتاب است؛ چراکه پشتوانه و تبار تاریخی دارد. کتابخوانی فقط قرائت یک متن نیست، بلکه انتشار مفاهیم و معارف در فضای مجازی نیز هست. تولید محتوا امروز نیاز اصلی ما در فضای مجازی است. در این زمینه نه می‌توانیم سیاست تقابل را دنبال کنیم و سیاست تسلیم را، بلکه باید از مدیریت بهره ببریم.

انتهای پیام/

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار