تابناک مرکزی: سخنگوی هیأت مرکزی نظارت بر انتخابات شوراها گفت: اسامی نهایی داوطلبان تایید صلاحیت شده انتخابات شوراها 20 اردیبهشت به وزارت کشور اعلام می‌شود.
کد خبر: ۴۲۰۷۹۱
تاریخ انتشار: ۱۸ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۱۹:۴۸ 08 May 2017

به گزارش تابناک مرکزی به نقل از شهرایران، فرهاد تجری امروز در نشستی خبری گفت: اگر افرادی دارای سوابق امنیتی هستند این امر می تواند موجب رد صلاحیت‌شان شود و موضوع در هیأت مرکزی نظارت ترتیب اثر داده می‌شود و به آن رسیدگی می‌شود.

وی با تاکید بر اینکه ما اجازه نمی دهیم افرادی که دارای سابقه فساد و فتنه هستند وارد عرصه انتخابات شوند، گفت: در تماسی که با آقای لاریجانی داشتم ایشان نیز دغدغه اجرای قانون و جلوگیری از ایجاد فضای خاص در انتخابات را داشتند. هیأت نظارت نیز هدفش اجرای مُر قانون بدون حواشی است و ملاک برای ما قانون و مراجع قانونی است و تصمیمات آن‌ها برای ما فصل‌الخطاب است.

 این نماینده مجلس درباره نامه دبیر شورای نگهبان درخصوص رد صلاحیت اقلیت های دینی در انتخابات شوراها گفت: تاکنون اعتراضی در این زمینه نداشتیم و شاید موارد نادری مبتلابه این موضوع بوده که باید ببینیم تصمیم استان ها چه بوده است. هنوز موضوع در هیأت مرکزی نظارت مطرح نشده و البته اختلاف نظرهایی در این زمینه وجود دارد که باید ببینیم تصمیم نهایی چه خواهد بود.

سخنگوی هیات مرکزی نظارت بر انتخابات شوراها در ادامه با بیان اینکه اسامی نهایی داوطلبان تایید صلاحیت شده انتخابات شوراها 20 اردیبهشت به وزارت کشور اعلام می‌شود گفت: وضعیت رد صلاحیت های صورت گرفته در هیات های اجرایی و نظارت شهرستان ها در هیات های نظارت استانی بررسی می‌شود در صورتی که اعتراضی وجود داشته باشد یا موارد استثنایی وجود داشته باشد در هیات مرکزی بررسی خواهد شد.

 تجری یادآور شد: هیات‌های نظارت استانی حداقل باید تا ساعت 18 روز 17 اردیبهشت به اعتراضات رسیدگی می کردند و نتیجه را به معترضین رد صلاحیت شده و هیئت مرکزی ارائه کنند. پس از ابلاغ نتیجه در این مهلت 24 ساعت فرصت اعتراض به هیئت مرکزی و جود دارد که بر این اساس معترضین تا ساعت 18، هجده اردیبهشت می توانند با مراجعه حضوری یا ارسال شکایت اعتراض خود را اعلام کنند یا موضوع را از طریق کمیته حقوقی هیات مرکزی پیگیری کنند.

وی ادامه داد: هیات مرکزی نظارت نیز تا پایان روز سه شنبه ۱۹ اردیبهشت ماه به شکایات رسیدگی کرده و تصمیم گیری می کند و در روز ۲۰ اردیبهشت ماه اسامی نهایی را به وزارت کشور اعلام خواهد کرد.

سخنگوی هیات مرکزی نظارت بر انتخابات شوراها اضافه کرد: همه می دانیم که قانون انتخابات ما ضعف هایی دارد اما با همه وجود تلاش خواهیم کرد که با همین قانون موجود انتخابات را به خوبی برگزار کنیم. برای ما ملاک، قانون است و بر اساس استعلام های صورت گرفته تصمیم گیری می‌شود، ما قطعا با کسانی که به دنبال مهندسی انتخابات و فضا سازی هستند برخورد می کنیم.

 تجری یادآور شد: نمی‌گوییم که در روند بررسی صلاحیت ها اشتباه نشده است؛ تایید شدن برخی افرادی دارای سابقه فساد یا فعال در فتنه برای خود ما هم باعث تعجب بوده که با وجود پاسخ مراجع قانونی این افراد تایید شده اند. به همین این موارد در هیئت مرکزی نظارت رسیدگی خواهیم کرد.

 تجری همچنین گفت: هیئت مرکزی نظارت در تمام مراحل انتخابات می تواند ورود کرده و رسیدگی کند؛ اگر در هر مورد مدارک متقنی باشد که فردی سابقه فساد یا مشارکت در فتنه داشته باشد، به طور فوق العاده بر اساس بند (ج) مواد ۶۱ و ۶۳ قانون انتخابات شوراها مورد رسیدگی قرار خواهد گرفت. قاعدتا نظر دستگاههای امنیتی و وزارت اطلاعات هم برای ما ملاک است و تنها محکومیت داشتن فرد برای ما ملاک نیست؛ در حوزه های امنیتی نیز امکان استعلام از سپاه پاسداران و مراجع خاص وجود دارد، البته سعی ما تفسیر مضیق از قانون است.

 وی در پایان با بیان اینکه هر فردی با هر گرایشی امکان تایید یا رد صلاحیت دارد، گفت: تلاش رئیس مجلس و اعضای هیئت مرکزی نظارت این است که بدور از شائبه های سیاسی به مر قانون عمل کنیم.

انتهای پیام/

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار