تابناک مرکزی: رئیس کل سازمان نظام پزشکی گفت: با راه اندازی سامانه آنلاین مجوز کمیسیون تبصره هفت ماده 13 از این پس صدور پروانه مطب پزشکان الکترونیکی می شود.
کد خبر: ۴۷۰۸۰۰
تاریخ انتشار: ۱۰ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۲:۳۶ 01 August 2017

به گزارش تابناک مرکزی به نقل از ایرنا، علیرضا زالی روز سه شنبه در مراسم رونمایی از راهنمای عمومی اخلاق حرفه ای پزشکی و راه اندازی سامانه آنلاین مجوز کمیسیون تبصره هفت ماده 13 در محل سازمان نظام پزشکی افزود: جامعه پزشکی می توانند با صرف زمان کمتری پروانه الکترونیکی مطب خود را دریافت کنند؛ این در حالی است که راه اندازی پروانه مطب پزشکان در گذشته زمانبر بوده است.

وی تصریح کرد: با مصوبه شورای عالی نظام پزشکی از یکم فروردین 95 این موضوع در دستور کار قرار گرفت و تاکنون 92 هزار پروانه مطب در سال 95 و ابتدای سال 96 صادر که برخی از آنها به صورت الکترونیکی صادر شده است.

زالی تصریح کرد: تاکنون 72 هزار پروانه مطب تحویل پزشکان شده است و اکنون در 180 شهرستان این پروانه های مطب به صورت الکترونیکی صادر می شود.

وی این نکته را نیز یاد آور شد که پس از الکترونیکی شدن پروانه مطب، 24 هزار مولفه اطلاعات جامعه پزشکی از آنجا که با مشکلات متعددی مواجه بود هم اصلاح شد.

وی ادامه داد: در مبنای صدور پروانه مطب که به مصوبه هیات وزیران برمی گردد، تا قبل از سال 1384 کمیسیون تبصره 7 ماده 13 نظام پزشکی در وزارت بهداشت بود و پس از آن به نظام پزشکی داده شده است.

وی خاطرنشان کرد: همچنین ارسال خدمات پروانه مطب آنلاین می شود و صرفه جویی در هزینه و وقت هم صورت می گیرد و با استفاده از این سیستم صدور پروانه الکترونیکی در مدت سه روز انجام پذیر است.

رئیس کل سازمان نظام پزشکی گفت: سالانه 2 تا سه هزار پرونده براساس تبصره هفت ماده 13 صادر می شود.

به گزارش ایرنا؛ تبصره 7 ماده 13 نظام پزشکی مربوط به تعیین نیاز پزشکی مناطق موضوع ماده 13 با توجه به تمامی عوامل محلی و امکانات پزشکی و جمعیت ، براساس آمار و اطلاعات رسمی و مکتسبه و نیز اولویت مناطق از لحاظ خدمات پزشکی است. ضوابط تغییر عوامل مطب از شهری به شهری دیگر در خلال مدت موضوع ماده 13 و همچنین ضوابط اولویت انتخاب محل از طرف پزشک با رعایت این آئین نامه، همه ساله از طرف کمیسیونی متشکل از دو نماینده وزارت بهداشت و دو نماینده وزارت علوم به انتخاب شورای عالی نظام پزشکی ، مشخص می شود . تصمیمات کمیسیون با رأی اکثریت لازم الاجراست.

** منشور حقوق پزشکان هم طراحی شده است

زالی در ادامه درباره راهنمای عمومی اخلاق حرفه ای اعضای سازمان نظام پزشکی نیز گفت: این سند دارای 12 فصل کاربردی است و از سال 1348 تاکنون در نظام پزشکی چنین پیوستی نداشتیم و در ساختار اجرایی این موضوع مغفول بوده است.

وی با بیان اینکه تمام متن سند براساس مواد غیرتئوریک و 100 درصد عملی طراحی شده است نیز اظهار کرد: این سند در راستای اهداف نظام پزشکی به صورت حرفه ای تنظیم شده است، چون تلاش در حوزه پزشکی رعایت اخلاق حرفه ای است.

رئیس کل سازمان نظام پزشکی ادامه داد: این سند ماندگار و منطقی درباره اخلاق حرفه ای پزشکان است؛ ما منشور حقوق بیمار را نیز در برنامه های خود داریم که در وزارت بهداشت تدوین و تنظیم می شود

به گفته زالی، همچنین منشور حقوق پزشکان و حرفه مندان نیز طراحی و مقدمات آن انجام شده است و به عنوان یک سند صیانت از جایگاه پزشکی و منشور حقوق صاحبان حرف پزشکی از آن بهره مند خواهند شد.

وی افزود: راهنمای عمومی اخلاق حرفه ای اعضای نظام پزشکی ، الزام آور برای صاحبان حرف پزشکی است و به عنوان ماخذ و مرجع جامعه پزشکی خواهد شد.

راهنمای عمومی اخلاق حرفه ای اعضای نظام پزشکی دارای 12 فصل درباره تکالیف عام، ارائه خدمات استاندارد و با کیفیت، اولویت منافع بیمار، رعایت انصاف و بیطرفی، صداقت و درستکاری، احترام به حق انتخاب دریافت کنندگان خدمات سلامت، رازداری و حریم خصوصی، مدیریت خطاهای پزشکی، ارتباط با سایر همکاران، مسئولیت های اجتماعی و سازمانی حرفه مندان، پوشش حرفه ای در محیط های بالینی و آموزش و پژوهش های پزشکی است.

انتهای پیام/

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار