کد خبر: ۴۴۱۹۰۰
تاریخ انتشار: ۲۵ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۴:۰۵ 15 June 2017

امروزه دولت ها بیش از گذشته به عامل سرمایه و نقش آن در توسعه و پیشرفت کشور در سطح محلی و ملی توجه دارند که سرمایه اجتماعی یکی از انواع سرمایه هاست و با توجه به نقش تسهیل گری آن در فرایند پیشرفت و توسعه پایدار در دو دهه گذشته بیش از پیش مورد تاکید قرار گرفته است .

از سوی دیگر با توجه به حجم بالای فعالیت و مسئولیت نهادهای دولتی و کاستی های مختلفی که در راستای ارائه خدمات اجتماعی شهروندان با آن مواجه بوده و نارضایتی آنها را از دولت به همراه می آورد؛ شکل گیری سازمان های مردم نهاد با هدف پیگیری فعالیت های اجتماعی به صورت داوطلبانه کمک چشمگیری به بهبود برخی معضلات اجتماعی داشته است.

داوطلبانه بودن، خودجوش بودن، هدف مشترک، حرکت طبق اساسنامه مدون، قانونمندی، برنامه مشخص، استقلال و وابسته نبودن، مسئولیت پذیری از خصوصیات بارز NGO است که در تبریز هم سازمانهای مردم نهاد مختلف بسیاری در حوزه های محیط زیست، حمایت از حیوانات، هئیت های حسینی و مذهبی، کمک به ایتام و مستضعفین، حمایت از کودکان بد سرپرست و بی سرپرست، حمایت از کودکان مبتلا به سرطان فعالیت می کنند.

اين سازمان هاي داوطلب، نماد و واسط مشارکت مردم بوده و مشارکت مردم نيز يکي از بازوهاي اصلي ارتقاي سلامت، کاهش فقر و بي عدالتي در سلامت جوامع است.

از آنجا که سازمان های مردم نهاد در اطلاع رسانی و آگاه سازی عمومی، جلب مشارکت مردمی، جذب سرمایه ها و منابع کوچک مردمی، ایجاد گسترش و تقویت هماهنگی بین دولت و مردم، گسترش نظارت عمومی تاثیر به سزایی دارند در واقع از یک سو توسعه فرهنگی و اجتماعی را با خود به همراه می آورد و از سوی دیگر دست توانمند نهادهای دولتی در پیشبرد اهداف مختلف در جامعه می شوند که نهادها گاه در انجام آن به طور کامل باز می مانند.

نمود این مهم در تبریز توسط ان جی او های مختلف همواره مشهود بوده و در حوزه های مختلف و بهسازی شرایط اجتماعی و فرهنگی شهر تبریز نقش بسزایی داشته اند از این رو ضروریست با ایجاد شرایط تشویقی و حمایتی مختلف همچون حمایت دولتی در فراهم آوردن مکان مناسب برای این سازمانهای مردم نهاد برای کاهش هزینه ها و حمایت مالی از ان جی او های موفق و تاثیر گذار همچون دیگر ممالک غربی این نهاد ها را برای رسیدن به اهداف اجتماعی و فرهنگی یاری کرد.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار