معاون استاندار مرکزی:
تابناک مرکزی: معاون عمرانی استاندار مرکزی گفت: دستورالعمل طرح جامع مدیریت پیشگیری و اطفاء حریق در جنگل‌ها و مراتع استان مرکزی به تصویب رسید.
کد خبر: ۴۳۴۹۹۸
تاریخ انتشار: ۱۳ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۳:۳۵ 03 June 2017

به گزارش تابناک مرکزی به نقل از تسنیم، عزیز فیلی ظهر امروز در جلسه شورای هماهنگی مدیریت بحران استان مرکزی با اشاره به معضلات مرتبط با آتش‌سوزی در مراتع و منابع طبیعی اظهار داشت: با توجه به اینکه سال 96 با حجم بالایی از بارندگی‌ها آغاز شد مراتع و علفزارهای بسیاری در سطح استان مرکزی رشد کرده‌اند.

وی افزود: رشد مراتع و علفزارها در سطح استان ممکن است زمینه آتش‌سوزی را فراهم سازد که این آتش‌سوزی عوامل مختلفی دارد که از جمله آنها می‌توانیم به عوامل انسانی و برخی عوامل طبیعی اشاره داشته باشیم.

معاون عمرانی استاندار مرکزی تصریح کرد: همه ارگان‌های مرتبط باید آمادگی لازم را کسب کنند تا شاهد کمترین میزان آتش‌سوزی مرتعی باشیم، البته مسئله محافظت از مراتع باید به امری همگانی مبدل شود.

فیلی ادامه داد: دستورالعمل طرح جامع مدیریت پیشگیری و اطفاء حریق در جنگل‌ها و مراتع در این جلسه به تصویب رسید و خواستار همکاری صحیح و با برنامه تمامی ارگان‌های مذکور در این طرح هستیم تا با تلاشی مضاعف بتوانیم نتیجه مطلوبی کسب کنیم.

وی عنوان کرد: پیشنهاد ما بر این است که اکیپ‌های اضطراری در فرمانداری‌ها و دهیاری‌ها مستقر شوند و این اکیپ‌ها به تجهیزاتی اعم از آتش‌بر، آتش‌کوب، دمنده، تانکرهای آب، آب‌پاش و ماشین‌آلات لازم برای ورود به سوانح در نقاط بحرانی مجهز شوند در کل درخواست تشکیل و تجهیز 12 اکیپ اضطرار در سطح استان مرکزی را داریم.

معاون عمرانی استاندار مرکزی خاطرنشان کرد: پیشنهاد می‌دهیم در راستای پیشرفت مطلوب عملکرد کمیته‌های ارزیابی، تشویق، آسیب‌شناسی، اصلاح امور قانون‌گذاری، مساعدت مردمی، معرفی مسئول منطقه و کمیته آموزش توسط رسانه‌ها به‌ویژه رسانه ملی را تشکیل دهیم تا به وسیله آنها بتوانیم تمام امور را رصد کنیم و نقاط ضعف و قوت طرح شناسایی شود.

فیلی بیان کرد: مسئله تشویق بخشی و روستایی در صورت نداشتن موارد آتش‌سوزی در منطقه می‌تواند کمک بزرگی در راستای کاهش آمار آتش‌سوزی محسوب شود، همچنین نباید از مسئله بیمه محصولات کشاورزی غافل شویم زیرا ممکن است در سوانح آتش‌سوزی مراتع بخشی از محصولات کشاورزی از بین بروند و به این سبب وجود صندوق بیمه الزامی است.

وی افزود: اعتبارات استانی براساس اولویت‌های ممکن تخصیص داده می‌شوند که به این سبب اعتبارات این بخش به‌منظور ضرورتی که دارد باید تخصیص یابد.

معاون عمرانی استاندار مرکزی ادامه داد: مسئولان منابع طبیعی و محیط زیست باید در زمینه واگذاری چراگاه‌ها و مراتع تجدید نظر کنند و حق حداقل مدیریت بهره‌برداری از آنها را به مردم منطقه واگذار کنند و از واگذاری و یا اجاره دادن آنها به دامداران و عشایر سایر مناطق خودداری کنند تا سبب بروز اختلافات مردمی با منابع‌طبیعی نشود.

فیلی عنوان کرد: پیشنهاد می‌دهیم که تعداد دستگاه‌های دمنده تهیه شده به تفکیک چهار دستگاه به شهرستان شازند، سه دستگاه به شهرستان خنداب، دو دستگاه به شهرستان خمین و سه دستگاه به شهر اراک تفکیک و تخصیص داده شوند، همچنین تعداد سه دستگاه هم در اداره‌کل منابع‌طبیعی باقی بماند تا در صورت الزام در شهرستان‌های دیگر مورد استفاده قرار گیرد.

وی خاطرنشان کرد: مقرر شد که وسایل اضطرار امدادرسانی به سوانح آتش‌سوزی مرتعی در نقاط مختلف جمع‌آوری و در مرکزی نزدیک به نقاط بحران و یا در محلی که فضای اداری وجود دارد مستقر شوند.

انتهای پیام/

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار