دبیرکل جامعه زینب (س)؛
تابناک مرکزی: حاجی عباسی گفت: علیرغم تاکیدات رهبر کبیر انقلاب به تاثیرگذاری زنان در عرصه های مختلف هیچ گونه برنامه و تسهیلاتی جهت حضور اجتماعی و سیاسی زنان وجود ندارد و هر زنی که احساس نیاز به فعالیت کند، خود موظف است ابزار و امکانات آن را فراهم کرده و به این منظور برنامه ریزی کنند.
کد خبر: ۴۰۰۱۲۴
تاریخ انتشار: ۰۹ فروردين ۱۳۹۶ - ۱۶:۱۹ 29 March 2017

به گزارش تابناک مرکزی، اعظم حاجی عباسی، دبیرکل جامعه زینب (س) به عنوان اولین حزب زنان که در نظام جمهوری اسلامی تاسیس شد و در سال 65 به طور رسمی و با پروانه و مجوز از وزارت کشور، فعالیت خود را به طور رسمی آغاز کرد در گفتگو با خبرنگار تابناک مرکزی به وجود دو دیدگاه در کشور برای حضور اجتماعی زنان اشاره کرد و خاطر نشان ساخت: یک دیدگاه نیاز جامعه را به حضور مثبت و سازنده زنان احساس می کند و برای آن برنامه دارد و ابزار حضور زنان را فراهم می کند.

وی ادامه داد: دیدگاه دوم دیدگاهی است که نیاز زن را جهت حضور و فعالیت، عامل مهمی ارزیابی می کند و مطابق این دیدگاه، هر زنی که احساس نیاز به فعالیت کند، خود موظف است ابزار و امکانات آن را فراهم کرده و به این منظور برنامه ریزی کنند.

حاجی عباسی با ابراز تاسف از اینکه در جامعه و نگاه دولتمردان دیدگاه دوم حاکم است و هیچ گونه برنامه و تسهیلاتی جهت حضور اجتماعی و سیاسی زنان وجود ندارد بیان کرد: این در حالی است که ابزار لازم یعنی قدرت و ثروت، در اختیار مردان قرار دارد و زنان از آن بی بهره یا کم بهره هستند و باید این سوال را مطرح کرد که به راستی چند درصد زنان جامعه ما خود می توانند موانع حضورشان را مرتفع کنند، در حالی که امکانات مشارکت و فعالیت برای مردان آماده تر است.

دبیرکل جامعه زینب (س) به تاثیرگذاری احزاب زنان با وجود این رویکرد در فضای سیاسی کشور اشاره کرد و ادامه داد:  احزاب زنان به بهترین شکل توانسته اند در سیستم قدرت تاثیرگذار باشند و جای کمی را برای خود به دست بیاورند.

وی افزود: دهه اول پس از پیروزی انقلاب، اکثر نمایندگان زن مجلس در جامعه زینب پرورش یافته و رشد و شکوفایی داشتند و در لیست ها قرار گرفتند و به مجلس راه یافتند که این امر یکی از افتخارات جامعه زینب این است که تنها وزیر زن در جمهوری اسلامی و اولین مشاور رییس جمهور در امور زنان عضو جامعه زینب بوده است. بنابراین می توان گفت جامعه زینب توانسته است نقش موثر و پررنگی در عرصه سیاسی کشور داشته باشد و در کار خود موفق بوده است.

حاجی عباسی با اذعان به اینکه متاسفانه روند رو به رشدی در عرصه تاثیرگذاری فعالیت زنان در سیستم و قدرت نداشته ایم گفت: جریان اصولگرا از پتانسیل عظیم احزاب اصولگرا استفاده نمی کند و در جریان انتخابات از احزاب زنان یا نظرخواهی نمی شود و یا نظرات آنها را به کار نمی گیرند. حتی برای انتخاب کاندیداهای زن و قرار دادن آنها در لیست از احزاب زنان نظرخواهی نمی شود و سیاست ما، سیاست مردانه است.

دبیرکل جامعه زینب (س) این امر را یک فاجعه عنوان کرد و با اشاره به اینکه جامعه امروز ما از عدم حضور زنان توانمند و کارآمد در تصمیم گیری ها و تصمیم گیری ها دچار آسیب های فراوانی شده است خاطر نشان ساخت: در میان 21 عضو شورای مرکزی خانه احزاب فقط یک زن حضور دارد و این در حالی است که هر سه جریان یعنی اصولگرا، اصلاح طلب و مستقل در شورای مرکزی خانه احزاب سهم دارند و زنان که نیمی از جمعیت کشور را تشکیل می دهند فقط یک نماینده در خانه احزاب دارند.

حاجی عباسی  تاکید کرد: البته موجب افتخار اصولگرایان است که این یک نفر هم از جریان اصولگرایی وارد شورای مرکزی خانه احزاب شده است و امیدواریم برای دور بعدی انتخابات، خانه احزاب سهمیه ای هم برای زنان قائل شوند.

وی تشکیل احزاب زنان در جمهوری اسلامی ایران را نشات گرفته از اعتقاد راسخ حضرت امام به حضور فعال و موثر زنان در عرصه های مختلف سیاسی، اجتماعی، فرهنگی، اقتصادی و مذهبی دانست و گفت: یاران صدیق امام عظیم الشان ملت همچون شهید بهشتی در اندیشه های خود نسبت به نیاز جامعه مدنی و دموکراسی به حضور پررنگ احزاب و کار تشکیلاتی اذعان و توجه ویژه ای به تشکیل احزاب زنان داشته اند.

دبیرکل جامعه زینب (س) با اشاره به اینکه پس از تعطیلی حزب جمهوری اسلامی شهید بهشتی به مریم بهروزی، که بنیانگذار جامعه زینب بود، پیشنهاد موکد داد که حزبی با محوریت و مدیریت زنان را تشکیل دهد بیان کرد: اساس تشکیل جامعه زینب (س) بر اساس اعتقاد عملی بزرگان نظام به حضور زنان در جامعه بوده است و مرحومه مریم بهروزی هم با حمایت ها و رهنمودهای حضرت امام و شهید بهشتی توانست اولین حزب زنان را در نظام جمهوری اسلامی تاسیس کند.

حاجی عباسی با ابراز اینکه بانوی دیانت و سیادت، مرحومه مریم بهروزی با تشکیل هسته های مقاومت، فعالیت سیاسی و مذهبی قبل از انقلاب را مدیریت می کردند تصریح کرد: اعضا و هسته های مقاومت پس از تاسیس جامعه زینب با الگو قرار دادن منش و زندگی سیاسی، مذهبی و اخلاقی حضرت زینب (س) در این تشکیلات همکاری داشته اند.

انتهای پیام/

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار