مدیر کل صدا و سیمای استان مرکزی؛
تابناک مرکزی: قربانی‌جم گفت: پوشش زنده برنامه‌های ورزشی تکلیف صدا و سیما نیست و توان پوشش زنده 4 تا 5 برنامه لیگ برتری را نداریم و برنامه‌هایی را هم که پوشش می‌دهیم تفاهمی بوده و انتظار درآمدزایی از این طریق نداریم.
کد خبر: ۳۹۲۸۰۵
تاریخ انتشار: ۲۱ اسفند ۱۳۹۵ - ۲۱:۵۳ 11 March 2017

به گزارش تابناک مرکزی، حمیدرضا قربانی‌جم مدیر کل صدا و سیمای استان مرکزی در نشست خبری با اصحاب رسانه که در سالن جلسات صدا و سیما برگزار شد در ارتباط با پوشش برنامه های ورزشی گفت: پوشش زنده برنامه‌های ورزشی تکلیف صدا و سیما نیست و توان پوشش زنده 4 تا 5 برنامه لیگ برتری را نداریم و برنامه‌هایی را هم که پوشش می‌دهیم تفاهمی بوده و انتظار درآمدزایی از این طریق نداریم.

قربانی جم به موضوع پوشش اعتراضات کارگری اشاره کرد و افزود: در جریان اعتراضات کارگران هپکو صدا و سیما خوب عمل کرد اما نکته قابل توجه در این زمینه اینکه نباید آتش را هم بزنیم و این هنر نیست که صدای کارگر را روی آنتن بفرستیم گرچه ما در جریان اعتراضات کار خود را انجام دادیم، در شبکه من و تو شعار علیه استاندار روی آنتن رفت اما ما براساس وظیفه رسانه‌ای که برعهده داریم اجازه نمی دهیم به استاندار که نماینده دولت و نظام است خدشه ای وارد شود.

وی در ادامه توضیح داد در انتخاب مجریان دخالت زیادی ندارم و افزود: از همکاران می‌خواهم که به انتخاب مجری ‏بپردازند ولی در برنامه‌های حساس مانند انتخابات، 22 بهمن، مواقعی که وزیر، استاندار یا نماینده ولی ‏فقیه می‌آید بطور حتم بنده نظر خود را اعمال می‌کنم و بحث‌های توجیهی خود را دارم.‏

مدیر کل صدا و سیمای استان به موضوع انتخابات پرداخت و تصریح کرد: روشنگری، آگاهی‌بخشی، ارائه مطالبات مردم بدون سیاه‌نمایی از وظایف صدا و سیما در انتخابات است و برنامه‌هایی که برای این ایام در نظر گرفته شده به ترتیب دوره تبیینی از تاریخ 23 بهمن تا 27 فروردین، دوره تشریحی از 28 فروردین تا 17 اردیبهشت، دوره توجیهی از 18 اردیبهشت تا 28 اردیبهشت، کار ویژه روز انتخابات در 29 اردیبهشت و مرحله آرامش‌بخشی بعد انتخابات از 30 اردیبهشت هستند.

وی با اشاره به نوروزخاطر نشان کرد: نوروز جزو کارویژه‌ها و پیک کاری صدا و سیماست که از 24 اسفند برنامه‌ها شروع شده، نشاط ‌آفرینی، امیدبخشی، توسعه فرهنگ کار و تلاش، معرفی آداب و رسوم، زبان، لهجه و معرفی گردشگری، پیشگیری از تصادفات، جریان‌سازی برای استفاده حداقلی از فضای مجازی از جمله برنامه‌هایی هستند که برای ایام نوروز در نظر گرفتیم و اکثر برنامه‌ها خارج از استودیو تهیه می‌شود.

وی افزود: از جمله دیگر برنامه‌های ایام نوروز می‌توان به پخش هر شب یک برنامه تلویزیونی، برنامه تحویل سال از ابتدای روز 30 اسفند تا لحظه تحویل سال، پخش برنامه زنده از گلزار شهدا، مصلی بیت‌المقدس اراک، آتش‌نشانی، اورژانس، پخش برنامه کودک ویژه عید، بسته‌های متعدد طنز به منظور عید نوروز، پخش هرشب یک فیلم سینمایی متناسب نوروز، پخش یک سریال در ایام نوروز، ارتباط زنده با راهیان نور و مستند از آنها، پخش مستند ایران‌گردی  و غیره اشاره کرد.

قربانی جم خاطر نشان کرد: نگاه مشارکتی در استان خوب نیست البته بهتر از گذشته شده اما هنوز به سطح مورد نظر نرسیده و در بخش صنایع هم که متاسفانه علی‌رغم دیدی که به این استان به عنوان  استان صنعتی وجود دارد مشارکتی را از سوی صنایع با صدا و سیما شاهد نیستیم.

وی با اشاره به اولویت بندی های صورت گرفته در این مجموعه اظهار داشت: اولین اولویت ارتقاع بخشیدن به سطح تولیدات بود و سپس حضور دوربین در 12 شهرستان استان و سومین برنامه برای ما شناساندن استان بود زیرا استان مرکزی ناشناس بود و ما نتوانسته بودیم استان را به کشور خوب معرفی کنیم و هر سال به این اولویت تاکید می‌شود.

وی افزود: چهار سال قبل مخاطبان ما قریب به 50 درصد بود، با اولویت گذاری و تعیین راهبردها، مخاطبان شبکه آفتاب به 70 درصد رسید، نظر سنجی صدا و سیما جزء معتبر ترین نظر سنجی در سطح ملی است.

قربانی جم با نگاهی به سال 95 خاطر نشان کرد: سال 95 اتفاقات خوبی در صدا و سیما افتاد از جمله بهتر شدن سرعت، دقت و صحت صدا و سیما در انتشار اخبار بود و دیگر فعال شدن 33 خبرنگار در 33 شهر استان که بین استان‌های کشور معدود استانی هستیم که در تمامی شهرها خبرنگار دارد که این خبرنگاران به لحاظ امکانات فنی تا قدری تجهیز شدند اما هنوز نیاز به تقویت دارند.

وی افزود: نظر سنجی های دو سال اخیر نشان دهنده افزایش 10-15 درصدی اعتماد مردم است اما ایده آل ما فراتر از این ها است،عرصه فرهنگ و هنر سقف ندارد ما هیچ وقت رضایت کامل نداریم زیرا می‌شود همیشه بهتر و بیشتر کار کرد.

 مدیر کل صدا و سیما در ارتباط با رادیو تصریح کرد: رادیو نما یک ظرفیت بود که در مجموع سبب شد که در دو سه سال اخیر مخاطبان رادیو 8 درصد افزایش یابد.

قربانی جم بیان کرد: در سال 92 ما 25 دقیقه پخش زنده عزاداری داشتیم اما امسال به 9 ساعت پخش از نقاط مختلف مانند مصلی بیت‌المقدس، امامزاده عبدا... و آمنه‌خاتون، کرهرود در اراک، ساوه، خنجین، بان، وفس و غیره  رسید در حالی که امکانات و بودجه ما اضافه تر نشده بلکه غیرت ما حساس تر شد.

وی در رابطه با پخش زنده ادامه داد: پخش زنده نزدیک به 20 نقطه در محرم امسال، 30 روز پخش زنده در ماه رمضان، تشییع شهدای مدافع حرم، پخش زنده راهپیمایی 22 بهمن، پخش زنده لیالی قدر، پخش زنده نمایشگاه کتاب و بسیاری از موارد دیگر از جمله کارهای پخش زنده صدا و سیمای استان بودند.

قربانی جم بیان کرد: 13 قسمت قصه‌های یاسین دو امسال ساخته شد و آماده پخش است و می‌فرستیم برای شبکه ملی که با وجود وضعیت بسیار بد مالی اتفاقات بسیار خوبی در صدا و سیمای استان افتاده که سبب ارتقای جایگاه آن شده است.

وی افزود: در ارزیابی‌های سازمان صدا وسیما نمره بالای 64 و نیم برای مستندسازی نمره خوب محسوب می‌شود که خوشبختانه در این زمینه از مستندهای خوبی برخوردار هستیم و اثر "لبخند سرد معاصر" مظفر حسین‌خانی که حائز رتبه شد تنها یکی از مستندات خوب استان بود و تمام مستندات معرفی شده ما به سازمان نمره بالای 70 کسب کردند و مستند چوب بستنی استان موفق به کسب نمره بالای 94 شد یا مستند یک مشت علف که جزو مستندهای بسیار خوب استان بودند.

قربانی جم در رابطه با پوشش دیجیتال استان خاطر نشان کرد: 95 درصد استان تحت پوشش دیجیتال قرار دارند و برای اینکه استان را بصورت صددرصدی زیر پوشش قرار دهیم نیاز به هزینه 3.5 میلیارد تومانی داریم و این رقمی نیست که استان نتواند کمک کند و لازم است علاوه بر بخشی که سازمان کمک می‌کند استان هم بخشی را تقبل کند تا بتوانیم 80 فرستنده نصب کنیم، میانگین کشوری پوشش دیجیتال 87 درصد است.

وی نگاهی دوباره به سال 95 داشت و خاطر نشان کرد: بعد از 13 سال استودیو را توانستیم بازسازی کنیم ، بخش فنی صدا و سیمای استان در اجلاس سراسری توسعه و فناوری سازمان توانست 2 رتبه برتر کسب کند و درمجموع می‌توان گفت 95 سالی بسیار پرکار و همراه با همکاری مردم بود.

مدیر کل صدا و سیمای استان با توجه به چشم انداز در نظر گرفته شده برای 5 سال آینده شبکه آفتاب خاطر نشان کرد: این هدف را داریم که شبکه آفتاب به‌عنوان شبکه تحول‌گرا در میان شبکه‌های بومی و استانی با بهره‌گیری از تمامی ظرفیت‌ها شناخته شود، به همین منظور برای سال آینده هم برنامه‌های بسیاری را درنظر داریم که از جمله آنها می‌توان به تلاش برای شناخته شدن شبکه آفتاب به‌عنوان رسانه طراز اول براساس معیارهای تعیین‌شده، افزایش اعتماد مردم، ایجاد هم‌گرایی و هویت‌‍‌بخشی، افزایش ساعت پخش شبکه در دو گام که با آغاز ماه رمضان 20 ساعته و در 15 شهریور که میلاد یکی از ائمه(ع) است 24 ساعت می‌شود و رادیو نیز از اول ماه رمضان 24 ساعته خواهد شد.

قربانی جم استفاده از ظرفیت هنرمندان را جزء برنامه های سال آینده خواند و افزود: برای سال جدید درنظر داریم از ظرفیت هنرمندان بصورت خیلی ویژه استفاده کنیم و از همه مستندسازها، انیمیشن‌سازها، سریال‌سازها و فعالان در عرصه تله‌فیلم، کار عروسکی و غیره استفاده کرده و ایده‌هایشان را خریداری می‌کنیم و به‌نام خودشان حاضر به همکاری با آنها هستیم.

قربانی جم در ادامه صحبت های خود SNG را یک نیاز مهم خواند و افزود: 4 سال است که برای تهیه دستگاه SNG که قدرت پخش زنده ما را زیاد می‌کند مذاکره می‌کنیم اما بی‌نتیجه است و این در حالی است که هزینه لازم برای تهیه این دستگاه تنها یک‌میلیارد و 200 میلیون تومان است اما با تمام صحبت‌ها در سفر رئیس جمهور هم توجهی به این موضوع نشد.

وی ادامه داد: چرا استانی با این حجم از صنعت باید جزو پنج استانی باشد که دستگاه اس ان جی ندارند، اگر ما بتوانیم این دستگاه را داشته باشیم هر هفته دو برنامه زنده می‌رویم، در 90 درصد استان‌های کشور خود استان اقدام به تهیه این دستگاه کرده است اما در این استان توجهی به این موضوع نیست و با خرید این دستگاه می‌توان استان را به اندازه 20 سالی که در معرفی عقب است معرفی کنیم.

وی افزود: متاسفانه مردم استان هم مطالبه‌گر نیستند و این خیلی بد است که مردم مطالبه ارتقاء طراز زندگی خود را ندارند و برای داشتن سینمای خوب، پارک خوب و اماکن تفریحی خوب مطالبه‌گری نمی‌کنند، مشکل دیگر اینکه در استان مرکزی متاسفانه رویداد ملی نداریم و این درحالی است که در خیلی از استان‌ها شاهد جشنواره‌های مختلف ملی هستیم.

مدیر کل صدا و سیمای استان در پاسخ به این سوال که هزینه آگهی ها چگونه خرج می شود تصریح کرد: آگهی‌ها جبران کسری قابل توجه بودجه صدا و سیما هستند نه بودجه مازاد این نهاد، بنابراین در استان مرکزی انتظار ما کمک جدی مسئولان به صدا و سیما است.

انتهای پیام/

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار