محققان پژوهشکده ملی گل و گیاهان زینتی شهرستان محلات به ۵۰ ژنوتیپ جدید و برتر گل آماریلیس یا نسرین دست یافتند.
کد خبر: ۱۱۰۳۸۴۰
تاریخ انتشار: ۱۶ ارديبهشت ۱۴۰۲ - ۱۹:۰۶ 06 May 2023

 

به گزارش تابناک مرکزی، این موفقیت با تنوع رنگی بسیار بی نظیر در قالب هفت پروژه تحقیقاتی به دست آمده است.
معاون پژوهشی پژوهشکده گل و گیاهان زینتی شهرستان محلات گفت: با استفاده از روش کشت بافت، امکان تکثیر انبوه و عرضه در سطح بین‌المللی یکی از انواع گل نسرین که به شکل محدود در دنیا وجود دارد فراهم شده است.
عظیمی افزود: نسرین یا آماریلیس از گل‌های زیبایی است که در چند سال اخیر وارد بازار گل و گیاه ایران شده و اصلاح و تولید آن در پژوهشکده گل و گیاهان زینتی شهرستان محلات انجام شده است.
عضو هیئت علمی پژوهشکده ملی گل و گیاهان زینتی محلات گفت: این طرح در قالب هفت پروژه تحقیقاتی انجام شده است و در هفت سال اخیر بر مبنای این تحقیقات توانسته‌ایم به ۵۰ ژنوتیپ جدید و برتر گل نسرین دست پیدا کنیم.
عظیمی افزود: این ۵۰ نوع ژنوتیپ از نظر تنوع رنگی بسیار بی‌نظیر است و تنوع به وجود آمده بیشتر در شکل گل بوده که به انواع مینیاتور، گل درشت و پُر پر دست یافته‌ایم.
نوع پُر پر از نظر رنگ و دامنه تولید در بازار‌های بین‌المللی به صورت محدود وجود دارد و نرخ آن نسبت به انواع مینیاتور و گل درشت، در حدود ۳۵ درصد گران تر است.
مسئول روابط عمومی پژوهشکده ملی گل و گیاهان زینتی محلات نیز با اشاره به اینکه ایران دارای منابع ژنتیکی غنی از گل‌های پیازی است گفت: ایران دارای منابع ژنتیکی غنی گل‌های پیازی از جمله انواع لاله، سوسن، گلایل، نرگس و زنبق است و یکی از دلایل ورود به عرصه گیاهان زینتی به ویژه گل‌های پیازی؛ جلوگیری از خروج ارز، ارزآوری، رسیدن به تنوع ژنتیکی و ارقام جدید است.
نصیری افزود: از سیاست‌های کلی پژوهشکده گل و گیاهان زینتی، اصلاح و تولید گیاهان زینتی استراتژیک و مهم و معرفی آن‌ها به بازار گل و گیاه داخلی است.
در این راستا در سال‌های اخیر، محققین پژوهشکده گل و گیاهان زینتی موفق به تولید ارقام جدید گیاهان زینتی از جمله داوودی، زنبق، فِریزیا و آماریلیس و معرفی آن‌ها به بخش خصوصی شده‌اند که این اقدام منجر به تجاری‌سازی این ارقام شده است.
گل‌های آماریلیس یا نسرین در گلخانه‌ای به مساحت ۵۰۰ متر مربع در پژوهشکده ملی گل و گیاهان زینتی محلات تا پایان اردی بهشت ماه برای بازدید علاه مندان و پژوهشگران در حوزه گل و گیاه دایر است.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار