معاون مرکز بهداشت استان مرکزی:
تابناک : معاون اجرایی مرکز بهداشت استان مرکزی گفت: ۸۰ درصد مبتلایان به ایدز استان مرکزی در اراک زندگی می‌کنند.
کد خبر: ۱۳۶۵۹۸
تاریخ انتشار: ۰۷ آذر ۱۳۹۴ - ۲۲:۳۷ 28 November 2015

به گزارش تابناک مرکزی، سید شهریار حسینی، معاون اجرایی مرکز بهداشت استان مرکزی در جلسه کمیته اطلاع رسانی ایدز استان مرکزی گفت: ایدز به دلیل طولانی بودن دوران نهفتگی بیماری و بی علامت بودن به عنوان آتشی در زیرخاکستر است.

وی اظهار داشت: رفتارهای پرخطر جنسی و استفاده از سرنگ مشترک در معتادان تزریقی به عنوان دو عامل خطر در موج سوم بیماری ایدز در ایران خودنمایی می‌کند.

معاون اجرایی مرکز بهداشت استان مرکزی بیان کرد: ایجاد چتر حمایتی موثر از بیماران ایدزی و شکستن نگاه ناصحیح به این بیماران در جامعه از موضوعاتی است که باید با مشارکت هدفمند مردم و تصمیم سازی مسئولان به شکل اصولی انجام شود.

وی ادامه داد: قرنطینه کردن بیماران ایدزی راه صحیح و اصولی نیست، زمانیکه مردم راه های انتقال را بدانند مشکلی پیش نمی آید، با تماس های معمولی که این بیماری قابل انتقال نیست.

حسینی گفت: مقوله آگاه سازی جامعه از تهدیدها و پیامدهای ایدز و راه های پیشگیری و مقابله از آن باید از سنین پایین و از مدارس آغاز شود. وی در پایان با ابراز نگرانی از آمارهای تکان دهنده گرایش دانش آموزان به سیگار کشیدن و استفاده از داروهای روانگردان، خواستار جدی گرفتن نهضت اطلاع رسانی ایدز در جامعه شد.

مدیر گروه مبارزه با بیماری های واگیر مرکز بهداشت استان مرکزی نیز در این جلسه گفت: بحث همبستگی اجتماعی در مقابله با بیماری ایدز باید توسط گروه های مرجع فکری و مسئولان و متولیان امر تقویت شود و بی تفاوتی به این مقوله باید هرچه سریعتر از دستگاه ها و مراکز آموزشی رخت بربندد.

علی منصوری افزود: انتظار است برای کنترل این بیماری مهلک همبستگی اجتماعی روز به روز افزایش یابد، اگر در قبال مبارزه با این بیماری احساس مسئولیت نشود، چالش ها و پیامدهای نو پدید و بازپدید اجتماعی هر روز با سرعت و دامنه بیشتر خودنمایی می کند.

وی بیان کرد: رفتارهای پرخطر در جامعه روز به روز در حال افزایش است و بیشتر این رفتارها در قشر جوان و نوجوان است، مقوله کودکان متولد شده از مادران اچ آی وی مثبت نیز مساله ای در خور تامل است.

مدیرگروه مبارزه با بیماری های واگیر مرکز بهداشت استان مرکزی ادامه داد: کانون های خطری در جامعه ایجاد شده که دسترسی به آن ها وجود ندارد و زنان همجنس باز و تن فروش از جمله گروه های پرخطری هستند که باید برنامه رصد موثر برای آن ها طراحی و اجرا شود.

وی اظهار داشت: در شش ماه اول امسال ۱۹۷ بیمار مبتلا به ویروس اچ ای وی در استان مرکزی به جزء ساوه و زرندیه شناسایی شده که از این تعداد ۱۶۰ نفر مرد و ۳۷ نفر زن است.

منصوری بیان کرد: ۳۴ نفر از مردان و ۱۲ نفر از زنان شناسایی شده استان وارد مرحله ایدز شده اند.

وی افزود: ۶۶/۲درصد از مبتلایان به اچ ای وی در سنین ۱۵ تا ۴۴ سال هستند و این موضوع لزوم پرداختن به مباحث آموزش و اطلاع رسانی در مدارس و دانشگاه ها را دوچندان می کند.

مدیرگروه مبارزه با بیماری های واگیر مرکز بهداشت استان مرکزی گفت: ۸۰ درصد از افراد شناسایی شده به ویروس ایدز ساکن اراک، یک درصد در تفرش، دو درصد در دلیجان، شش درصد در شازند، یک درصد در فراهان، یک درصد در کمیجان و یک درصد در محلات است.

وی افزود: به دلیل تغییر گرایش مصرف معتادان از مواد سنتی به صنعتی، در دسترس بودن سرنگ و سوزن و متادون درمانی ابتلا به ایدز از راه تزریقی کاهش یافته، اما انتقال آن از طریق رفتارهای پرخطر جنسی در حال افزایش است.

منصوری در پایان بیان کرد: ۲۹ هزار و ۴۱۴ نفر مبتلا به ویروس ایدز تا اول فروردین ماه امسال در کشور شناسایی شده که از این تعداد ۸۸ درصد مرد و ۱۲ درصد زنان هستند و بررسی آمارها نشان می دهد که زنان مبتلا به این ویروس در استان مرکزی شش درصد از جمعیت زنان کشور بالاتر است که این زنگ خطر است.

کارشناس واحد بیماری های واگیر مرکز بهداشت استان مرکزی نیز در این نشست گفت: بیماری ایدز مانند سایر بیماری ها است و باید انگ و تبعیض ها از مبتلایان برداشته شود.

ایمان نویدی افزود: برای مقابله و کنترل این بیماری باید اطلاع رسانی وسیعی با ابزارهای جذاب و نوین در سطح جامعه صورت گیرد و اکتفا کردن به برگزاری یک همایش و ارائه سخنرانی تنها کافی نیست.

وی بیان کرد: بسیاری از همایش ها هیچ اثرگذاری ندارند و باید جامعه در این راستا درگیر شود.

گفتنی است در کمیته اطلاع رسانی ایدز استان مرکزی در خصوص راه های موثر اطلاع رسانی در خصوص این بیماری بحث و تبادل نظر شد.

لازم به ذکر است از ۱۲ تا ۱۸ آذرماه به عنوان هفته اطلاع رسانی ایدز نامگذاری شده است.

اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
محسن
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۷:۵۶ - ۱۳۹۵/۰۶/۱۹
باسلام خسته نباشید میخواستم بدونم که مراکز ازمایش اچ آی وی در اراک کجا هست کجا میتونیم ازمایش بدیم سوال بعدی اینکه از طریق چاقو یا شی تیز انتقال پیدامیکنه
مدیر پایگاه سلام سازمان انتقال خون واقع در خیابان خرم میتونن کمکتون بکنن
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار