تابناک مرکزی: مدیر کل دفتر جذب و حمایت از سرمایه‌گذار استان مرکزی از پیگیری مشکل سپرده گذاران موسسه توسعه خبر داد.
کد خبر: ۴۳۴۰۷۲
تاریخ انتشار: ۱۱ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۳:۳۰ 01 June 2017

به گزارش تابناک مرکزی به نقل از ایسنا، مجید نیکی‌ملکی با بیان اینکه این موضوع مربوط به قبل از سال 1391 است، گفت: در این برهه برای ساماندهی بازار پولی کشور، تعاونی‌ها و موسسه‌های اعتباری که فاقد مجوز از بانک مرکزی بودند و در فعالیت‌های خود عملیات بانکداری انجام نمی‌دادند، توسط بانک مرکزی ملزم شدند که در قالب موسسه‌های مالی اعتباری ساماندهی شوند.

وی بیان کرد: تعاونی‌های اعتباری که قبل از سال 76 از وزارت تعاون وقت مجوز اخذ کرده بودند در این سال ادغام شدند. حدود 13 موسسه ادغام شدند که یکی از این شرکت تعاونی‌ها شرکت تعاونی وحدت بوده است.

مدیر کل دفتر جذب و حمایت از سرمایه‌گذار استان مرکزی بیان کرد: تعدادی از تعاونی‌ها نیز موسسه اعتباری فردوسی را تشکیل دادند. در سال 94 برای محدود شدن و ساماندهی این موسسه‌ها موسسه فردوسی و چند موسسه دیگر ادغام و آرمان را تشکیل می‌دهند.

نیکی‌ملکی ادامه داد: بعد از مدتی از تشکیل آرمان بخشی از این موسسه مستقل شد و با موسسه اعتباری کاسپین همکاری کرد و بعد از این مرحله این موسسه با موسسه توسعه ادغام شد.

وی با بیان اینکه توافق برای این اقدام بهمن‌ماه سال گذشته انجام و طبق توافق موسسه با نام توسعه ادامه فعالیت داد، عنوان کرد: نهایتا در بهمن‌ماه تفاهم‌نامه اولیه در 25 بند تهیه و به امضاء طرفین می‌رسد و سپرده گذاری 360 میلیارد تومانی هم نزد موسسه توسعه انجام می‌شود.

نیکی‌ملکی با تاکید بر این نکته که ورشکستگی این موسسه را هیچ یک از مراجع رسمی اعلام نکرده‌اند، گفت: منشاء هجوم یکباره مردم به موسسه توسعه برای دریافت پول که ابتدا از لرستان و ایلام شروع شد، مشخص نیست.

وی خاطر نشان کرد: بر اساس قانون بانک مرکزی، بانک‌ها و موسسه درصد مشخصی را به عنوان سپرده ذخیره می‌کنند که معمولا بین هفت تا 10 درصد است. مابقی سپرده‌گذاری به عنوان سرمایه‌گذاری برای سودآوری موسسه و بانک در نظر گرفته می‌شود.

مدیر کل دفتر جذب و حمایت از سرمایه‌گذار استان مرکزی  ادامه داد: زمانی که مردم به یکباره برای دریافت مبالغ ذخیره شده خود هجوم آوردند بانک یا موسسه قفل می‌شود و نمی‌تواند پاسخگو باشد.

نیکی‌ملکی بیان کرد: در این شرایط بخش عمده‌ای از سپرده‌گذاران این موسسه برای دریافت پول مراجعه می‌کنند که قاعدتا نقدینگی کافی برای پاسخگویی نیست و با مشکل مواجه می‌شوند که این مشکل در استان مرکزی نیز اتفاق افتاد.

وی با تاکید بر این نکته که بانک مرکزی کاملا در جریان موضوع قرار دارد و روز گذشته در بانک مرکزی جلسه‌ای برای بررسی مسائل موسسه اعتباری آرمان و کاسپین برگزار شده است، گفت: با سهام‌دار عمده این موسسه هماهنگ شده که مجوز آزادسازی سپرده‌گذاری 360 میلیارد تومانی در موسسه توسعه از بانک مرکزی دریافت و به استان‌ها تزریق شود که شوک اولیه مراجعه سپرده‌گذاران رفع شود.

مدیر کل دفتر جذب و حمایت از سرمایه‌گذار استان مرکزی  در خصوص زمان تزریق این مبلغ عنوان کرد: قرار بود اوایل این هفته انجام شود اما به دلیل برخی از مشکلات موسسه توسعه، بانک مرکزی اجازه برداشت را نداد به همین دلیل روز مشخصی اعلام نمی‌شود، اما این موضوع به جد مورد پیگیری قرار گرفته است.

نیکی‌ملکی بیان کرد: این موسسه در استان مرکزی حدود 40 میلیارد تومان مطالباتی دارد که در قالب تسهیلات در اختیار مردم قرار داده است. یکی از حداقل اقداماتی که انجام شده بازپس گرفتن این مبلغ و پرداخت سپرده‌هایی با مبالغ پایین است که این موضوع در دست پیگیری قرار دارد.

وی تاکید کرد: این موسسه اموال و دارایی‌هایی دارد از جمله این اموال یک هتل گران قیمت در مشهد است.

گفتنی است، چند روزی است که سپرده گذاران موسسه توسعه با تجمع در مقابل شعب این موسسه در استان از جمله در شهرهای اراک و محلات خواستار رفع مشکل خود هستند. مسئولان با حضور در برخی از این تجمعات با سپرده گذاران گفتگو کرده و وعده رسیدگی به مشکل را دادند

در همین راستا در پی تجمعات چند روزه  در شهرستان محلات در مقابل موسسه مالی و اعتباری توسعه معاون فرماندارو فرماندهی انتظامی شهرستان محلات در جمع معترضین حضور یافتند و با توجه به رایزنی های صورت گرفته با مرکز استان و مدیرعامل منطقه ای موسسه مذکور قول دادند که ظرف یک ماه آینده مشکل برطرف شود .

البته سپرده گذاران خواستار تضمین از سوی مقامات و رییس شعبه موسسه مذکور شدند که نتیجه ای در این خصوص حاصل نشد و مقرر شد که در صورت برطرف نشدن مشکلات خود اعتراض مجدد خود را در دو روز آینده در مقابل فرمانداری شهرستان محلات پیگیری کنند.

انتهای پیام/

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار