تابناک: رییس سازمان جنگل ها، مراتع و آبخیزداری کشور ضمن اشاره به نقش و جایگاه تشکلات مردم نهاد و جوامع محلی در حفاظت از منابع طبیعی اظهار داشت: بدون مشارکت مردم، قادر به حفاظت از عرصه های منابع طبیعی نیستیم.
کد خبر: ۱۳۲۷۳۱
تاریخ انتشار: ۳۰ آبان ۱۳۹۴ - ۲۱:۱۶ 21 November 2015

به گزارش تابناک مرکزی، خداکرم جلالی رییس سازمان جنگل ها، مراتع و آبخیزداری کشور در سومین همایش فصلی سازمان های مردم نهاد منابع طبیعی و محیط زیست کشور در دامغان افزود: تشکل های مردم نهاد یک ظرفیت بسیار خوب برای پیشبرد اهداف نظام در راستای حفاظت و توسعه عرصه های منابع طبیعی و محیط زیست هستند و بدون حضور مردم و تشکل های مردم نهاد نمی توانیم در حفظ و حراست از منابع طبیعی و محیط زیست کشور موفق عمل کنیم.

جلالی با ابراز تاسف از اینکه سالانه ۲۵۰ میلیون هکتار از سطح جنگل های جهان بر اثر تخریب کاسته می شود، افزود: این امر یک تهدید بسیار بزرگ است که باید برای جلوگیری از این روند بکوشیم.

وی با بیان اینکه باید تمام تلاش خود را برای حفاظت از منابع طبیعی و محیط زیست بکار ببندیم تا مورد سرزنش نسل های آینده قرار نگیریم به سخنان پیامبر اعظم اشاره داشت و گفت: جهان کلامی به زیبا تر از کلام حضرت محمد(ص) پیدا نکرد که فرمودند: زمین را حفاظت کنید که او به منزله مادر شماست.

رئیس سازمان جنگل ها، مراتع و آبخیزداری یادآور شد: متاسفانه بشر موزونیت جنگل های جهان را برهم زده و سطح آن را از 8 میلیارد هکتار به 4 میلیارد هکتار رسانده است و امروز چاره ای جزء این ندارد که برگردد به همان طبیعتی که خداوند آفریده است.

 خداکرم جلالی به  پنج راهبرد مهم و اساسی سازمان جنگل ها اشاره کرد و افزود: حفاظت، احیاء، توسعه و بهره برداری پایدار از مهم ترین راهبردهای سازمان است.

وی حفاظت از جنگل ها و مراتع را سرلوحه کار سازمان دانست و گفت:  حفاظت خود به تنهایی 20 محور دارد که کنترل سوخت هیزمی، خروج دام  از جنگل، کمربند حفاظتی، جلوگیری از اطفای حریق، جلوگیری از فرسایش خاک، رفع اختلاف اراضی فی ما بین منابع طبیعی و مردم  از جمله محورهای مهم هستند که به صورت ویژه  در سازمان جنگل ها دنبال می شود.

 وی فرهنگ سازی را کاری اساسی و مهم در سازمان تلقی کرد و گفت: در کشور های غربی بدلیل افزایش مجازات وجریمه بالای تخریب منابع طبیعی، جنگل ها کمتر مورد تخریب و تصرف می گیرد.

جلالی جریمه قطع یک درخت در خارج از کشور را معادل دیه یک انسان ذکر کرد و گفت: جرائم بازدارنده در ایران باید متناسب روز باشد تا بازدارنده شود.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار