رئیس اداره میراث‌فرهنگی گردشگری و صنایع‌دستی شهرستان شازند گفت: دومین جشنواره روستایی حفاظت و توسعه گیاه دارویی توتیا روستای قلعه چی علیا با هدف حفاظت و توسعه گیاه دارویی توتیا و به همت بخشداری زالیان، دهیاری و شورای اسلامی روستا برگزار شد.
کد خبر: ۱۱۰۵۰۶۴
تاریخ انتشار: ۲۳ ارديبهشت ۱۴۰۲ - ۱۹:۲۰ 13 May 2023

 

به‌گزارش تابناک مرکزی، محمد اتابکی افزود: این مراسم باحضور جمعی از مسئولان استانی و شهرستانی، بخشداران سربند و قره کهریز، نیروهای نظامی و انتظامی ( پایگاه مقاومت بسیج توره و پاسگاه انتظامی توره)، شهرداران توره و شهباز، شوراهای اسلامی، دهیاران و اهالی خونگرم روستای قلعه چی علیا و روستاهای اطراف برگزار شد.
رئیس اداره میراث‌فرهنگی گردشگری و صنایع دستی شهرستان شازند با تاکید بر موارد اهمیت گیاهان دارویی و به ویژه گیاه توتیا و روشهای حفظ، حراست و توسعه این گیاهان گفت: گياه توتيا يكی از گياهان دارويی ويژه منطقه قلعه چی بخش زاليان شهرستان شازند است كه در بهبود بيماری‌های چشم اثربخش است و می تواند از عوارض متعدد و ناراحتی های چشمی جلوگيری كند. گیاه توتیا به صورت جزيره‎ای و خودرو در ارتفاعات اين روستا رويش دارد و تكثير بذر و گسترش سطح رويش اين گياه در قالب طرح مرتعداری روستای قلعه چی و دهياری منطقه به صورت ويژه دنبال می‌‌شود چراكه در سال‌های اخير به دليل تخريب‌ها و آسيب‌ها‌ صورت گرفته و همچنين لگدمال شدن گياه قبل از توليد بذر رويش گياه را كاهش داده است و بايد تكثير آن دنبال شود.
اتابکی افزود: اجرای موسیقی سنتی شعرخوانی و دکلمه خوانی، نمایش طنز، اجرای مسابقات محلی، معرفی صنایع دستی و صنایع لبنی، آش مخصوص گایلون و... از برنامه های متنوع این جشنواره بود که اجرای این جشنواره از طریق برنامه تلویزیونی صدا و سیمای آفتاب به صورت زنده ضبط و پخش شد.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار