رئيس سازمان جهاد كشاورزي استان مرکزی خبر داد؛
تابناک: رئيس سازمان جهاد كشاورزي استان مرکزی از افتتاح و بهره برداری ۳۸ پروژه فنی، عمرانی و تولیدی در بخش کشاورزی همزمان با سفر دولت تدبیر و امید به استان مرکزی خبر داد.
کد خبر: ۲۴۶۹۲۱
تاریخ انتشار: ۲۷ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۹:۴۸ 16 June 2016

به گزارش تابناک مرکزی، علی بابایی در نشستی خبری با اصحاب رسانه به مناسبت آغاز هفته جهاد کشاورزی اظهار کرد: تعداد ۳۸ پروژه فنی، عمرانی و تولیدی در بخش کشاورزی آماده بهره‌برداری است که همزمان با سفر دولت تدبیر و امید و با حضور مسئولان کشوری مورد افتتاح و بهره‌برداری قرار می‌گیرد.

وی با بیان اینکه این پروژه‌ها در زیربخش‌های آب و خاک، خدمات فنی مهندسی، تولیدات گیاهی، تولیدات دامی، شیلات و صنایع تبدیلی بخش کشاورزی است، گفت: مجموع اعتبارات هزینه شده برای این طرح ۷۳۴ میلیارد و ۹۶۳ میلیون ریال است که ۵۱ میلیارد و ۵۲۵ میلیون ریال آن متعلق به اعتبارات دولتی، ۱۳۷ میلیارد و ۳۰۳ میلیون ریال تسهیلات بانکی و مابقی نیز آورده شخصی بهره‌بردار بوده است.

بابایی بیان کرد: با افتتاح این پروژه‌ها، تعداد ۵۴۴ خانوار در ۳۱ روستا از مزایای این طرح‌ها استفاده خواهد کرد و حدود ۸۳۷ شغل ایجاد می‌شود که از این تعداد ۳۰۰ شغل به صورت مستقیم و ۵۳۷ شغل به صورت غیرمستقیم است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان مرکزی گفت: تعداد پروژه‌ها در بخش آب و خاک و خدمات فنی مهندسی بالغ بر ۱۹ پروژه است که شامل احداث کانال آب و توسعه سیستم‌های نوین آبیاری است که از اولویت‌های اصلی وزارت جهاد کشاورزی است با توجه به مشکل آب که در سطح کشور و استان وجود دارد.

وی با بیان اینکه از سال گذشته روش آبیاری قطره‌ای در اولویت سازمان قرار گرفته است و معتقدیم با اجرای این روش آبیاری راندمان آب به حدود ۹۵ درصد می‌رسد، افزود: این نوع سیستم آبیاری در مزارع لوبیا، گندم، ذرت، سیب زمینی، صیفی‌جات عملیاتی شده است که در افزایش عملکرد و کیفیت محصول موثر واقع شده است. با اجرای این طرح‌ها ۹۰۳ هکتار از مزارع استان از سیستم‌های نوین آبیاری بهره‌مند شده‌اند.

بابایی ضمن اشاره به بهره‌برداری از سه واحد صنایع تبدیلی و تکمیلی بخش کشاورزی در استان عنوان کرد: با بهره‌برداری از این واحدها ۱۸۵ هزار تن به ظرفیت فرآوری محصولات کشاورزی استان اضافه شده است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان مرکزی به بهره‌برداری از واحدهای تولیدی دامی استان اشاره کرد و گفت: در این بخش سه واحد مرغداری گوشتی و مرغ تخم‌گذار در صد هزار متر، یک واحد پروش گاو شیری به میزان ۵۰۰ راس، یک واحد پرورش گوسفند به میزان ۱۵ هزار راس و یک واحد پرورش شترمرغ ۵۰ هزار قطعه‌ای به تولیدات دامی استان اضافه می‌شود.

وی افزود: تعداد پنج پروژه مربوط به آبزیان خوراکی به بهره‌برداری رسیده که میزان ۱۰۲ تن به تولیدات ماهی استان و چهار هزار قطعه به ماهیان زینتی استان اضافه شده است.

بابایی با اشاره به اینکه مجموع پروژه‌ها مربوط به ۱۲ شهرستان استان است، گفت: تعداد پنج پروژه در اراک، دو پروژه در کمیجان، دو پروژه خنداب، هفت پروژه زرندیه، دو پروژه آشتیان، یک پروژه دلیجان، سه پروژه ساوه، خمین یک پروژه، دو پروژه در تفرش، دو پروژه در فراهان، سه پروژه در محلات و هشت پروژه در شازند آماده افتتاح است که با سفر کاروان تدبیر و امید به استان این پروژه‌ها افتتاح خواهد شد.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان مرکزی ضمن اشاره به نامگذاری سال جاری به عنوان اقتصاد مقاومتی و اقدام و عمل از سوی مقام معظم رهبری اظهار کرد: وزارت جهاد کشاورزی به عنوان اولین وزارتخانه، طرح‌های اقتصادی خود را تهیه کرد و با تصویب در شورای اقتصاد، کارش را از سال ۹۴ آغاز کرده است

وی با بیان اینکه علاوه بر اقداماتی که در جهاد کشاورزی انجام می‌شود اقدامات فرهنگی نیز از اولویت‌های این سازمان است، گفت: خوشبختانه نمایندگی ولی فقیه در سازمان جهاد کشاورزی، مسائل فرهنگی این سازمان را به خوبی دنبال می‌کند و در کنار اجرا به بحث‌های فرهنگی هم پرداخته می‌شود.

بابایی افزود: اعتقاد ما بر این است که برای پیشبرد اهداف بخش کشاورزی در کنار مسائل اجرایی باید به مسائل فرهنگی هم پرداخته شود.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان مرکزی با بیان اینکه برنامه‌های اجرایی اقتصاد مقاومتی در وزارت جهاد کشاورزی و به تبع آن در سازمان جهاد کشاورزی بر سه محور تاکید دارد، ارتقا امنیت غذایی با اتکا به تولید داخلی، ذخایر مطمئن محصولات استراتژیک و تامین نهاده‌های کشاورزی را به عنوان این سه محور برشمرد.

وی گفت: تامین نهاده‌های کشاورزی از بحث‌های جدی سازمان در راستای برنامه‌های اقتصاد مقاومتی است که سازمان تعاون روستایی، پشتیبانی امور دام و شرکت خدمات حمایتی موظف شده‌اند که این مسائل را دنبال کنند تا نهاده‌ها به موقع در اختیار تولیدکنندگان و کشاورزان قرار گیرد.

بابایی افزایش ضریب خوداتکایی محصولات اساسی را از پروژه‌های تعریف شده در راستای  اقتصاد مقاومتی عنوان کرد و گفت: محصولاتی مثل گوشت قرمز، گندم، مرغ، تخم مرغ، چغندرقند، سیب‌زمینی، دانه‌های روغنی، حبوبات و جو از محصولات اساسی هستند که در اقتصاد مقاومتی مورد توجه جدی سازمان جهاد کشاورزی است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی ضمن تاکید بر اینکه در راستای عملیاتی کردن برنامه‌های اقتصاد مقاومتی به صورت جدی وارد شده‌ایم، گفت: برای سازمان جهاد کشاورزی بر اساس یک برنامه ۱۰ ساله در راستای برنامه‌های اقتصاد مقاومتی هدف‌گذاری شده است که بر این اساس هم یک برنامه یک ساله و هم ۱۰ ساله برای سازمان تهیه شده است که برش استانی آن به صورت یک ساله به شهرستا‌ها داده شده است.

وی در بخش دیگری از صحبت‌های خود با اشاره به تولیدات گندم استان اظهار کرد: در سال گذشته ۲۷۵ هزار تن گندم مازاد بر نیاز استان خریداری شد و امسال نیز پیش‌بینی می‌شود ۳۳۰ هزار تن گندم مازاد بر نیاز کشاورزان را داشته باشیم و شاهد رشد ۲۰ درصدی در تولید گندم خواهیم بود.

بابایی با بیان اینکه افزایش بهره‌وری و ارتقا عملکرد گندم آبی از حدود ۳.۷ دهم تن در هکتار سال ۹۴ به ۳.۸ دهم تن در هکتار و گندم دیم از ۸۳۹ کیلوگرم به ۹۱۲ کیلو گرم در هکتار در پایان سال خواهد رسید، ادامه داد: دانه‌های روغنی از هزار و ۶۸۷ تن در سال ۹۴ به سه هزار و ۵۷۰ تن، تولید جو از ۱۷۰ هزار تن به ۱۸۰ هزار تن، چغندر قند از ۲۵ هزار تن به ۴۱ هزار تن، سیب‌زمینی از ۸۹ هزار تن به ۱۱۸ هزار تن، حبوبات از ۲۷ هزار تن به ۳۸ هزار تن، تولید پنبه از دو هزار و ۲۲ تن به دو هزار و ۱۰۴ تن، گوشت قرمز از ۵۲ هزار و ۹۰۰ تن به ۵۳ هزار و ۹۰۰ تن، گوشت مرغ از ۵۴ هزار تن به ۵۶ هزار و ۳۰۰ تن در سال ۹۵ خواهد رسید.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی پروژه تجهیز و نوسازی اراضی و احداث شبکه‌های اصلی و فرعی را به عنوان پروژه دوم تعریف شده در راستای برنامه‌های اقتصاد مقاومتی برشمرد و گفت: در این پروژه اهداف کمی، ارتقا بهره‌وری منابع آب، حفاظت کمی و کیفی از منابع آب و تقویت امنیت غذایی در چارچوب توسعه پایدار مورد توجه است که بر اساس برنامه‌ریزی انجام شده بحث توسعه روش‌های آبیاری نوین از ابتدای سال آغاز شده است و از ۵۵ هزار و ۵۸۲ هکتار به ۶۲ هزار ۷۶۳ هکتار در پایان سال ۹۵ خواهد رسیید.

وی با بیان اینکه به ازای هر هکتار اجرای سیستم‌های نوین آبیاری چهار هزار و ۴۰۰ مترمکعب صرف جویی در آب خواهیم داشت، گفت: اجرای سیستم‌های نوین آبیاری در حدود هفت هزار و ۵۰۰ هکتار از مزارع استان در سال جاری در دستور کار سازمان جهاد کشاورزی قرار دارد.

بابایی افزود: توسعه آبزی پروری و پروش ماهی به عنوان پروژه سوم از برنامه‌های اقتصاد مقاومتی است که افزایش صادرات، توسعه آبزی‌پروری در استان و افزایش مصرف سرانه آبزی در استان از اهداف این پروژه است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی گفت: بر اساس هدفگذاری انجام شده در این بخش از دو هزار و ۱۵۷ تن در سال ۹۴ به دو هزار و ۴۵۰ تن در پایان سال خواهیم رسید.

وی عنوان کرد: افزایش تولید در محیط‌های کنترل شده گلخانه‌ای به عنوان پروژه چهارم مطرح است که مصرف بهینه آب و ارتقا بهره‌وری و صرفه‌جویی در آب و افزایش صادرات، افزایش کیفی صادرات در این پروژه از اولویت‌های سازمان است که در این راستا از ۵۴۰ هکتار در سال گذشته هدف‌گذاری شده است که به ۵۶۰ هکتار در سال ۹۵ برسیم.

بابایی ادامه داد: همچنین در پروژه اصلاح واحدهای گلخانه‌ای میزان ۱۰ هکتار هدفگذاری شده است که در سال جاری در حال اجراست.

وی گفت: افزایش فرآورده‌ها و کاهش ضایعات در تولید محصولات نیز از دیگر پروژه‌هاست که در این راستا افزایش محصولات کشاورزی فرآوری شده، افزایش صادرات غیرنفتی، کاهش ضایعات و افزایش بهره‌وری از جمله اهداف این پروژه است که براساس هدفگذاری انجام شده کاهش ضایعات در تولید محصولات کشاورزی به ۱۸ هزار تن و ۱۸۴ هزار تن به میزان فرآوری مواد خام کشاورزی در سال ۹۵ خواهیم رسید.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی در خصوص پروژه تجهیز و نوسازی ناوگان ماشینی بخش کشاورزی عنوان کرد: افزایش ضریب مکانیزاسیون در این بخش از اولویت‌های سازمان جهاد کشاورزی است که دولت ظرف این دو سال به صورت جدی به این بحث پرداخته است.

بابایی با اشاره به اینکه ضریب مکانیزاسیون در توسعه کمی و کیفی محصولات کیفی تاثیر به سزایی دارد، گفت: در سال ۹۳ و ۹۴ حدود ۵۲ میلیارد تومان اعتبار در این ارتباط به بخش کشاورزی تزریق شده است و امسال نیز حدود ۳۵ میلیارد تومان به این منظور صورت گرفته است و اقدامات خوبی در این خصوص با همکاری بانک در سطح شهرستان‌های استان شروع شده است.

وی ابراز امیدواری کرد: با جذب این اعتبارات و تزریق این تسهیلات به بخش کشاورزی در ارتباط با افزایش ضریب مکانیزاسیون کمک خوبی به افزایش کمی و کیفی محصولات کشاورزی شود.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان مرکزی ضمن تاکید به جذب ۱۱۱ درصد تسهیلات بانکی در ارتباط با ضریب مکانیزاسیون عنوان کرد: استان مرکزی به عنوان استان اول در جذب اعتبارات و تسهیلات بانکی در سال گذشته معرفی شد.

انتهای پیام/

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار