استاندار مرکزی گفت: اقتصاد ایران دولتی است، اما در ایران شرکت دولتی زیاد نیست، بیشتر شرکت‌ها از سوی بخش خصوصی اداره می‌شود.
کد خبر: ۱۱۰۶۵۰۱
تاریخ انتشار: ۰۱ خرداد ۱۴۰۲ - ۲۱:۰۲ 22 May 2023

 


به گزارش تابناک مرکزی،فرزاد مخلص‌الائمه در نشست با هیات تجاری اعزامی از استان تور فدراسیون روسیه در اراک افزود: در این راستا حضور اتاق بازرگانی می‌تواند به سرعت و شتاب‌بخشی همکاری ۲جانبه کمک شایانی داشته باشد و این مهم مدنظر ویژه قرار گیرد که محورها و کلیات اصلی در تفاهم‌نامه دولتی و جزئیات در تفاهم‌نامه بخش خصوصی لحاظ شود.
وی یادآورشد: روسیه و ایران تاکنون در بالاترین سطح تعاملات قرار دارند که با سرمایه‌گذاری مشترک میان ۲ کشور می‌توان گام‌های موثری در راستای تکمیل زنجیره ارزش تولید برداشت.
وی افزود: امید است در راستای تکمیل زنجیره ارزش، یک سرمایه‌گذاری مشترک در سایر استان‌های روسیه صورت گیرد و زنجیره ارزش میان ۲ کشور به هم ملحق شود.
وی با بیان اینکه در ۲ سطح دولتی و بخش خصوصی نیز می‌توان تعامل و همکاری داشت، عنوان کرد: پیشنهاد می‌شود در راستای افزایش تبادلات اقتصادی، نخست در سطح دولتی تفاهم‌نامه‌ای میان استانداری و وزیر اقتصاد استان تور فدراسیون روسیه منعقد و سرفصل‌ها و محورهای همکاری مشخص شود.
نماینده عالی دولت سیزدهم در استان مرکزی ادامه داد: همچنین میان اتاق بازرگانی این استان و اتاق بازرگانی استان تور نیز تفاهم‌نامه مشترک همزمان منعقد شود، چرا که بخش خصوصی آسان‌تر می‌تواند تعاملات را تقویت و افزایش دهد و مباحث مورد نظر را پیگیری کند.
مخلص‌الائمه تاکید کرد: پیشنهاد می‌شود از واحد تولیدی واگن پارس مپنا نیز بازدیدی صورت گیرد، چرا که این واحد تولیدی بزرگترین کارخانه تولید واگن در کشور است و در تولید واگن مشترک و تکمیل زنجیره ارزش می‌توان همکاری مشترک باشد.
استاندار مرکزی اضافه کرد: این استان در تولید واگن‌های لبه بلند و لوکوموتیو فعال است و می‌توان قطعات و واگن‌ها را تولید و به استان تور صادر کرد.
مخلص‌الائمه‌ با بیان اینکه استان مرکزی آمادگی تولید ریل را نیز دارد، گفت: این استان همچنین قابلیت ایجاد پالایشگاه و نیروگاه را دارد که می‌توان در یک اقدام مشترک در این راستا سفارش گرفته شود و صادرات صورت گیرد.
وی تصریح کرد: واحدهای بزرگ تولیدی استان مرکزی، سابقه و آمادگی ساخت پالایشگاه و نیروگاه را از صفر تا ۱۰۰ دارند که برای بهره‌گیری از این ظرفیت، می‌توان در ۲ استان یک کنسرسیوم مشترک ایجاد و ساخت این واحدهای تولیدی را برعهده گرفت.
معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منطقه‌ای استانداری مرکزی نیز در این نشست گفت: این استان مهد مفاخر ایران و به عنوان استان صنعتی و کشاورزی در کشور مطرح است.
حسن میرزاخانی با بیان اینکه در استان مرکزی، تولیدات صنعتی و کشاورزی بسیار متنوع است، افزود: بیش از هفت‌هزار و ۹۰۰ کالا در این استان تولید می‌شود و تولید برخی محصولات کشاورزی حائز رتبه‌های برتر در کشور است.
وی خاطرنشان کرد: تولیدات کشاورزی و صنعتی استان مرکزی، مشابهت‌هایی با استان تور فدراسیون روسیه دارد و با توجه به اینکه مبادلات تجاری ایران و روسیه در استان مرکزی بالا نیست، امید است حضور این هیات تجاری باعث ارتقا این مبادلات شود.
رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی اراک هم در این نشست گفت: استان مرکزی به عنوان هاب و قطب تولید الیاف مصنوعی در کشور مطرح است و ۱۰ درصد از الیاف صادراتی سال گذشته کشور، مربوط به این استان است.
ناصر بیگی افزود: در انجمن ریلی اتاق بازرگانی استان مرکزی، ۳۰ شرکت فعالیت دارند که اعضای آن می‌توانند در تکمیل زنجیره ارزش نقش برجسته‌ای ایفا کنند.
وی تاکید کرد: اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی اراک آمادگی تبادل هیات‌های تجاری از استان تور فدراسیون روسیه را دارد و در این زمینه اتاق ایران و استان مرکزی در راستای تسهیل روابط تجاری و تنظیم و تقویت روابط با بخش خصوصی آمادگی هرگونه تعامل و هم‌افزایی است.
وزیر توسعه اقتصادی، صنعت و تجارت استان تور فدراسیون روسیه هم گفت: این استان و استان مرکزی در زمینه تولیدات صنعتی و کشاورزی تشابهات زیادی دارند که از این فرصت باید در جهت تقویت همکاری‌های ۲ جانبه استفاده کرد.
ایوان ایگوروف افزود: تمام واگن‌های مسافری روسیه در استان تور فدراسیون تولید و به سایر کشورها صادر می‌شود.
وی با بیان اینکه در این استان واحد تولیدی انرژی اتمی و برق فعال است، تاکید کرد: استان تور فدراسیون روسیه، مرکز دین و پایبند به سنتها و عقاید دینی و ارزشی است و خرسند هستیم که مردم ایران نیز نسبت به ارزش‌های دینی پایبند هستند.
وزیر توسعه اقتصادی، صنعت و تجارت استان تور فدراسیون روسیه اظهار کرد: اطمینان خاطر دارم به واسطه شباهت‌های زیاد تولیدات صنعتی و کشاورزی 2 استان، می توان روابط تجاری مناسبی ایجاد و روز به روز سطح تبادلات تجاری را گسترده تر کرد.
ایگوروف ادامه داد: در این استان قطعات یاتاقان‌های قطار و ماشین‌آلات صنعتی نیز تولید می‌شود و بر این باور هستم که با تولید مشترک می‌توان نماینده استان‌های هم در کشور ایران و روسیه باشیم.
وی عنوان کرد: درخواست می‌شود یک نماینده از استان مرکزی به ما معرفی شود و تولیدات و محصولات شرکت‌های فعال استان تور به فعالان اقتصادی معرفی شود و در مقابل نیز با معرفی یک نماینده از سوی ما ، تولیدات صنعتی و کشاورزی استان به ما معرفی و میزان مبادلات تجاری را ارتقا دهیم.
وزیر توسعه اقتصادی، صنعت و تجارت استان تور فدراسیون روسیه گفت: این استان در زمینه فرآوری سنگ نیز فعال است و انواع سنگ‌های سایر کشورها را به صورت کوپ خریداری و برش می‌دهد و این آمادگی نیز وجود دارد که از استان مرکزی نیز سنگ کوپ خریداری و در معادن روسیه مورد استفاده قرار دهیم.
ایگوروف با بیان اینکه این استان در تولید و صادرات فرآورده و مصالح ساختمانی چوبی نیز فعال است و این اطمینان خاطر وجود دارد که در نخستین گام در سفر به استان مرکزی نقطه عطف افزایش مبادلات تجاری است و می‌توان دانش فنی و مهندسی میان دو استان را توسعه و انتقال داد.
وی گفت: در این استان همچنین ۶ دانشگاه و ۴۵ کالج فعال است که به طور حتم می‌توان در تولید علم و دانش نیز به نقاط مشترک زیادی دست یافت و تعامل و همکاری علمی نیز داشته باشیم.
هیات اعزامی استان تور فدراسیون روسیه در سفر یک روزه به استان مرکزی از واحدهای تولیدی ماشین‌سازی و شرکت پتروشیمی شازند بازدید می‌کنند و در کارگروه توسعه صادرات این استان نیز شرکت می کنند.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار