تابناک: حضرت عباس علیه السلام یک ویژگی نیز دارد که معصوم نیست. یعنی اگر درباره یک معصوم این ویژگی ها بیان شود شاید برخی بهانه کنند که او معصوم است و ما چنین توانی نداریم. اما این شخص معصوم نیست. بنابراین می تواند یک الگوی کامل واضح برای ما باشد.
کد خبر: ۲۲۸۶۰۴
تاریخ انتشار: ۲۳ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۱۵:۲۶ 12 May 2016

به گزارش تابناک مرکزی به نقل از شبستان، حجت الاسلام جواد اکبری مطلق، مدیر گروه معارف و مسئول نهاد نمایندگی رهبری در دانشگاه پیام نور خراسان درباره رابطه ولایتمداری و جانبازی با مقام حضرت عباس(ع)‌ گفت: بحث ولایت در مباحث دینی دو محور دارد؛ نخستین محور، ولایت را اصل و لُبّ دین می داند یعنی دین را مبتنی بر ولایت می شمارد و محور دیگر ولی (سرپرست دینی) را نگهبان دین و واجبات دینی دانسته و از آن به عنوان حفاظت کننده دین یاد می کند. روایتی از امام صادق علیه السلام نقل است که فرمودند: «اسلام بر پنج رکن بنا شده شامل زکات، نماز، ولایت، روزه و حج و مهمترین آنها ولایت است.» با استناد به این حدیث نیز می توان اصل دین را مبتنی بر ولایت دانست.

وی افزود: اگر وقایعی را که در تاریخ رخ داده مرور کنیم می بینیم اگر امروز اسمی از اسلام باقی مانده به برکت قیام امام حسین علیه السلام است. اما اینکه این قیام چگونه و چطور باعث بقای اسلام شده از دو جنبه قابل بحث است. یکی همان روز عاشورا و اصل واقعه و دوم افرادی که این راه را ادامه دادند.

این کارشناس معارف بیان کرد: در رابطه با اصل واقعه و رویدادهایی که اتفاق افتاد در میان شخصیت های مطرح در معرکه، یک نفر نسبت به سایرین بسیار برجسته است و این برجستگی به جهات مختلف مطرح می شود. یکی از مواردی که درباره ی ایشان به اشکال مختلف معمولا عنوان می شود این است که ایشان راضی بود که بدن خودش تکه تکه شود اما نمادی که به نام ولایت در نزد ایشان بود آسیبی نبیند.

حجت الاسلام اکبری در ادامه با اشاره به برخی وقایع تاریخی مربوط به حضرت عباس علیه السلام گفت: یکی از مواردی که در تاریخ نقل شده این است که در میان غنایمی که سپاهیان یزید از معرکه کربلا غارت کرده و به نزد او بردند، پرچم سپاه امام علیه السلام بود. یزید ملعون پس از دیدن این پرچم تعبیر عجیبی درباره آن به کار برد و توجه خاصی نسبت به آن ابراز داشت. وی رو به سپاهیان خود گفت: «به این پرچم دقت کنید که تا چه حد آسیب دیده اما یک جای آن سالم و بدون جراحت است آن هم قسمتی است که در دستان پرچمدار و علمدار سپاه بوده است و این نشان می دهد که این پرچمدار تا چه میزان به حفظ و برافراشته نگاه داشتن پرچم و نماد مولایش اهمیت می داده است

وی در ادامه سخنان خود به موضوع ولایت پذیری حضرت ابوالفضل علیه السلام اشاره و تصریح کرد: ولایت پذیری و پشتیبانی حضرت ابوالفضل (ع) از امام حسین (ع) به گونه ای است که وقتی ایشان به شهادت می رسد امام معصوم نسبت به این اتفاق اظهار غم می کند و می فرمایند: «الان کمرم شکست!» این تعبیر از باب این نیست که برادر آن حضرت (ع) به شهادت رسیده است چون فرزند ایشان نیز شهید شده و حال آنکه وابستگی و عُلقه نسبت به فرزند بسیار بیشتر از علقه برادری است، بنابراین این تعبیر از جهت دیگری به کار رفته است.

مدیر گروه معارف دانشگاه پیام نور خراسان تاکید کرد: ادبی که حضرت ابوالفضل علیه السلام در مجموع زندگی خود رعایت می کرد نیز حاکی از ولایت پذیری ویژه ایشان است. در زیارتی که برای علمدار رشید کربلا (ع) انشاء شده، آمده است: «أشْهَدُ لَک بِالتِّسْلِیمِ وَ التَّصْدِیقِ وَ الوَفَاءِ و النَّصِیحَةِ لِخَلَفِ النَّبِی صَلَّی اللّه عَلَیهِ وَ الِهِ؛ من شهادت می دهم که تو در برابر امامت تسلیم بودی، او را تصدیق کردی و نسبت به او وفادار بودی. و علاوه بر تسلیم بودن و تصدیق کردن، نصیحت نیز می نمودی، یعنی مشاور خوبی نیز برای امامت بودی.

وی ادامه داد: این فراز از زیارت نامه در واقع تفسیری از آیات قرآن است آنجا که می فرماید: «أَیُّهَا الَّذینَ آمَنُوا أَطیعُوا اللَّهَ وَ أَطیعُوا الرَّسُولَ وَ أُولِی الْأَمْرِ مِنْکُم؛ اگر می خواهید سعادتمند باشید از خدا و رسولش و اولی الامر اطاعت کنید.» در روایات این «اولی الامر» را که عطف به پیامبر (ص) شده و اطاعت از آنها مایه سعادت انسان دانسته شده، به اهل بیت (ع) تعبیر کرده اند و حضرت عباس علیه السلام مصداق بارز متابعت کننده از اولی الامر است.

حجت الاسلام اکبری در ادامه ابراز کرد: شما در زیارت آن حضرت (ع)‌ می خوانید: «السَّلامُ عَلَيْكَ أَيُّهَا الْعَبْدُ الصَّالِحُ الْمُطِيعُ لِلَّهِ وَ لِرَسُولِهِ وَ لِأَمِيرِ الْمُؤْمِنِينَ وَ الْحَسَنِ وَ الْحُسَيْنِ ...» این در واقع تفسیر همان آیه شریفه قرآن است. بنابراین حضور و همراه بودن حضرت ابوالفضل علیه السلام با امام زمان خویش – با وجود توصیه های امیرالمومنین علیه السلام در این زمینه - (در تاریخ نقل شده که ایشان به حضرت عباس (ع)‌ توصیه کردند که تابع برادرت حسن (ع) و پس از او حسین (ع) باش) دقیقا به مثابه امیرالمومنین علیه السلام در کنار پیامبر (ص) است. آنچنان که حضرت علی علیه السلام می فرمودند: من در برابر پیامبر گوش هستم. یعنی ایشان می فرمایند و من عمل می کنم. این حالت درباره امام حسین علیه السلام و حضرت عباس (ع) نیز وجود دارد. وقتی امام معصوم او چیزی می گوید ایشان مطیع محض و تسلیم محض است. در عمل و وفاداری به امامش نیز این مسئله کاملا مشهود است.

کارشناس مهدوی بیان کرد: حضرت عباس علیه السلام یک ویژگی نیز دارد که معصوم نیست. یعنی اگر درباره یک معصوم این ویژگی ها بیان شود شاید برخی بهانه کنند که او معصوم است و ما چنین توانی نداریم. اما این شخص معصوم نیست. بنابراین می تواند یک الگوی کامل واضح برای ما باشد . من باید در زندگی عادی خود، این حالت انقیاد و تسلیم بودن حضرت عباس (ع)‌ در برابر امامش را درک کنم و این انقیاد بایست برای من نیز در مقابل امام زمان خودم حاصل شود. یعنی همچنان که برای ایشان شهادت می دهیم که «ایها العبد الصالح…» به ما نیز بتوان گفت «عبد صالح» به خصوص اینکه در زمان ما اشخاصی مانند امام خمینی (ره) به این مسئله عمل کردند و نمی توان ادعا کرد که چنین چیزی ممکن نیست.

حجت الاسلام اکبری در پایان خاطرنشان کرد: بنابراین، به نظر می رسد که دو ویژگی شاخص درباره حضرت عباس علیه السلام وجود دارد یعنی ولایت پذیری جدی و وفاداری در برابر این ولایت که باید سرمشق و الگوی همگان باشد.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار