استاندار مرکزی گفت: دولت‌ها، برخی مردم و شرکت‌های صنعتی و تولیدی، علت اصلی آلایندگی محیط زیست معرفی می‌شوند و اکنون بخش بزرگی از آلایندگی محیط زیست در دنیا، منشاء فسیلی دارد.
کد خبر: ۱۱۰۹۲۰۳
تاریخ انتشار: ۱۸ خرداد ۱۴۰۲ - ۲۲:۱۷ 08 June 2023

 

به گزارش تابناک مرکزی، فرزاد مخلص الائمه در همایش تجلیل از محیط‌بانان نمونه استان افزود: در آخرین گزارش آمده است که تا سال ۲۰۵۰ حجم پلاستیک بیش از وزن ماهی اقیانوسها خواهد شد و در خوش بینانه‌ترین حالت، شمار پسماند با ریشه پلاستیک به سه برابر افزایش می‌یابد که مدیریت آن نیازمند برنامه جامع است.
وی با اشاره به برگزاری منظم ستاد تسهیل و رفع موانع تولید در استان و حمایت همه جانبه از تولیدکنندگان گفت: واحدهای بزرگ صنعتی اهتمام ویژه در بازگرداندن حساب‌های بانکی خود به محل استقرار شرکت داشته باشند.و صنایع استان باید حساب بانکی و بیمه شرکت خود را به داخل استان منتقل کنند.
وی ادامه داد: صنایع مستقر در استان مرکزی که کارت بازرگانی خود را از تهران دریافت کرده باشند و حساب بانکی و بیمه آنها نیز در تهران باشد، استان در قبال آنها وظیفه‌ای ندارد و برای دریافت هر نوع خدمات باید به سازمان‌های مرکزی مستقر در تهران مراجعه کنند.
استاندار مرکزی به آلودگی هوا در استان به خصوص در اراک اشاره کرده و اظهار کرد: آلودگی هوا، مهمترین دغدغه مردم و همه ما از آن آسیب می‌بینیم و مقصرین هم معلوم هستند.
مخلص الائمه با بیان اینکه، عوارض آلایندگی، مجوزی برای آلایندگی نیست، افزود: اینکه عوارض گرفته شود تا صنایع، هوا و زمین را آلوده کنند، صحیح نیست و این عوارض فقط برای جبران بخش کوچکی از خسارت به محیط زیست است و اصل موضوع باید مهار شود و همت و عزم جمعی و احساس مسئولیت نیاز دارد.
مخلص‌الائمه به وضعیت مدیران بومی استان اشاره کرد و افزود: بعد از سال‌ها، حجم و تعداد نیروهای بومی در صنایع استان زیاد شده و تعدادی از مدیران پروازی و بی‌خاصیت جای خود را به مدیران بومی و پرتلاش داده‌اند و بخشی که مدیر غیربومی هستند با انگیزه و پرتلاش و همراه با مجموعه هستند و امید است صنایع آلاینده همکاری لازم را داشته باشند تا آلایندگی را مهار کنیم.
وی اظهار کرد: اکنون اگر در دنیا ۲ هزار مسئله باشد یکی از این مسایل، ابرمسئله محیط زیست است که در راس مسایل قرار دارد و به یک بحران جدی تبدیل شده است.
مخلص الائمه به رها کردن زباله در جاده‌های استان توسط خودروهای عبوری اشاره کرد و گفت: لازم است فرهنگ سازی در این خصوص بیش از گذشته در دستور کار قرار گیرد و به همین منظور در شورای اداری استان، فراخوان داده می‌شود تا دستگاه‌های اجرایی استان با تجهیزات مناسب برای جمع‌آوری پلاستیک به عنوان کار نمادین و فرهنگ سازی اقدام کنند.
مدیرکل حفاظت محیط زیست استان مرکزی هم گفت: روزانه ۹۰۰ تن پسماند خانگی و شهری در استان تولید می‌شود که در شهرستان‌های اراک و ساوه به شکل بهداشتی بازیافت و یا دفن بهداشتی صورت می‌گیرد.
یوسف یوسفی افزود: هوشمندسازی تالاب میقان و منطقه حفاظت شده هفتاد قله با توجه به کمبود نیروی انسانی در استان در دستور کار قرار دارد تا با استفاده از این روش، مدیریت در این ۲ منطقه به بهترین شکل ممکن انجام شود.
وی با بیان ایننکه اعتبار لازم در این خصوص در سفر ریاست جمهوری مصوب شده بیان کرد: این مهم کار شاخصی است که تاکنون تجربه نشده است.
یوسفی افزود: هزینه نشدن اعتبارات عوارض آلودگی هوا، حلقه مفقوده در موضوع آلودگی هوا در شهرهای آلاینده است.
وی بیان کرد: حفاظت مشارکتی با همراهی مردم از دیگر طرح‌های محیط زیست است که برای داشتن محیطی عاری از آلودگی مورد توجه و اهتمام جدی است.
مدیرکل حفاظت محیط زیست استان مرکزی گفت: هم اکنون در این اداره کل در حوزه سخت افزاری به خصوص خودرو و در بخش نیروی انسانی پنج نیروی متخصص کمبود وجود دارد که امید است با حمایت مدیریت ارشد استان و سازمان مرکزی این کمبودها رفع شود.
یوسفی افزود: واحدهای صنعتی بالای ۵۰ نفر باید واحد ایمنی و بهداشتی داشته باشد که در آخرین گزارش‌ها ۳۶۶ واحد صنعتی استان واحد ایمنی و بهداشت ندارند.
در سومین روز از هفته محیط زیست که با عنوان ، محیط زیست ، محیط بان ، ترویج فرهنگ ایثار و شهادت نامگذاری شده است با حضور استاندار مرکزی و دیگر مقامات استانی از محیط بانان نمونه استان قدردانی شد.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار