کد خبر: ۱۳۰۶۸۵
تاریخ انتشار: ۲۶ آبان ۱۳۹۴ - ۱۵:۰۸ 17 November 2015

ا‌كثر پدر ومادرها بعد از اینكه صاحب فرزند می‌شوند، فقط به این فكر می‌كنند كه دوران كودكی فرزندشان كامل، بی‌عیب و خلاصه تمام عیار باشد. نه اینكه این طرز فكر اشتباه باشد اما بهتر است كمی هم واقع‌بین باشیم.

 "والدین هلی‌كوپتری"در اصل به پدرها و مادرانی گفته می‌شود كه به‌شدت خود را درگیر زندگی كودكان خود می‌كنند و اجازه انجام هیچ كاری را به آنها نمی‌دهند.

در واقع این والدین درست مانند یك هلی‌كوپتر اطراف فرزند خود پرواز می‌كنند، همواره او را زیر نظر دارند و با بروز هر مشكلی سریعا خودشان را به محل حادثه می‌رسانند. كودكان این والدین چه در حال تماشای تلویزیون باشند یا در حال بازی كردن با دوستان یا انجام تكالیف مدرسه، سایه پدر و مادر خود را بالای سرشان می‌بینند.

زمانی كه باید همه كمبودهای گذشته را جبران كرد:

از آنجایی كه این بچه‌ها در دوران كودكی اجازه امتحان كردن بسیاری از بازی‌ها و سرگرمی‌ها را نداشته اند، با رسیدن به دوره نوجوانی و جوانی شخصیتی عقده‌ای و افراطی از خود نشان می‌دهند. مطالعات دانشمندان نشان می‌دهد، دانشجویانی كه در دوران كودكی به‌شدت زیر نظر والدین‌شان بوده‌اند هنگام یادگیری یك ساز موسیقی یا ورزش كردن رفتاری بسیار غیرطبیعی از خود بروز می‌دهند و در انجام بسیاری از كارها زیاده‌روی می‌كنند.

نشان دادن رفتارهای پرخطر در رانندگی و زیر پا گذاشتن قانون از دیگر ویژگی‌های بارز این افراد برای خالی كردن عقده‌های دوران كودكی به شمار می‌آید. این افراد فرصت لذت بردن از دوران كودكی خود را نداشتند و مرتب باید در كلاس‌هایی كه والدین‌شان برای آنها ثبت‌نام كرده بودند، شركت می‌كردند اما اكنون كه آنها استقلال بیشتری دارند دیگر توانایی كنترل خود را ندارند و ممكن است دست به انجام هر كار خطرناكی بزنند تا كمبودهای چند سال پیش را جبران كنند.

وای به زمانی كه شكست بخورد:

یكی از جدی‌ترین مشكلات كودكان وابسته به والدین این است كه آنها نمی‌توانند به درستی با شكست كنار بیایند. این كودكان معمولا هنگام امتحانات تقلب می‌كنند یا نمرات‌شان را از والدین خود پنهان می‌كنند. شكست در ذهن این كودكان درست مانند یك گناه بسیار بزرگ و نابخشودنی شكل می‌گیرد و متاسفانه مادران نقش زیادی در پرورش این عقیده نادرست دارند.

مطالعات نشان می‌دهد، هم پسران و هم دختران وابسته به پدر و مادر با احتمال بیشتری نسبت به كودكان دیگر ممكن است به‌خودشان آسیب وارد كنند، دچار ناهنجاری‌های تغذیه‌ای شوند و از نداشتن اعتماد به نفس رنج ببرند.

وقتی كودك بزرگ میشود:

از خصوصیات اصلی كودكان مادران هلی‌كوپتری این است كه آنها معمولا از لحاظ احساسی كاملا نابالغ و رشد نیافته هستند. آنها نمی‌دانند چگونه باید احساسات‌شان را بیان كنند، تصمیمی بگیرند و برای خود برنامه‌ریزی كنند. در بسیاری از مواقع این افراد شاهد خورده شدن حقشان توسط دیگران هستند و جرات اعتراض كردن به دوستان و همكاران خود را ندارند.

معمولا این اشخاص به‌شدت تحت‌تاثیر دیگران قرار گرفته و از خود اراده‌ای ندارند، زیرا همیشه این پدر یا مادر بوده كه به جای بچه‌ها حرف زدند و حقشان را گرفته‌اند. از آنجایی كه این كودكان به‌شدت به مادر خود وابسته‌اند، بعد از ازدواج هم با مشكل مواجه میشوند و معمولا كارشان به مشاور، دادگاه‌های خانواده و حتی طلاق می‌كشد.

انتظارات غیرمنطقی:

پدر و مادرهایی كه با بروز هر مشكل به سمت كودكان‌شان می‌شتابند و همه نیازهای او را فراهم می‌كنند، باید انتظار آینده‌ای فاجعه‌بار را بكشند. زمانی كه كودكان روش مواجه شدن با مشكلات را فرا نگیرند و هر چیزی را كه می‌خواهند بلافاصله در مقابل چشمان خود آماده ببینند، تصور می‌كنند كه دنیا همیشه باید به همین شكل باشد. پس اگر فرزندتان در سالگرد تولد 16 سالگی‌اش از شما یك ماشین به‌عنوان هدیه تولد خواست اصلا تعجب نكنید، زیرا این شما بودید كه او را در این مسیر قرار دادید.

کلام زنده مرکز پژوهشی کاربردی مهارت های زندگی و تحول فردی

اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۱:۳۷ - ۱۳۹۴/۱۱/۰۹
تضاد
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار