تابناک مرکزی: مدیرکل حفاظت محیط زیست استان مرکزی گفت: تالاب میقان اراک جزء 105 منطقه مهم پرندگان IBA ( بزرگترین شبکه جهانی در زمینه تنوع زیستی) است.
کد خبر: ۴۲۲۱۲۴
تاریخ انتشار: ۲۰ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۲۳:۲۵ 10 May 2017

به گزارش تابناک مرکزی به نقل از ایرنا، سعید محمودی روز چهارشنبه به مناسبت روز جهانی پرندگان مهاجر افزود: این تالاب از مهمترین تالاب های مرکز و در بین 10 تالاب اولویت دار کشور به عنوان یک زیست بوم طبیعی و زیستگاهی بکر برای بسیاری از پرندگان بومی و مهاجر است.

وی بیان کرد: دشت ها و اراضی اطراف تالاب میقان یکی از مهمترین زیستگاه پرندگان مهاجر از جمله درناهای خاکستری است.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان مرکزی ادامه داد: 68 درصد از گونه های پرندگان استان و 27 گونه از پرندگان کشور در این تالاب وجود دارد که این آمار خود بیانگر اهمیت منطقه برای پرندگان است.

محمودی اظهار کرد: بیشترین جمعیت پرندگان مهاجر تالاب میقان اراک درناهای خاکستری، خوتکا، اردک سرسبز، غاز خاکستری، فلامینگو و انواع کاکایی است.

وی گفت: حدود 70 درصد از گونه های پرنده تالاب میقان را پرندگان مهاجر تشکیل می دهند.

وی عنوان کرد: با پیشرفت علم و پی ریزی دانش اکولوژی، اهمیت و جایگاه ویژه مجموعه حیات وحش از جمله پرندگان و اثرات آنها بر یکدیگر و بر محیط انسانی مشخص تر شده است.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان مرکزی اضافه کرد: در این میان نقش پرندگان در زندگی انسان ها اهمیت بیشتری پیدا کرده و دنیای پرندگان به حدی زیبا و اعجاب آور است که امروز میلیون ها نفر در اقصی نقاط جهان به مطالعه رفتار و زندگی این موجودات بی همتای عالم هستی می پردازند.

محمودی تصریح کرد: پرندگان دست کم 150 میلیون سال است که در روی زمین زندگی می کنند و دارای 30 راسته، 180خانواده، 2 هزار جنس و 10 هزار گونه در جهان هستند که تعدادی از آنان بومی و بعضی دیگر مهاجرند.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان مرکزی افزود: حداقل نیمی از پرندگان جهان مهاجرند که مسافرت سالیانه یا فصلی آنان به صورت رفت و برگشت و برای فرار از شرایط بد اقلیمی، کمبود غذا، نبود پناه و سایر موارد انجام می شود و یا مهاجرت را برای جابه جایی فصلی منظم و گسترده و دو طرفه بین نواحی زاداوری تابستانی و نواحی زمستان گذرانی انجام می دهند.

محمودی بیان کرد: پرندگان مختلف در هنگام مهاجرت عادات متفاوتی دارند، بعضی به پروازهای دسته جمعی علاقه نشان می دهند و برخی بالعکس به بطور انفرادی پرواز می کنند، ولی بیشتر مهاجرت ها به صورت دسته جمعی صورت می گیرد.

وی اظهار کرد: پاره ای از آنها که سرعت پروازی، طرز تغذیه و عادات یکسانی دارند دسته های مختلط تشکیل می دهند و مانند پرندگان ساحلی مهاجرت می کنند.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان مرکزی ادامه داد: پرندگان در مهاجرت های دسته جمعی به دلیل اینکه چشم های بیشتری محل تغذیه و وجود دشمنان را نظاره می کنند، تلفات کمتری دارند.

محمودی عنوان کرد: پرواز مهاجرتی بعضی از پرندگان در ارتفاع کم و بعضی تا یکهزار و 500 متر از زمین فاصله می گیرند، برخی فقط مسافت های کوتاه طی می کنند و برخی از عوامل و عوارض طبیعی مثل کوه، دریا، رودخانه می گذرند و یا در امتداد سواحل پرواز می کنند.

وی گفت: پرندگان کوچک شب ها پرواز می کنند و پرندگان بزرگ جثه بیشتر روزها پرواز می کنند.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان مرکزی افزود: ایران از گذشته های دور به دلیل تنوع آب و هوایی و داشتن سواحل طولانی با دریای عمان، خلیج فارس و دریای خزر و تعداد زیادی دریاچه، تالاب و رودخانه یکی از اصلی ترین مناطق پذیرنده پرندگان مهاجر بوده اما در سالیان اخیر به دلیل خشکسالی و بحران آب حضور پرندگان مهاجر در کشور با مشکلاتی روبرو شده است.

محمودی بیان کرد: بخش عمده ای از پرندگان مهاجردر زمستان از اروپا، شمال روسیه و کشورهای آسیای میانه به ایران سفر می کنند و در تابستان نیز از آفریقا به سمت ایران پرواز دارند.

10 May مقارن با 20 اردیبهشت ماه به عنوان روز جهانی پرندگان مهاجر نامگذاری شده است.

این نامگذاری به دلیل اهمیت پرندگان مهاجر از سال 2006 توسط 2 نهاد بین المللی فعال در زمینه حیات وحش (کنوانسیون حفاظت از گونه های مهاجر وحشی CMS و تفاهم نامه حفاظت از پرندگان مهاجر آبی افریقا و اوراسیا AEWA) با هدف جلب توجه همگان به موضوع حفاظت پرندگان مهاجر و زیستگاه آن ها انجام شده است.

انتهای پیام/

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار