تابناک مرکزی: مدیرکل دامپزشکی استان مرکزی گفت: تاکنون هیچ موردی از بیماری تب کریمه کنگو در استان مرکزی مشاهده نشده است.
کد خبر: ۴۳۱۸۱۲
تاریخ انتشار: ۰۷ خرداد ۱۳۹۶ - ۲۳:۱۴ 28 May 2017

به گزارش تابناک مرکزی به نقل از ایسنا، محسن شانقی در خصوص وضعیت بیماری دامی مشترک با انسان تحت عنوان تب کریمه کنگو در استان مرکزی افزود: تا کنون موردی از این بیماری در استان مرکزی مشاهده نشده، اما در خصوص این بیماری هشدارهای لازم به اطلاع عموم رسانده شده است.

مدیرکل دامپزشکی استان مرکزی افزود: این بیماری مشترک بین انسان و دام است و توسط کنه به دام منتقل می‌شود و با افزایش دمای هوا در فصل بهار بروز بیماری را در جمعیت دامی احتمال می‌دهیم.

شانقی تصریح کرد: متاسفانه این بیماری هیچگونه علامت قابل تشخیصی در دام مبتلا ندارد و زمانی تشخیص داده می‌شود که به انسان منتقل شده و مورد انسانی گزارش شود، به همین دلیل یکی از راه‌های اصلی کنترل بیماری سمپاشی دام و اماکن دامی است و توصیه می‌شود دامداران با توجه به افزایش حشرات و کنه و کک‌ها نسبت به سم‌پاشی اقدام کنند تا حشرات از بین بروند.

وی اظهار کرد: یکی از راه‌های اصلی انتقال بیماری به انسان، تماس انسان با گوشت یا خون آلوده یا ترشحات دام آلوده است، حتی کنه می‌تواند بیماری را به انسان منتقل کند.

شانقی در خصوص درمان‌پذیر بودن تب کریمه کنگو گفت: از آنجاکه به دنبال این بیماری در دام تب مختصری بروز میکند تلفات دامی را شاهد نمی‌شویم، دام مبتلا یک هفته درگیر بیماری است و بعد از آن بهبود پیدا می‌کند. فقط در مدت زمان یک هفته‌ای که دام درگیر تب است اگر به کشتارگاه برده شود یا در خانه کشتار شود و انسان‌ها با گوشت و خون آن در تماس باشند، بیماری به انسان منتقل می‌شود.

وی افزود: این بیماری در انسان درمان‌هایی دارد، اما می‌تواند باعث مرگ فرد مبتلا نیز بشود و از بیماری‌های خطرناک به شمار می‌رود.

شانقی با بیان اینکه کسانی که دام را خارج از کشتارگاه کشتار می‌کنند بیشتر در معرض خطر بیماری هستند، تاکید کرد: به مردم توصیه می‌شود حتما گوشت مورد نیاز را از کشتارگاه‌ها و مراکز عرضه مجاز تهیه کنند. همچنین دامداران سمپاشی اماکن و جمعیت دامی خود را انجام دهند تا کنه‌ها از بین رفته و عامل بیماری کنترل شود.

مدیرکل دامپزشکی استان مرکزی افزود: در جمعیت دامی تنها راهکار اصلی کنترل بیماری سمپاشی است که اگر به موقع انجام شود، بیماری به دام منتقل نمی‌شود در غیراینصورت جمعیت کنه‌ها بیشتر می‌شود و اگر آلوده باشند دائما آنرا به صورت ارثی به نسل بعدی خود منتقل می‌کنند و در صورتی که انسان یا دام دچار گزیدگی توسط آنها شوند، بیماری به آنها منتقل می‌شود.

وی در خصوص اقدامات دامپزشکی در صورت مشاهده موردی از بیماری گفت: چنانچه موردی مشاهده شود سریعا ضمن اطلاع‌رسانی به مراکز بهداشت و مراجع ذیصلاح، آن منطقه را قرنطینه می‌کنیم و روستا را به صورت اولویت‌دار و فوری سمپاشی کرده و شعله می‌دهیم. دام‌های روستا باید حداقل به مدت دو هفته جابجا نشوند، اما بعد از این مدت دیگر مشکلی نیست.

مدیرکل دامپزشکی استان مرکزی خاطرنشان کرد: مرکز بهداشت نیز مراقبت‌های انسانی را در جمعیت‌های انسانی در دستور کار خود قرار می‌دهد.

شانقی ادامه داد: این بیماری در استان مرکزی مشاهده نشده، اما از آنجا که در فصل گرما قرار داریم اقدامات لازم برای پیشگیری از این بیماری در حال اجراست. در این راستا ابتدا اطلاع‌رسانی از طریق رسانه‌ها صورت می‌گیرد و در سطح روستا‌ها و پرورشگاه‌‌های دام بنر اطلاع‌رسانی نصب می‌شود.

وی افزود: مردم نباید راسا نسبت به کشتار دام اقدام کنند، چرا که این اقدام میزان امنیت ماده غذایی را کاهش می‌دهد. به ویژه اینکه در ماه رمضان هم مصرف فرآورده‌های خام دامی افزایش پیدا می‌کند و ممکن است مردم تعدادی از روستاها در منزل نسبت به اینکار اقدام کنند.

وی تاکید کرد: مردم باید آگاه باشند که از فروشگاه‌ها یا کشتارگاه‌هایی که تحت نظارت و دارای برچسب هستند خرید کنند. اداره دامپزشکی هرساله ضرورت سمپاشی دام و دامداری را به دامداران گوشزد می‌کند و کلاس‌های آموزشی در این زمینه برگزار می‌کند که امسال نیز مقرر است هر شهرستانی در روستاها و شهرها بنر اطلاع‌رسانی نصب کند.

شانقی با بیان اینکه حدود هفت سال پیش در یکی از شهرستان‌ها موردی از این بیماری مشاهده شد، خاطرنشان کرد: چند سال است که این بیماری در استان مرکزی مشاهده نشده است، اما با توجه به اینکه این بیماری در برخی نقاط کشور وجود دارد باید اقدامات پیشگیرانه را با جدیت پیگیری کنیم.

انتهای پیام

 

 

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار