تحلیل فعال رسانه استان مرکزی از پدیده نقد؛
تابناک مرکزی: فعال رسانه ای استان مرکزی آورده است: متاسفانه آنچه که در سالهای اخیر، بیش از گذشته شاهد رشد و افزایش آن هستیم، برخورد ناپسند با منتقدان است.
کد خبر: ۴۵۱۹۶۶
تاریخ انتشار: ۱۱ تير ۱۳۹۶ - ۱۷:۲۵ 02 July 2017

به گزارش تابناک مرکزی، کبری بهرامی از فعالان رسانه ای استان مرکزی در یادداشتی که در اختیار سایت خبری تابناک مرکزی قرار گرفته است با ورود به بحث نقد و نقد پذیری رفتار افراد در خصوص چگونگی برخورد با این پدیده اجتماعی رو مورد بررسی قرار داده است.

بهرامی آورده است:

 واقعیت این است که نقدپذیری و سازنده دانستن نقد تنها زمانی قابل پذیرش است که در مرحله عمل و در برخورد با منتقدان به مرحله ظهور و بروز برسد اینکه بگوییم ما انسانی نقدپذیر هستیم اما در عمل خلاف این ادعا را ثابت کنیم و با توهین، تحقیر، محکوم کردن منتقدان و ساخت دیواری عظیم به دور خود مانع کسب واقعیت شویم در حقیقت فرار روبه جلو داشته ایم، رشد بت غرور موجب خدشه دار شدن پیکر عقل و مانع اصلی نپذیرفتن انتقاد است زیرا انتقاد فی نفسه عنصر اساسی رشد و زمینه ساز پیشرفت جامعه است.

متاسفانه آنچه که در سالهای اخیر، بیش از گذشته شاهد رشد و افزایش آن هستیم، برخورد ناپسند با منتقدان است. کافی است کاستی، نقص و یا مشکلی را در فضای واقعی و یا دنیای مجازی بیان کنی تا از نزدیک سیل توهین ها، تخریب ها، شماتت ها و تهمت ها را شاهدباشی. فرقی نمی کند سیاسی باشی یا نباشی، راحت متهم می شود به گازانبری، انگ متحجر بودن می خوری و در نهایت می گویند زمان چماق به دست بودن گذشته است!

اما به راستی این افراد از کدام چماق حرف میزنند؟! و آیا تحجر واقعی غیر از نپذیرفتن انتقاد و کاستی ها و بی حرمتی به کسانی است که مثل ما فکر نمی کنند و یا حقوق حقه ای دارند که بنا به دلایلی از آن محروم هستند و باید نسبت به احقاق حقوق خود اقدام کنند؟! اینکه مرتب دم از آزادی بزنیم و اجازه حرف زدن به مخالفان فکری خود را ندهیم، آیا واژه آزادی و استعمال آن بیشتر به یک شوخی شبیه نیست؟ جبهه گیری و اتخاذ سیاست های تقابل جویانه از ناحیه افراد حقیقی یا حقوقی و یا گروه ها صرف نظر از اینکه وابسته به کدام حزب و گروه باشی، برای کشور سهمی مهلک محسوب می شود زیرا مانع اصلی توسعه و رشد و پیشرفت ایران اسلامی است.

متاسفانه گاه شاهد استفاده از تریبون های عمومی و اختصاص دادند وقت جلسات اداری توسط برخی از مسئولین برای پاسخ گویی به مخالفان خود هستیم که به نوعی می توان آن را دخل و تصرف در بیت المال دانست چرا که بیت المال فقط هزینه کردن پول و سرمایه ملی در راستای اهداف شخصی نیست هدر دادن اوقاتی که باید صرف حل مشکلات کشور شود هم مصداق واقعی حق الناس به شمار می رود. پس شایسته است سیاسیون برای پاسخگویی و پیگیری اهداف سیاسی خود درجلسات احزاب و پشت درهای بسته به یکدیگر پاسخ دهند زیرا کشاندن مباحث سیاسی و اختلاف نظرها به متن جامعه و درگیر کردن ذهن مردم و بی توجهی به تاثیرات منفی گفتمان پشت تریبونی در کشور اشتباهی نابخشودنی است.

متاسفانه برخی افراد تند رو بدون در نظر گرفتن صلاح کشور، با توهین و تمسخر افرادی که مطالبه گرحل مشکلات خود هستند حتی اجازه بیان کوچکترین مشکلی را به دیگران نمی دهند و این وضعیت به نظر بنده نگران کننده است. این افراد که ظاهرا قصد دفاع از دولت را دارند یا نا آگاهانه چنین رفتاری را مرتکب می شوند و یا عامدانه و با لباس تزویر قصد تخریب دولت و در نهایت به دنبال ضربه زدن به انقلاب اسلامی هستند که باید اهداف این اشخاص مشخص و از اقدامات ساده لوحانه و یاغرض ورزانه آنها جلوگیری شود.

کارشناسان معتقدند انتقادپذیری یک مهارت اجتماعی است زیرا انتقاد نقش عمده‌ای در روابط اجتماعی برعهده دارد آنها محور اساسی هر نقد را توجه به نقش سازندگی آن می دانند. بنابراین اگر فردی آگاه و توانمند نسبت به احساس و عملکرد ضعیف و نامطلوب افراد یا واحدهای دیگر بطور مطلوب و مفید اظهارنظر کند و از قدرت انتقاد موثر و مثبت بهره‌برداری کند نباید مورد بی مهری و یا قهر و غضب واقع شود.

حضرت علی (ع) در فرمایش گهربار به مالك اشترمي فرمايد: بدترين وزيران تو كسانى هستند كه پيش از تو وزير اشرار بوده‏ اند .. و بايد كه برگزيده‏ ترين وزيران و همكاران در نظر تو آن كس باشد كه حق تلخ را بيشتر به تو بگويد، و در كارى كه مخالف رضاى خدا است كمتر به يارى تو برنخيزد، و در بند آن نباشد كه اين روش او در تو چه تأثيرى خواهد داشت.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار