توصیه های بهداشتی رئیس مرکز بهداشت استان مرکزی در خصوص ماه محرم؛
تابناک: رئیس مرکز بهداشت استان مرکزی با بیان اینکه مواد خام مصرفي بايد سالم و بهداشتي باشد، توصيه کرد: از مواد غذايي مشمول بسته بندي كه مورد تاييد وزارت بهداشت است استفاده شود و ورود و خروج به محل طبخ غذا و دخالت افراد متفرقه در امر تهیه و توزیع غذا و چای و غیره ممنوع می باشد.
کد خبر: ۳۰۹۶۳۸
تاریخ انتشار: ۱۸ مهر ۱۳۹۵ - ۲۳:۰۱ 09 October 2016

به گزارش تابناک مرکزی، دکتر جواد نظری معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی استان مرکزی و رئیس مرکز بهداشت استان گفت: ضمن عرض تسلیت به مناسبت فرا رسیدن ماه محرم و ایام عزاداری سیدالشهداء، با برگزاری مراسمات مذهبی و توزیع نذورات در مساجد و تکایا می تواند احتمال بروز بیماری های مرتبط با آب و غذا به ویژه بیماریهای عفونی روده ای را افزایش دهد. لذا رعایت ضوابط بهداشتی از جمله بهداشت فردی , محیطی و مواد غذایی از اهمیت خاصی برخوردار می باشد

دکتر نظری با بیان اینکه مواد خام مصرفي بايد سالم و بهداشتي باشد، توصيه کرد: از مواد غذايي مشمول بسته بندي كه مورد تاييد وزارت بهداشت است استفاده شود و ورود و خروج به محل طبخ غذا و دخالت افراد متفرقه در امر تهیه و توزیع غذا و چای و غیره ممنوع می باشد.

رئیس مرکز بهداشت استان مرکزی در مورد استفاده از ظروف یکبار مصرف گفت: پخش نذورات در ظروف پلاستیک یکبار مصرف در ایام محرم در اماکنی مثل منازل، مساجد، تکایا و کنار خیابان افزایش یافته است که نکته مهم در استفاده از ظروف یکبار مصرف به نوع رنگی این ظروف مربوط می‌شود که استفاده از آنها احتیاط بیشتری را می‌طلبد، چرا که اصولا" جنس یکبار مصرف‌ها به گونه‌ای است که توانایی نگهداری رنگ را ندارند و هنگام تماس با چای یا غذای داغ، رنگ حل شده و یک لایه از آن همراه غذا یا چای وارد بدن می‌شود.

وی در خصوص علامت اختصاری در کف ظرف یکبار مصرف افزود: ظروفی که با علامت PE، PP، PS  نشان داده می‌شوند و سفید رنگ هستند، می‌توانند برای بسته‌بندی مواد غذایی گرم و مرطوب مورد استفاده قرار گیرند ولی برای نگهداری غذاهای داغ مانند آش و شله زرد مناسب نیستند  و ظروف پلی‌استایرنی فوم‌دار (EPS) و پلی‌استایرنی سفید رنگ (HIPS) نیز برای مواد غذایی گرم و مرطوب مناسب بوده ولی برای غذای داغ 140 درجه نامناسب می باشد همچنین ظروف پلی‌استایرنی شفاف (GPPS) مناسب برای نوشیدنی سرد بوده ولی برای چای و قهوه مناسب نیست.

دکتر نظری در ادامه بر استفاده از آب آشاميدني سالم تاکید کرد و گفت: شستشو و گندزدايي مستمر ظروف چندبار مصرف كه براي توزيع آب، چاي و مواد غذايي استفاده مي شود لازم و ضروری است و در صورت استفاده از ظروف يكبار مصرف براي توزيع چاي و مواد غذايي گرم باید از ظروف يكبار مصرف مناسب ترجيحا ظروف يكبار مصرف گياهي و سلولزي استفاده کرد.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی استان مرکزی با اشاره به مضرات ناشی از استعمال دخانیات تاکید کرد: با نصب تابلوها و يا اطلاعيه ممنوعيت استعمال دخانيات و جمع آوري زير سيگاري ها، از استعمال مواد دخاني در محل هاي مسقف خودداري شود.

رئیس مرکز بهداشت استان مرکزی در خاتمه یادآور شد: از ذبح و قربانی احشام در جلوی هیئت های عزاداری و یا تکایا و مساجد و در معابر خودداری گشته و یا حتی الامکان در محل های تعیین شده صورت گیرد به گونه ای که از پراکنده شدن خونابه و فضولات حیوانات در این مکان ها جلوگیری بعمل آید.

انتهای پیام/

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار