تابناک مرکزی: نمایندگان مجلس، موادی از قانون تشکیلات، وظایف و انتخابات شوراهای اسلامی کشور، همچنین، انتخاب شهرداران را اصلاح کردند.
کد خبر: ۳۷۰۲۹۲
تاریخ انتشار: ۱۲ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۴:۳۶ 31 January 2017

به گزارش تابناک مرکزی به نقل از خبرگزاری صدا و سیما، کلیات این طرح در جلسه قبلی مجلس شورای اسلامی تصویب شده بود.

بند (ب) ماده 19 این قانون به این شرح اصلاح شد: «آراء افرادی که اقدام به خرید و فروش رأی کرده باشند».

محمودی شاه نشین عضو کمیسیون شوراها در تشریح این اصلاحیه گفت: پیشتر اگر خرید و فروش رأی صورت می گرفت کل آراء شعبه ای که این اتفاق در آن رخ داده است باطل اعلام می شد اما با اصلاح امروز مجلس صرفاً آراء فردی ابطال خواهد شد که اقدام به خرید و فروش رأی کرده باشند بنابراین کل انتخابات در آن شعبه ابطال نمی شود.

از دیگر اصلاحیه های قانون انتخابات شوراها این بود که پیشتر 9 اردیبهشت به عنوان زمان آغاز به کار شوراهای اسلامی شهر و روستا انتخاب شده بود اما با اصلاح امروز قید زمان برداشته شد و زمان آغاز به کار شوراهای اسلامی شهر و روستا بستگی به برگزاری انتخابات دارد که یک ماه پس از برگزاری انتخابات، کار شوراهای اسلامی شهر و روستا آغاز می شود و چهار سال بعد خاتمه می یابد.

همچنین نمایندگان مجلس داشتن سلامت جسمانی در حد برخورداری از نعمت شنوایی و بویایی و سلامت روانی حسب مورد با گواهی پزشکی قانونی را از جمله شرایط نامزدهای شوراهای اسلامی شهر و روستا برشمردند.

نمایندگان در ادامه تصویب کردند کسانی که سابقه یک دوره کامل عضو اصلی شورا را دارا باشند به این شرط که در همان حوزه انتخابیه نامزد شوند از شرط مدرک تحصیلی معاف هستند.

ادامه بررسی طرح اصلاح موادی از قانون تشکیلات، وظایف و انتخابات شوراهای اسلامی کشور و انتخاب شهرداران در جلسات بعدی مجلس ادامه خواهد یافت.

برخی نمایندگان پیشنهاد کردند که سطح تحصیلات نامزدهای شورا کارشناسی ارشد باشد اما این پیشنهاد رأی نیاورد و طبق گفته محمودی شاه نشین سطح تحصیلات نامزدها همان کارشناسی خواهد بود.

انتهای پیام/

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار