تابناک مرکزی: رئیس‌کل دادگستری استان مرکزی: از مطالبات جدی رهبری تولید علم است که باید به یک مطالبه عمومی تبدیل شود، برای این هدف باید کرسی آزاد اندیشی در دانشگاه‌ها برگزار کنیم و درباره راه‌های رسیدن به آن بحث کنیم.
کد خبر: ۴۲۲۱۲۵
تاریخ انتشار: ۲۰ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۲۳:۳۲ 10 May 2017

به گزارش تابناک مرکزی به نقل از روابط عمومی اداره کل دادگستری استان مرکزی، مراسم تقدیر از اساتید دانشگاه علمی کاربردی قوه قضائیه استان با حضور حجت الاسلام قاسم عبداللهی، رئیس دادگستری استان برگزار شد.

حجت‌الاسلام قاسم عبداللهی، رئیس‌کل دادگستری استان مرکزی، در این آیین گفت: علم از محسنات ذاتی است، علی رغم اینکه علم ذاتی است در طول تاریخ مبارزات جدی علیه آن انجام شده، البته این مبارزه برخلاف نظر عده‌ای از روی علم بود نه جهالت.

وی تصریح کرد: در گذشته نیز اختلاف نظر عمیقی بین علما درباره اینکه پرورش مقدم بر آموزش است یا آموزش مقدم بر پرورش، وجود داشت وقتی وزارت فرهنگ نیز به وزارت آموزش‌وپرورش تغییر نام پیدا کرد عده‌ای روی عنوان آن اختلاف نظر داشتند.

حجت الاسلام عبداللهی با بیان اینکه تولید علم از مطالبات جدی رهبری در دانشگاه‌هاست، خاطرنشان کرد: واقعیت این است که کشورهای توسعه یافته به واسطه تولید علم که مبانی آن را یا از جهان اسلام گرفته‌اند یا به واسطه تربیت استعدادها، خود را آقای عالم می‌دانند.

حجت‌الاسلام عبداللهی اضافه کرد: برخی معتقدند گذشتگان ما در علوم انسانی به قدری پیش‌ رفته‌اند که برای آیندگان دیگر جای پیشرفت آنچنانی نیست، به عنوان مثال بعد از فتوای شیخ طوسی تا ۲۰۰ سال کسی فتوای جدید نمی‌داد و همگی متأثر از اندیشه‌های شیخ بودند، امروز هم چنین تفکراتی البته کمرنگ‌تر وجود دارد.

این مقام مسئول تصریح کرد: عقب افتادگی جهان سوم ناشی از علوم انسانی است نه اینکه علوم انسانی این کشورها پاسخگوی نیاز جامعه بشری نیست، بلکه به دلیل عدم توازن در توسعه به نسبت علوم تجربی آنهم به این دلیل که از علوم بین رشته‌ای نتوانسته‌ایم استفاده کنیم. درواقع عدم بهره‌برداری از علوم بین رشته‌ای نقص بزرگی برای جهان سوم است.

وی افزود: انقلاب‌هایی که در ۲۰۰ سال اخیر اتفاق افتاده اکثراً به دست علمای علوم انسانی بوده، علمایی که توانستند با تفکرات خود به ویژه در حوزه فلسفه و برداشت خاص خود از علوم انسانی انقلاب را رقم بزنند این امر به وضوح در انقلاب فرانسه قابل مشاهده است.

 حجت‌الاسلام عبداللهی گفت: غرب با استفاده از همین علوم انسانی جدا از اینکه چقدر با حقیقت مطابقت داشت، توانست تفکرات و فرهنگ مردم خود را عوض کند، اینکه چرا بهار عربی نتوانست چنین اثرگذاری داشته باشد و خیلی زود سرکوب شد جای تأمل دارد، امید این بود که با بهار عربی تمام کشورهای مسلمان از سلطه نجات پبدا کنند و راه تمدن اسلامی را پیش بگیرند اما نه تنها از این بهار استفاده نکردند عده‌ای از علمای متحجر، این کشورها را با پدیده‌هایی چون داعش درگیر کردند.

وی ادامه داد: داعش به گروهی اتفاقی و ناخواسته نبود بلکه برداشتی از علوم انسانی بود، به عقدیده ما این اتفاق کاملاً آگاهانه رخ داد، عده‌ای که دشمن اسلام بودند همانطور که محمد علی باب را تربیت کردند در آستین افرادی چون ابوبکر بغدادی که مستعد تفکرات انحرافی از اسلام بود چنین آشوبی را به راه انداختند، پس نه تنها بهار عربی به سرانجام نرسید بلکه به قدری جهان اسلام را مشغول خود کردند که امروز باید تمام دنیا بسیج شوند برای سرکوب این گروه جاهل.

رئیس کل دادگستری استان مرکزی افزود: از طرف دیگر با برداشت صحیح از علوم بین‌رشته‌ای مواجه هستیم مانند امام خمینی(ره) ایشان با تسلط کاملی که بر علوم داشتند توانستند انقلاب اسلامی را ایجاد کنند، در مقابل نیز شاهد برداشت‌هایی از اسلام هستیم که امروز باعث نابودی خود مسلمانان شده است.

وی تصریح کرد: علوم انسانی با همه اهمیتی که دارد حتی مورد بی‌توجهی علمای اهل فن این علوم قرار گرفته است، غرب بیشترین استفاده را از علوم انسانی برد و امور مادی خود را نیز از همین طریق پیش برد.

حجت‌الاسلام عبداللهی در پایان گفت: از مطالبات جدی رهبری تولید علم است که باید به یک مطالبه عمومی تبدیل شود، برای این هدف باید کرسی آزاد اندیشی در دانشگاه‌ها برگزار کنیم و درباره راه‌های رسیدن به آن بحث کنیم.

یادآور می شود؛ در پایان مراسم از اساتید دانشگاه علمی کاربردی قوه قضائیه استان مرکزی تجلیل شد.

/انتهای پیام

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار