کد خبر: ۳۸۶۸۴
تاریخ انتشار: ۰۳ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۶:۴۳ 24 May 2015
در سال های اخیر تغییر کاربری جان باغ های کرج را گرفته است. باغشهر دیروز محل پارتی های شبانه امروز شده است و آرزوهای جوانان در این مجالس مختلط یک شبه دود شده و به هوا می رود.
به گزارش مهر، در گذشته ای که خیلی هم دور نیست وقتی نام کرج به میان می آمد بلافاصله نقش باغات زیبا و سرسبز، درختان کهنسال و آب و هوای خوش در ذهن مخاطبان مجسم می شد. ارمغان رودخانه کرج در محور کرج – چالوس، وجود باغ های کم نظیر و صاحب شهرت در کشور است. اکنون در اطراف کلانشهر کرج آثار باغشهری گذشته به چشم می خورد. ولی مهاجرت های بی رویه و گسترش شهر باعث شده چهره سبز شهر روز به روز سیاه و سیاه تر شود.
قطع درختان کهنسال باغ های اطراف کرج آن هم به وسیله عده ای سودجو شهر را به سمت بدقوارگی و بی هویتی پیش می برد و در این میان کُلنگ تغییرکاربری به جان این باغ ها افتاده و آنها را تبدیل به باغ تالارهایی کرده است که از در و دیوار برخی از آنها فساد می بارد. ساختار این گونه باغها به گونه‌ای طراحی شده که شهر را مستعد انواع فساد می کند. آسیب برخی از این فسادها مانند کَنه به جان جامعه افتاده و در نهایت آسیبی به جای می گذارد که نتیجه اش جز بیگانگی جوانان از ارزش های ایرانی و اسلامی نیست.
افزایش پارتی های شبانه در باغ های اطراف کرج زنگ خطری است که مدتهاست به صدا در آمده است و در رابطه با این موضوع اخبار و گزارش های زیادی منتشر شده است
مصاحبه با یکی از جوانانی که در این جشن ها حضور دارد در ابتدا بسیار مشکل بود ولی پیگیری های مدام ما به نتیجه رسید و اشکان حاضر به مصاحبه شد. گفتگو با این جوان ۲۴ ساله این موضوع را به خوبی بیان می کند که؛ بسیاری از جوانان، فرار از مشکلات و دَمی شاد بودن را بهترین دلیل برای حضور در این جشن ها عنوان می کنند.
اشکان یکی از جوان هایی است که برای چندبار در جشن هایی که در باغهای اطراف کردان در کرج برگزار می شود شرکت کرده است. وی در گفتگو با خبرنگار مهر می گوید: وقتی آدم اراده اش را کنار بگذارد در ابتدای مسیر بدبختی قرار می گیرد.
وی از اولین حضورش در پارتی های شبانه در این باغ ها می گوید: برای اولین بار حشیش را در یکی از همین مهمانی ها مصرف کردم پس از مصرف به قدری خندیدم که بیهوش شدم.
این جوان می افزاید: وقتی مزه مصرف مواد مخدر زیر زبان آدمی می رود پس از هر بار مصرف می گوید بار دیگر زیاده روی نمی کنم ولی بار دیگری وجود ندارد آدم حریص تر می شود و چند دقیقه قبل از مصرف را به یاد نمی آورد.
اشکان می گوید: بسیاری از جوانانی که در این مهمانی ها شرکت می کنند برای خنده و سرگرمی دور هم جمع می شوند. ولی ساعات پایانی این جشن ها همه گوشه ای نشسته و از حال رفته اند.
وی به بار دومی که در این مهمانی ها شرکت کرده است اشاره می کند و می گوید: آدمهایی که در این مهمانی شرکت می کردند را نمی شناختم ولی وقتی مواد مصرف می کردم با بعضی ها چنان گرم می گرفتم که گویی فامیل هستیم.
اشکان که دیگر تمایلی برای ادامه گفتگو ندارد در پاسخ به آخرین سوال مبنی بر تعریف وی از لحظاتی از مهمانی می گوید: در این مهمانی ها چراغ ها را خاموش می کنند و ما در میان جمع فقط بالا و پایین می پریم یادم نمی آید که خسته شده باشم معمولا یک دست لباس اضافه در ماشین آماده دارم که وقتی می خواهم به خانه برگردم می پوشم چرا که بوی بد سیگار به لباسهایم می چسبد.
حضور دختران و پسران جوان که با نهایت تاسف باید نوجوانان را هم به آنها اضافه کرد؛ در این باغها آنان را به مرز بی قید و بندی می کشاند، بسیاری از جوانان برای ماجراجویی هم که شده سعی می کنند این جشن ها را تجربه کنند
در غفلت مسئولان فرهنگی که همیشه خوب حرف می زنند و تیترهای خوبی می گویند جوانان این مرز و بوم با حضور در این جشن های پر تجمل هر از چند گاهی در صدر اخبار حوادث حضوری فعال دارند.
شبهای اطراف کرج شاهدی برای حضور جوانان و نوجوانان است که برای ملاقات با شادی های سراب گونه بهترین تیپ خود را زده و سر و صدای شادی کاذبشان همه جا را برداشته است.
در همین خصوص محمدتقی ایرانی فرماندار کرج در گفتگو با مهر می گوید: باغات اطراف کرج اغلب غیرقانونی و بدون تغییر کاربری مورد استفاده بسیاری از افراد سودجو قرار می گیرد.
۳۱۲ باغ و باغچه در اطراف کرج پلمپ شد
ایرانی در ادامه به رکود ساخت و ساز اشاره می کند و می گوید: برای بسیاری از صاحبان این باغها ساخت و ساز به صرفه نیست. متاسفانه به علت غفلت ها و عدم نظارت کافی در گذشته هر از چند گاهی می شنویم که مهمانی هایی در این باغها برگزار شده و در انتها با دخالت نیروی انتظامی بسیاری از جوانان دستگیر شده اند.
فرماندار کرج در پاسخ به این پرسش که آماری در رابطه با پلمپ این باغها وجود دارد یا خیر، می افزاید: بله ظرف چند ماه گذشته تاکنون ۳۱۲ باغ در اطراف کرج پلمپ شده است و نیروی انتظامی با اینگونه افراد برخورد قانونی می کند.
وی در پاسخ به پرسش مهر مبنی بر اینکه چرا هر از چندگاهی باغها و باغچه های پلمپ شده باز مورد استفاده قرار می گیرد، می گوید: متاسفانه برخی از صاحبان این باغها با گستاخی در برابر قانون اقدام به باز کردن باغهای خود می کنند ولی در بسیاری از موارد با برخورد شدیدتر مراجع قضایی مواجه می شوند.
این مسئول در پاسخ به این پرسش که شما مسئول تامین امنیت شهر هستید برای امنیت جوانان این شهر چه برنامه ای دارید، می گوید: برگزاری مهمانی های مختلط در باغهای اطراف کرج جزو جرائم مشهود است. در آخرین جلسه شورای تامین شهرستان کرج با همکاری نیروی انتظامی و دستگاه قضا مقرر شد باغهایی که پلمپ می شود دیگر حق فعالیت نداشته باشند تا به این وسیله بتوانیم از ادامه فعالیتهای ناصواب این محافل جلوگیری کنیم.
در ادامه برای چگونگی برخورد نیروی انتظامی با چنین معضلی، به سراغ فرمانده انتظامی شهرستان کرج می رویم. سیدحسین سید حقیقی به مهر می گوید: متاسفانه بسیاری از باغهای اطراف کرج بدون اینکه از نهادهایی مانند شهرداری و جهاد کشاورزی مجوز دریافت کنند تغییر کاربری داده اند.
سید حقیقی ادامه می دهد: نیروی انتظامی با همکاری دستگاه قضایی بسیاری از باغهایی که فاقد مجوز هستند را پلمپ می کند.
این مسئول بیان می کند: گروه دیگری از باغ تالارهایی وجود دارد که مجوز لازمه را دارند ولی بر خلاف شئونات اقدام به برگزاری مراسم های مختلط می کنند که با آنها برخورد شدید قانونی می شود.
فرمانده نیروی انتظامی کرج در پاسخ به این پرسش که آیا برای بهبود اوضاع، نیروی انتظامی برنامه ای دارد، می گوید: طبق گزارش های واصله می دانیم که در این باغها مجالس لهو و لعب برگزار می شود. درصدد هستیم که وضعیت باغهای اطراف کرج را ساماندهی کنیم و در حال حاضر این موضوع در دست اقدام است.
وی در پایان می گوید: نیروی انتظامی به وظایف قانونی خود در مواجهه با برگزاری چنین جشن هایی عمل می کند.
مسئولان به فکر راه حل باشند
وجود چنین باغهای هر روز بیشتر از دیروز جوانان را به کام فساد می کشاند و غفلت مسئولان به ویژه آنان که دستی بر آتش دارند باعث به دام افتادن بسیاری از جوانان شهر می شود. متاسفانه رها شدن از این دام، هزینه های بسیاری را به خانواده ها و دولت تحمیل می کند.
به نظر می رسد به جای اینکه مسئولان مدام دَم از بی اعتباری بزنند به فکر راه چاره ای باشند تا جوانان برای دستیابی به لذت های جوانی راههای دیگری را انتخاب کنند. وقتی در همین شهر کرج ساکنان محله ای با ایده ای ابتکاری و با امکانات محدود ورزش را به میان صفوف نماز در مسجد می برند و از این طریق شادی برای خود می آفرینند چرا نباید برای جوانان در پارکهای شهر جلسات گفتگو در رابطه با مسائل روز برگزار شود؟
مسئولان با برنامه ریزی می توانند، اعتبارات سرگردان فرهنگی را که در میان دستگاه های مختلف دست به دست می شود ساماندهی کرده و برای اوقات فراغت جوانان و نوجوانان هزینه کنند.
در پایان باید گفت؛ ماه مبارک رمضان نزدیک است و مردم در مساجد حضور فعال تری دارند. در این ایام می توان برای جذب حداکثری جوانان و نوجوانان به برنامه هایی با محور حفظ ارزش های اسلامی در جامعه تلاش کرد.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
وبگردی
آخرین اخبار