تابناک مرکزی: وزارت صنعت بالاخره با صدور یک اطلاعیه رسمی اعلام کرد که در دولت یازدهم ۵۱۰۰ واحد صنعتی و تولیدی تعطیل شده است.
کد خبر: ۴۲۱۴۸۴
تاریخ انتشار: ۱۹ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۲۳:۴۳ 09 May 2017

به گزارش تابناک مرکزی به نقل از تسنیم، وزارت صنعت، معدن و تجارت به‌دنبال انتشار خبری تحت عنوان "سند جدید از تعطیلی چندهزارتایی واحدهای صنعتی در دولت رکود" به ارائه توضیحاتی پرداخته است.

متن توضیحات وزارت صنعت درباره خبر تسنیم به‌شرح زیر است:

چه کارخانه‌هایی تعطیل شدند / چه کارخانه‌هایی راه‌اندازی؟

در دولت یازدهم و تا پایان سال 1395 حدود 5 هزار و 100 واحد صنعتی به‌دلایل مختلف از جمله مشکلات تکنولوژیکی؛ نداشتن بازار مناسب، سیاست‌های غلط دولت گذشته و روشهای نادرست در حوزه تولید و تجارت، ضعف مدیریت، نبود توان مالی و تخصص لازم و... تعطیل شده است.

طی همین مدت 5 هزار واحد نیز با اقدام به‌موقع دولت از توقف خارج شده به چرخه تولید بازگشتند و می‌توان گفت برآیند توقف و احیا، صفر است و هیچ واحد متوقفی اضافه نشده است.

طی مدت زمان استقرار دولت، بیش از 300 هزار فرصت شغلی و اشتغال مستقیم ناشی از بهره برداری از طرح‌های نیمه‌تمام (اعم از ایجادی و توسعه‌ای) ایجاد شده است.

از ابتدای شهریور 1392 تا پایان اسفند 1395، 19 هزار و 74 پروانه بهره برداری صنعتی صادر شده و در همین خصوص حدود 71 هزار میلیارد تومان سرمایه گذاری صنعتی انجام شده است. به‌طور مشخص در سال 1395 حدود 5 هزار و 699 پروانه بهره برداری صادر شد که حجم سرمایه گذاری در این واحدها 29.2 هزار میلیارد تومان با اشتغال مستقیم 91 هزار و 453 نفر بوده است.

طی زمان استقرار دولت یازدهم،‌ حدود 66 هزار تقاضای جدید برای سرمایه گذاری‌های صنعتی و معدنی ثبت و جواز تأسیس آنها صادر شده است.

طی استقرار دولت یازدهم حدود 12200 واحد تولیدی جدید تکمیل، راه‌اندازی شده و به بهره برداری رسیده و با لحاظ واحدهای احیاشده حدود 17200 واحد به چرخه تولید کشور اضافه شده است (3.5 برابر واحدهایی که طی این مدت تعطیل شده‌اند).

اگر واحدهای توسعه‌یافته نیز به این تعداد اضافه شوند بیش از 24 هزار فعالیت تولیدی به این بخش اضافه شده است (حدود 5 برابر واحدهایی که طی این مدت تعطیل شده‌اند).

توضیح تسنیم:

بر اساس جدیدترین گزارش مرکز آمار ایران، مجموع شاغلان بخش صنعت کشور در پایان سال 95 به 7 میلیون و 200 هزار نفر رسیده است، این در حالی است که طبق گزارش مرکز آمار، تعداد شاغلان بخش صنعت در تابستان سال 92 یعنی همزمان با شروع به کار دولت یازدهم، 7 میلیون و 513 هزار نفر بوده که با این حساب خالص اشتغالزایی در بخش صنعت کشور در دولت یازدهم منفی 313 هزار نفر است، به‌عبارتی این دولت نه‌تنها اشتغالزایی خالص در بخش صنعت نداشته بلکه به‌طور خالص 313 هزار نفر در بخش صنعت کشور بیکار شدند.

انتهای پیام/

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار