نماینده مردم استان مرکزی در مجلس خبرگان رهبری:
تابناک مرکزی: آیت الله اراکی گفت: علت موضع دقیق رهبر انقلاب درباره سند 2030 این است که مسأله ای به نام حاکمیت در اسلام وجود دارد. یعنی حتی اگر کسی در تمام اعمال خود مطابق دین عمل کند اما حاکمیت دین را نپذیرد، اعمال او ارزشی ندارد.
کد خبر: ۴۶۰۹۱۲
تاریخ انتشار: ۲۶ تير ۱۳۹۶ - ۰۹:۳۳ 17 July 2017

به گزارش تابناک مرکزی، آیت الله محسن اراکی نماینده مردم استان مرکزی در مجلس خبرگان رهبری ظهر امروز در ادامه سلسله جلسات پیش نشست کنگره بین المللی «فقیه فقه نظام» که در محل مدرسه علمیه سلیمانیه مشهد در حال برگزاری است، با اشاره به یکی از مهم ترین موضوعات مورد بررسی در این فقه که ولایت و حکومت اسلامی است، اظهار کرد: در آیات و روایات روی مسأله «حکم بما انزل الله» تأکید شده است و ما باید معنای این عبارت را درک کنیم.

مؤسس و رييس هيأت امناى پژوهشگاه فقه نظام در تبیین اهمیت اطاعت مؤمنان از حاکم اسلامی به مرور استدلال های این مهم در آیات و روایات پرداخت و گفت: اگر کسی با تأمل سوره مبارکه محمد(ص) را قرائت کند، در مفهوم آیه شریفه «الذین کفروا و سدوا عن سبیل الله أضل أعمالهم» دقت خواهد کرد که یکی از مراتب ایمان را مورد بررسی قرار داده است.

وی افزود: خداوند چهار مرحله اسلام آوردن برای یک مسلمان تعریف کرده است که طی آن ابتدا انسان شهادتین را به زبان می آورد هرچند این که قلبا معتقد به ولایت پیامبر اکرم(ص) نباشد؛ سپس در دل خود نسبت به ولایت ایشان باور ایجاد می کند که به آن «ایمان اول» گفته می شود چرا که اطاعت از پیامبر(ص) را به همراه ندارد. غالبا قرآن کریم از این نوع ایمان به «کفروا بعد ایمانهم» یاد می کند یعنی با این که شخص مؤمن است به سبب عدم اطاعت و عمل نکردن به اعتقادش کفر ورزیده است.

آیت الله اراکی به بیان مصادیقی از لزوم پذیرش حاکمیت الهی در شرایط معاصر پرداخت و خاطرنشان کرد: رهبر معظم انقلاب فرمایشی در رابطه با مسأله سند 2030 داشتند که حرف دقیقی بود. ایشان فرمودند «اگر حتی این سند به طور کامل مطابق با احکام شرع بود، باز هم پذیرش آن برای ما جایز نبود.» علت این سخن چیست؟ علت این است که مسأله حاکمیت در اسلام وجود دارد یعنی حتی اگر کسی در تمام اعمال خود مطابق دین عمل کند اما حاکمیت دین را نپذیرد، اعمال او ارزشی ندارد.

دبیرکل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی در تبیین سخن خود خاطرنشان کرد: معاویه با اعمال مؤمنان مشکلی نداشت و به سبب حج و نماز و روزه به توطئه علیه آن ها نمی پرداخت؛ بلکه مشکل او با حاکمیت اسلام بود. در خطبه ای که از معاویه در کوفه نقل شده، بحث مدیریت زندگی مردم را مطرح کرد.

انتهای پیام/

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار