رئیس کل دادگستری استان مرکزی خبر داد:
تابناک مرکزی: رئیس کل دادگستری استان مرکزی در خصوص جرائم انتخاباتی در استان مرکزی گفت: در استان جرائمی که منتهی به تشکیل پرونده شده شامل 51 فقره پرونده است که از این تعداد 5 فقره منجر به کیفر خواست شده و مابقی در حال رسیدگی هستند.
کد خبر: ۴۴۴۵۳۸
تاریخ انتشار: ۲۹ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۹:۵۹ 19 June 2017

به‌گزارش تابناک مرکزی، حجت‌الاسلام عبدالهی رئیس کل دادگستری استان مرکزی در آستانه هفته قوه قضاییه در جمع خبرنگاران با ورود به بحث تخلفات انتخاباتی در استان مرکزی گفت: برای تخلفات انتخاباتی در استان مرکزی از مسئولین استانی گرفته تا مسئولین نظارتی 51 فقره پرونده تشکیل شده است که از این تعداد 5 فقره منجر به کیفر خواست شده و مابقی در حال رسیدگی هستند.

عبدالهی با اشاره به عملکرد 212 شعبه دادسرا، دادگاه و دادگاه‌های عمومی، 137 شعبه حل اختلاف و 170 موسسه داوری در سطح استان مرکزی گفت: کل تعداد پرونده‌های ورودی به دادگستری‌های استان در سال گذشته 231 هزار و 960 مورد فقره بوده که از این تعداد 227 هزار 96 فقره منتهی به صدور رأی شدند.

وی افزود: متاسفانه سال گذشته 53 هزار و 147 فقره پرونده موجودی استان‌ها در پایان سال گذشته داشتیم که علی‌رغم تلاش‌های صورت گرفته متاسفانه بر حجم پرونده‌های موجودی در دادگستری‌ها اضافه می‌شود.

رئیس کل دادگستری استان مرکزی تصریح کرد: آمار سال گذشته در مقایسه با سال 94 هم در بخش وردی پرونده‌ها و هم خروجی‌ها شاهد افزایش بوده‌ایم تا جایی که 5995 پرونده افزایش ورودی‌ها را شاهد بودیم و در همین مدت زمان میزان پرونده‌های تعیین تکلیف شده نیز 11 هزار و 542 پروند افزایش داشته است.

عبدالهی با اشاره به پرونده‌های تشکیل شده در شوراهای حل اختلاف استان در سال گذشته گفت: 63 هزار و 336 پرونده در 137 شعبه حل اختلاف نقاط مختلف این استان تشکیل شد که 62 هزار و 183 فقره پرونده منتهی به رأی شد و بقیه نیز در دست بررسی است.

وی افزود: در شوراهای حل اختلاف نیز 10.24 درصد افزایش پرونده‌های ورودی را شاهد بودیم و صلح و سازش در این شعب نزدیک به 27 درصد است.

رئیس کل دادگستری استان مرکزی تصریح کرد: دادخواست‌های طلاق نیز در مدت مذکور 2.16 درصد نسبت به سال 1394 کاهش داشته است که البته به معنای کاهش طلاق به معنای واقعی نیست و تنها دادخواست‌های سال گذشته با کاهش مواجه شده است. چراکه 5 شعبه حل اختلاف و سه مرکز مشاوره خانواده باعث شد تا کاهش دادخواست‌های طلاق را در دادگستری شاهد باشیم ولی کاهش محسوس آمار طلاق را شاهد نبودیم.

عبدالهی افزایش کشفیات موادمخدر را یکی از موارد نگران کننده در استان مطرح و تصریح کرد: میزان کشفیات موادمخدر 22 درصد و کشفیات مشروبات الکلی به 47 درصد رسیده است که باتوجه به این آمار نیازمند آسیب شناسی جدی در این زمینه هستیم.

وی افزود: در سال‌های گذشته کشفیات مواد مخدر صنعتی هر یک از قاچاقچیان بین 10 تا 30 گرم بود اما در سال 95 از یک قاچاقچی بیش از 10 کیلیوگرم مواد مخدر هروئین کشف شد.

رئیس کل دادگستری استان مرکزی تصریح کرد: 51 درصد از زندانیان استان مرکزی را قاچاقچیان شامل می‌شوند، امروز در استان حتی یک نفر را در زندان نداریم که به جرم مصرف مواد در حبس به سر ببرد.

عبدالهی با اشاره به بحث زنان آسیب دیده گفت: حتی یک مورد در این زمینه نیز برای نظام اسلامی زیاد است و درخور شأن نظام نیست. بررسی وضعیت زنان آسیب دیده یکی از دیگر برنامه‌های معاونت پیشگیری، شورای تأمین و شورای فرهنگ عمومی و سایر دستگاه‌های مرتبط است.

وی ادامه داد: بسیاری از زنانی که گرفتار آسیب هستند به خاطر فقر مالی است، با توجه به اینکه حفظ آبروی انسان واجب است باید فرهنگ‌سازی در حوزه نگه داشتن حرمت افراد در اولویت قرار گیرد، دانشگاه علوم پزشکی، بهزیستی و.. خانه امن ویژه زنان آسیب دیده احداث کردند اما ارائه خدمات باید کارشناسی شده باشد. زنان فقط به دلیل فقر مالی دست به عمل منافی اخلاق نمی‌زنند گاهی زنان متمول هم دچار چنین آسیب‌هایی هستند.

رئیس کل دادگستری استان مرکزی تصریح کرد: بایستی مسئولان نسبت به زنان آسیب دیده حساس شوند چراکه بخش عمده آنان معلول مشکلات بسیاری از مشکلات اقتصادی کشور و ندانم‌کاری مسئولان استان و اقشار غنی جامعه هستند.

حجت‌الاسلام عبدالهی گفت: سال گذشته 795 فقره پرونده در موسسات داوری مورد رسیدگی قرار گرفته است این در حالیست که تعداد 982 فقره پرونده به این موسسات ارجاع داده شده بود و اگر نبودند همین تعداد پرونده به شعب دادگستری باید وارد می شد که بر حجم پرونده ها می‌افزود.

انتهای پیام/

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار