استاندار مرکزی گفت: نهضت ملی مسکن در سطح ملی با مشکلاتی مواجه است و در نشست شورای عالی مسکن با حضور رئیس جمهور این شکلات مطرح شده و به زودی تمهیدات لازم در این زمینه اندیشیده می‌شود.
کد خبر: ۱۱۰۸۸۴۸
تاریخ انتشار: ۱۶ خرداد ۱۴۰۲ - ۲۰:۳۷ 06 June 2023

 


به گزارش تابناک مرکزی، فرزاد مخلص الائمه در نشست شورای مسکن استان مرکزی، افزود:عملکرد برخی دستگاههای اجرایی در حوزه توسعه مسکن مناسب است اما برخی نهادها تعامل و همکاری لازم را در این زمینه ندارند.
وی یادآورشد:روند توسعه مسکن در این استان مطلوب نیست و باید تمام ظرفیت ها در راستای سرعت بخشی به این حوزه بکار گرفته شود.
وی با بیان اینکه یک طرح مسئله دار بزرگ در حوزه مسکن در مرکز استان وجود دارد که در روزهای آتی تعیین تکلیف می شود، گفت: در این راستا بین سه عنصر زمان ، هزینه و دریافت، به دلیل بدعهدی‌های پیمانکار عنصر "زمان"، مبنا قرار گرفته اما نسبت به ۲ عنصر دیگر نیز حساسیت‌های لازم وجود دارد.
وی برگزاری نشست در خصوص توسعه شهر اراک را امری ضروری دانست و گفت:‌ اقداماتی که در حوزه اراضی مسکونی در محدوده، تغییر کاربری و اراضی مازاد دستگاه‌ها انجام شده و سرعت عمل در این راستا تاحدودی مناسب است اما آن بخش که مربوط به توافق و تفاهم نامه با سایر دستگاه‌های اجرایی و یا مالکین است، با مشکلاتی مواجه است که در برخی شهرها از جمله خمین، روند فعالیت به کندی پیش می رود که باید فرمانداری به این مهم ورود کند.
مخلص الائمه عنوان کرد: وزارت کشور مجری طرح نهضت ملی مسکن نیست و متولی اجرای این طرح با وزارت راه و شهرسازی است و تمام ظرفیت‌ها در اختیار این وزارتخانه است، اما به عنوان ناظر این طرح همگام و همراه وزارت راه و شهرسازی هستیم و در راستای تحقق و عملیاتی کردن این طرح از هیچ کوششی دریغ نمی‌کنیم.
وی با بیان اینکه نشست شورای مسکن هر ۲ هفته یکبار باید برگزار شود، تاکید کرد: به شهرهای جدید استان امیدوار هستیم و انتظار است که سیستم بانکی نیز در این خصوص تعامل و هم افزایی لازم را داشته باشد.
مخلص الائمه تاکید کرد: شهر جدید امیرکبیر به عنوان نخستین و شاید بزرگترین شهر ویلایی کشور، دارای ظرفیت‌های فوق العاده‌ای است و باید اذعان داشت که فلسفه تشکیل شهرهای جدید به دلیل محدودیت زمین و برخی زیرساخت‌ها در شهرهای بزرگ است.
وی در خصوص الحاق زمین به محدوده شهر اراک نیز گفت: در این راستا با ایجاد شهرک‌ها با مالکیت خصوصی در مجاورت مرکز استان موافق هستیم اما باید مسیر کارشناسی طی شود.
استاندار مرکزی گفت: اکنون جمعیت اراک نصف جعیت قم است و توسعه شهری خوبی در اطراف قم ایجاد شده و این ظرفیت در اراک نیز وجود دارد تا اراک به کلان شهر تبدیل شود.
مخلص الائمه یادآور شد: امید است اراک به طور واقعی به کلانشهر تبدیل شود چرا که اکنون به دلیل آلودگی هوا در ردیف کلان شهرها قرار دارد اما به لحاظ مساحت و جمعیت حداقل ۴۰۰ هزار نفر تا کلانشهر شدن فاصله دارد و این مهم جز با توسعه شهری تحقق نمی‌یابد.
نماینده مردم اراک، خنداب و کمیجان در مجلس شورای اسلامی هم گفت: قیمت مسکن در شهر اراک به خصوص در ۲ دهه گذشته افزایش بی رویه‌ای داشته و اکنون دومین شهر کشور بعد از تهران در افزایش قیمت مسکن است.
علی اکبر کریمی افزود: دولت وعده ساخت چهار میلیون واحد مسکن در طول فعالیت خود داده که اکنون از این برنامه عقب هست و باید تمام ظرفیت‌های در این راستا بکار گرفته شود.
وی افزود: دولت‌های یازدهم و دوازدهم در بخش مسکن کوتاهی کردند و اکنون باعث تقاضای بیش از متعارف شده و بسیاری از مردم در حوزه مسکن مشکل دارند و دولت باید در این خصوص چاره اندیشی کند.
نماینده مردم اراک، خنداب و کمیجان در مجلس شورای اسلامی پدیده خانه‌های خالی در نقاط مختلف کشور را یک معضل بزرگ عنوان کرد و گفت: سودجویان برای افزایش قیمت مسکن در نتیجه تورم خانه‌های خود را خالی رها کرده‌اند اما در مجلس برای حل این موضوع قانون مالیات بر عایدی سرمایه تصویب شده که می‌تواند سد بزرگی در برابر اقدامات افراد سودجوباشد.
کریمی با بیان اینکه در استان مرکزی وضعیت خوبی در حوزه املاک و مسکن وجود ندارد ادامه داد: در دهه‌های گذشته امکان هیچ توسعه‌ای در طرح جامع اراک فراهم نشده و در ۲ طرح جامع شهر اراک که طی ۳۰ سال تصویب شده تقریبا محدوده اراک ثابت بوده است.
وی با اشاره به اینکه سیاست دولت واگذاری زمین است گفت: متاسفانه رویکرد انقباضی و بسته وزارت راه و شهرسازی در ۲ دهه اخیر برای طرح جامع اراک، شهر را بسته است در حالی که شهر قم که از توابع استان مرکزی بوده توسعه خوبی داشته اما اراک وضعیت نابسامانی دارد و قیمت ها به شکل وحشتناکی در حال رشد است.
کریمی خاطرنشان کرد: در مجلس طرح ۲ فوریتی کنترل و ساماندهی اجاره بهای املاک مسکونی در راستای حفظ حقوق موجرین و مستاجرین تصویب شده و به زودی به نهادهای متولی ابلاغ می‌شود.
وی در توضیخ این قانون گفت: در این قانون با استفاده از سامانه ملی املاک و اسکان کشور، این امکان فراهم شده که افراد معاملات خود را در این سامانه ثبت کنند.
نماینده مردم اراک، کمیجان و خنداب در مجلس شورای اسلامی افزود: در این طرح، کد رهگیری که در گذشته از سوی املاکی ها با دریافت هزینه ارائه می شد، با این قانون برداشته می شود، تصویب این قانون شفاف سازی را به دنبال دارد.
کریمی در خصوص طرح ۸۱۰۰ واحدی نیز گفت: کسانی که در گذشته این طرح را به مردم شهر اراک تحمیل کردند، لطفی به مردم نکردند چراکه در یک فضای حدود ۷۰ هکتاری بارگذاری بسیار سنگین این پروژه، جمعیتی را در این منطقه تجمیع می کند که از جمعیت چند شهرستان استان مرکزی بیشتر است و این مسئله در آینده به لحاظ شهرسازی مشکلاتی را به همراه خواهد داشت.
وی تاکید کرد: سپردن این پروژه به شرکت فاقد صلاحیت و بدون رقابت مشکل دیگری بود، لذا نیاز است مراجع نظارتی به این مهم ورود کنند که چطور این پروژه چند هزار میلیاری بدون رقابت به این شرکت واگذار شد. از طرف دیگر اوقافی بودن این اراضی هزینه دیگری را به مردم تحمیل کرد.
دیگر نماینده مردم اراک، خنداب و کمیجان در مجلس شورای اسلامی هم گفت: پیشرفت فیزیکی طرح هشت هزار و ۱۰۰ واحدی اقدام ملی مسکن اراک مناسب نیست و شمار کارگران فعال در اجرای این طرح کم و تعداد مهندسین زیاد است و به گفته برخی کارگران چهار ماه حقوق معوق دارند.
محمد حسن آصفری افزود: شرکت کیسون ساخت ۲ هزار واحد مسکونی را متعهد شده و چنانچه این طرح به نتیجه نرسد علیرغم تلاش های صورت گرفته مشکلات جدی در این خصوص ایجاد می‌شود که انتظار است برای پیمانکاران بازه زمانی تعریف و هر ۲ هفته یکبار نشست شورای مسکن برگزار شود.
وی تاکید کرد: چنانچه پیمانکار به تعهدات عمل نمی‌کند باید خلع ید شود چرا که مردم هر هفته معترض هستند و این مهم باید بررسی و رفع شود.
نماینده مردم اراک خنداب و کمیجان در خصوص اجرای طرح مسکن ملی شهرستان کمیجان نیز بیان کرد: در این شهرستان تاکنون اقدامی انجام نشده و نیاز است شتاب بخشی به این طرح در دستور کار قرار گیرد.
آصفری با اشاره به اینکه بانک‌ها تسهیلات مربوط به ودیعه مسکن را پرداخت نمی‌کنند، گفت: بخش عظیمی از مراجعات در این راستا است که می‌طلبد بانک‌ ها تعامل و همکاری لازم را داشته باشند.
مدیرکل راه و شهرسازی استان مرکزی هم گفت: سهمیه این استان در نهضت ملی مسکن سهمیه این استان ۷۷ هزار و ۱۲۷ واحد بوده که تاکنون ۱۵۰ هزار و ۷۳۴ نفر ثبت نام و ۹۱ هزار و ۴۲۹ نفر حائز شرایط شده‌اند.
حمید انعامی افزود: در این طرح در استان برای ۳۴ هزار و ۸۲۹ واحد تامین زمین و ۲۷ هزار و ۸۴ واحد تعریف شده و یک‌هزار و ۱۰ واحد در مراحل پایانی و تحویل واحد قرار دارند.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار