معاون میراث‌فرهنگی اداره کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان مرکزی از آغاز عملیات مرمت سرای گلشن در بازار تاریخی اراک خبر داد.
کد خبر: ۱۱۰۶۵۰۶
تاریخ انتشار: ۰۱ خرداد ۱۴۰۲ - ۲۱:۰۵ 22 May 2023

 

به‌گزارش تابناک مرکزی، حسین محمودی گفت: برای انجام این مرحله از مرمت بنای تاریخی سرای گلشن در بازار تاریخی اراک ۴ میلیارد تومان اعتبار در دستور کار قرار گرفته است که از طریق مناقصه عمومی توسط پیمانکار واجد شرایط در حال انجام است.
معاون میراث‌فرهنگی اداره کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان مرکزی افزود: اعتبار مرمت سرای گلشن با همکاری شهرداری اراک و با نظارت و کارشناسی این اداره کل در دستور کار قرار گرفته است.
محمودی افزود: در این بخش از مرمت تخریب و باز سازی مجدد قسمت‌هایی از بالکن سرا و زیبا سازی و آجرچینی به سبک سنتی در دست اجرا است.
او افزود: در مرحله بعد مرمت بام سرای گلشن و همچنین طاق‌هایی که دچار آسیب شده‌اند با استفاده از الگوی سنتی مرمت خواهد شد.
محمودی با تاكيد بر لزوم همكاری مالكان بازار قديم گفت: كسبه‌هایی كه رزق خود را از اين مجموعه تامين می‌كنند بايد همکاری و احساس وظيفه بيشتری در اين خصوص داشته باشند.
او مجموعه بازار را ستون فقرات اصلی بافت تاریخی اراک دانست و افزود: بافت تاریخی سلطان آباد (اراک) به لحاظ نوع و نیز ساختار شبکه واگذاری و دانه‌بندی یک بافت شطرنجی محسوب می‌شود که دو خیابان اصلی در طرفین مجموعه بافت در جهت شمالی- جنوبی قرار گرفته و ۷ گذر فرعی در جهت شرقی - غربی به آن را قطع می‌کنند.
معاون میراث‌فرهنگی اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان مرکزی با تاکید بر اینکه این مجموعه تاریخی دارای ۲۰ سرا و تیمچه است که هر یک از سرا‌ها و تیمچه‌ها دارای فرم و پلانی متفاوت و خاص است. تصریح کرد: مجموعه تاریخی بازار اراک در دوره فتحعلی شاه قاجار در مرکز بافت شهری سلطان آباد احداث شده و یکی از زیباترین بازار‌های ایران محسوب می‌شود.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار