تابناک مرکزی: عضو کمیسیون کشاورزی مجلس تصویب قانون حفاظت از تالاب ها را گامی جدی در احیای تالاب ها دانست.
کد خبر: ۴۳۵۸۶۸
تاریخ انتشار: ۱۵ خرداد ۱۳۹۶ - ۲۲:۱۷ 05 June 2017

به گزارش تابناک مرکزی به نقل از خانه ملت، احمدعلی کیخا در رابطه با قانون حفاظت، احیا و مدیریت تالاب های کشور با یادآوری ابلاغ این قانون از سوی رئیس جمهور به سازمان حفاظت محیط زیست برای اجرایی شدن، گفت: بر اساس این قانون هر گونه بهره برداری و اقدامی که منجر به تخریب و آلودگی تالاب ها شود ممنوع بوده و مرجع تشخیص آن هم سازمان حفاظت محیط زیست است بنابراین طبق این قانون با متخلفان برخورد می شود.

نماینده مردم زابل، زهک و هیرمند در مجلس شورای اسلامی، ادامه داد: از سویی طبق این قانون وارد کردن گونه های گیاهی و جانوری غیربومی مضر به تالاب ها که در گذشته تهدید جدی برای تالاب ها به شمار می رفت ممنوع شد؛ در این رابطه سازمان حفاظت محیط زیست مکلف شد فهرست گونه های مذکور را تعیین و هر دو سال یک بار بازنگری و نشر دهد.

بر اساس قانون حفاظت، احیا و مدیریت تالاب های کشور سازمان حفاظت محیط زیست مکلف به تعیین نیاز آبی زیست محیطی تالاب ها شد

وی با یادآوری اینکه بر اساس قانون حفاظت، احیا و مدیریت تالاب های کشور سازمان حفاظت محیط زیست مکلف به تعیین نیاز آبی زیست محیطی تالاب ها شد، تصریح کرد: در کنار این وزارت نیرو مکلف شد ضمن تدوین و اجرای برنامه مدون نسبت به تخصیص و تامین آن اقدام کند که با این اوصاف می توان گامی جدی برای احیای تالاب های کشور برداشت.

قانون حفاظت، احیا و مدیریت تالاب های کشور قانون جامع و کاملی برای حفاظت و احیای تالاب های کشور است.

این نماینده مردم در مجلس دهم، با بیان اینکه قانون حفاظت، احیا و مدیریت تالاب های کشور قانون جامع و کاملی برای حفاظت و احیای تالاب های کشور است، افزود: انتظار می رود این قانون با همکاری و هماهنگی قوای مختلف توسط سازمان حفاظت محیط زیست هر چه سریع تر اجرایی شود.

بهبود وضعیت کشاورزی و محیط زیست کشور نیازمند احیای تالاب ها است

کیخا با تاکید بر اینکه بهبود وضعیت کشاورزی و محیط زیست کشور نیازمند احیای تالاب ها است، گفت: سازمان حفاظت محیط زیست باید با قید فوریت و پشتیبانی سازمان برنامه و بودجه و سازمان امور اداری و استخدامی در تشکیلات سازمانی خود بازنگری کرده و دفاتر تخصصی برای حفاظت و احیای تالاب ها ایجاد و این اقدام را با جدیت در سراسر کشور انجام دهد.

نماینده مردم زابل، زهک و هیرمند در مجلس دهم، ادامه داد: با تصویب قانون حفاظت، احیا و مدیریت تالاب های کشور در حال حاضر سازمان حفاظت محیط زیست هیچ توجیهی برای بی توجهی نسبت به احیای تالاب ها ندارد و باید در این رابطه پاسخگو بوده و با جدیت بیشتری در این مسیر گام بردارد.

عضو کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس شورای اسلامی، در رابطه با وضعیت فعلی تالاب های کشور، گفت: علیرغم آنکه کشور ما مبدا، منشا و بنیانگذار کنوانسیون حفاظت از تالاب ها بوده اما متاسفانه غفلت هایی که در برنامه های توسعه ای و عمرانی کشور نسبت به محیط زیست طی دهه های مختلف انجام شده بحرانی شدن وضعیت تالاب ها را به همراه داشت.

وی ادامه داد: طی چند سال اخیر با رویکردی که دولت و سازمان حفاظت محیط زیست با همکاری دفتر سازمان ملل متحد داشته دریاچه ارومیه و تالاب های اقماری، هامون، انزلی، پریشان، هورالعظیم، شادگان با توجه به حاکمیت بیشتر محیط زیست و اعمال نظر فعالیت های شرکت های نفتی و همچنین با تاکید بیشتر بر تامین حقابه تالاب ها، وضعیت تالاب ها نسبت به گذشته بهتر شد؛ البته نیاز است تمامی دستگاه ها انجام اقدامات مورد نیاز برای احیای تالاب ها را در دستور کار قرار دهند

نماینده مردم زابل، زهک و هیرمند در مجلس دهم، یادآور شد: سازمان حفاظت محیط زیست و تمامی دستگاه هایی که در قانون حفاظت از تالاب ها مکلف به همکاری برای بهبود وضعیت تالاب های کشور شدند باید در این راستا با جدیت گام برداند، نیاز است بخش کشاورزی در محدوده تالاب ها و حوزه های تالابی نظام کشت و آبیاری را اصلاح و شرایط بهتری را برای مصرف بهینه آب فراهم کند.

با مدیریت و احیای تالاب های کشور می توان گامی موثر و جدی در جهت کنترل ریزگردها برداشت

عضو کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس شورای اسلامی، با بیان اینکه با مدیریت و احیای تالاب های کشور می توان گامی موثر و جدی در جهت کنترل معضل ریزگردها برداشت، تصریح کرد: مدیریت ریزگردها نیازمند احیای تالاب ها است.

قانون حفاظت، احیا و مدیریت تالاب های کشور که مشتمل بر پنج ماده و سه تبصره است، چهارم اردیبهشت سال جاری در صحن علنی مجلس تصویب و در 13 اردیبهشت به تایید شورای نگهبان رسید.

بر این اساس، قانون مذکور در 30 اردیبهشت از سوی رئیس مجلس شورای اسلامی به رئیس جمهور ابلاغ و رئیس جمهور نیز در چهارم خرداد آن را برای اجرا به سازمان حفاظت محیط زیست ابلاغ کرد.

انتهای  پیام/

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار