سرپرست مرکز جوانی جمعیت، سلامت، خانواده و مدارس وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی از بسته شدن پنجره جمعیت در پنج تا ۶ سال آینده در کشور خبرداد وگفت: ورودی دانش‌آموزان کشور در پنج تا ۶ سال آینده از یک و نیم میلیون به یک میلیون دانش‌آموز کاهش می‌یابد.
کد خبر: ۱۱۰۶۵۱۳
تاریخ انتشار: ۰۱ خرداد ۱۴۰۲ - ۲۱:۱۴ 22 May 2023

 

 

به گزارش تابناک مرکزی،دکتر صابر جباری فاروجی در همایش جوانی جمعیت در اراک افزود: کشور اکنون در حال حرکت به سمت سالمندی است و بدون شک در آینده برای ارایه خدمت به سالمندان با مشکل مواجه می‌شویم
سرپرست مرکز جوانی جمعیت، سلامت، خانواده و مدارس وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: میزان موالید کشور سال گذشته نسبت به سال قبل از آن سه و هفت دهم درصد کاهش داشته است.
وی بابیان اینکه شیب کاهش میزان موالید در این مدت نسبت به سال‌های قبل نزولی است ادامه داد: تعداد ۲ فرزندی به سه فرزند در کشور ۲ و پنج دهم درصد و سه فرزند به چهار فرزند و بیشتر ۱۵ درصد افزایش یافته‌ است.
سرپرست مرکز جوانی جمعیت، سلامت، خانواده و مدارس وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی خاطر نشان کرد: کشور اکنون با سه بحران آب، جمعیت و اقتصاد رو به رو است که مهمترین آن بحران جمعیت است.
جباری گفت: سیاست تنظیم جمعیت مقرر بود در مدت ۱۰ ساله در کشور اجرایی شود و نرخ میزان موالید در مدت ۲۰ سال از ۶ به چهار کاهش یابد که این مهم در مدت سه تا پنج سال انجام شد.
وی ادامه داد: کشور ایران تنها کشوری است که برای تنظیم خانواده جایزه دریافت کرد.
سرپرست مرکز جوانی جمعیت، سلامت، خانواده و مدارس وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: ایران تنها کشوری است که از ۱۳ روش پیشگیری از باروری را انجام و لوازم جلوگیری از باروری را به صورت رایگان در اختیار افراد قرار داده است.
جباری اضافه کرد: جمهوری اسلامی ایران اکنون در جنگ ترکیبی قرار دارد و جنگ اقتصادی و روانی و ایجاد نا امنی در کشور بر کسی پوشیده نیست.
وی گفت: کشور اکنون در جنگ جمعیتی نیز قرار گرفته و در خارج و داخل کشور دشمنانی در این حوزه فعالیت می‌کنند که در ابلاغ، تصویب و اجرای قانون جوانی جمعیت کارشکنی شود و اعلام می‌کنند اجرای این قانون زایمان نارس را به همراه دارد.
وی افزود: نیاز است قرارگاه بحران جمعیت در کشور ایجاد و مسائل مربوط به این حوزه با حضور کارشناسان زبده طرح و بررسی شود.
سرپرست مرکز جوانی جمعیت، سلامت، خانواده و مدارس وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی خاطرنشان کرد: وزارت بهداشت و دانشگاه علوم پزشکی در این حوزه ایستاده و ۶۰ درصد قانون جوانی جمعیت را به تنهایی اجرا کرده‌ است.
جباری گفت: استان مرکزی جزو پنج استان سالمند کشور است و باید در این حوزه اقدامات ویژه انجام شود.
معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی اراک در این نشست گفت: سرمایه انسانی بزرگترین سرمایه هر کشور است و انسان عامل رشد و پیشرفت هر کشور به شمار می‌رود.
علی علیمحمدی افزود: کشور در حوزه جمعیت به دلیل سیاست‌های دهه‌های گذشته دستاورد مناسبی نداشته است.
وی ادامه داد: با توجه به اینکه استان مرکزی استان سالمند کشور به شمار می‌رود نیاز است دستگاه‌های مربوطه در این زمینه تلاش‌هایی داشته باشند.
معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی اراک خاطرنشان کرد: نرخ باروری در استان مرکزی نسبت به میانگین کشوری پایین‌تر است و برای اینکه به استان در این زمینه به نرخ ۲ و دهم برسد باید کارهای جدی انجام شود.
علیمحمدی اظهار کرد: شهرستان تفرش پیرترین شهر استان مرکزی است و باید برای این شهر برنامه مدون و ویژه تعریف شود تا از بحران جمعیت خارج شود.
وی گفت: جمعیت از جمله دغدغه‌های رهبر معظم انقلاب و رییس جمهوری است و در صورتی که سیاست‌های ترمیم جمعیتی اجرایی نشود و این شرایط ادامه داشته باشد، جمعیت کشور در سال ۱۴۴۰ تا ۱۴۵۰ به ۵۰ تا ۵۵ میلیون نفر کاهش می‌یابد.
معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی اراک اظهار کرد: ۱۵ تا ۲۰ درصد جمعیت کشور در دهه ۱۴۵۰ زیر ۱۵ سال و ۶۰ درصد جمعیت غیر مولد خواهد بود و برای تولید، اشتغال، شکوفایی صنایع کشور با مشکل مواجه می‌شود.
علیمحمدی افزود: بسیاری از دانشگاه‌ها و مدارس که تلاش‌هایی برای آنها انجام شده کارایی خود را از دست می دهند.
وی ادامه داد: بالا بودن نرخ باروری در کشورهای همسایه نگرانی‌هایی را در دهه آینده برای کشور به همراه دارد.
معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی اراک گفت: بحران جمعیت دغدغه ملی است و حل این مشکل عزم همه دستگاه‌ها را نیاز دارد و دانشگاه علوم پزشکی این شهر با برگزاری ۱۲ قرارگاه جمعیتی و ۵۲ کمیته زیر دانشگاهی اقدامات موثری در این زمینه انجام داده‌ است.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار