رئیس سازمان علمی، پژوهشی و فناوری سپاه پاسداران کشور گفت: اقتصاد مقاومتی کشور با افزایش شرکت‌های دانش‌بنیان دگرگون می‌شود و باید تلاش شود تا مردم به ظرفیت‌های علمی متصل شوند.
کد خبر: ۱۱۰۳۴۶۶
تاریخ انتشار: ۱۳ ارديبهشت ۱۴۰۲ - ۱۸:۵۸ 03 May 2023

 

به گزارش تابناک مرکزی،سردار مهدی رحیمی در آیین نهمین جشنواره استانی جهادگران علم و فناوری بسیج استان مرکزی که در سالن غدیر استانداری این استان در اراک برگزارشد افزود:باید مردم سالاری دانشی وارد دانشگاه‌ها و مراکز علمی شوند و این همان دانشگاه‌های نسل چهارم است که اروپا دنبال آن است.
رئیس سازمان علمی، پژوهشی و فناوری سپاه پاسداران کشور گفت: رسالت اصلی بسیج علمی کشور، استفاده حداکثری از ظرفیت‌ها برای حل نیازهای اولویت‌دار و کسب مرجعیت علمی در جهان است.
وی یادآورشد: این مهم چشم‌انداز بسیج در افق‌های آینده است و کشوری که بخواهد پیشرفت کند و به مرجعیت علمی در جهان دست پیدا کند، لازمه آن وجود دانشمندان تراز اول و جهانی است.
وی بیان کرد: برای تحقق این مهم، استاد بالادستی در نظام جمهوری اسلامی تهیه و تدوین شده که از جمله آن، نقشه جامع علمی و نقشه جامع دفاعی و امنیتی کشور است.
رئیس سازمان علمی، پژوهشی و فناوری سپاه پاسداران کشور ادامه داد: هدف از سند تحول ۱۰ ساله بسیج کشور، پیاده‌سازی بیانیه گام دوم رهبری در عرصه‌های مختلف است که در این راستا هدفگذاری لازم صورت گرفته است.
سردار رحیمی اظهار کرد: اولین هدفگذاری در عرصه علم، پژوهش و نوآوری است که نقشه راه بسیج علمی تهیه و تدوین شده است.
وی عنوان کرد: در زمینه علمی بسیج، زیرساخت‌ها و زیست‌بوم نوآوری سازمان بسیج هدفگذاری شده و در بسیج علمی هم، زیست‌بوم نوآوری علمی بسیج به اضافه زیست بوم نوآوری کشور در نظر گرفته شده که اگر این ۲ با هم تندیده شوند، زیست بوم نوآوری بسیج علمی را شکل می‌دهند و در این راستا همه باید دست به دست هم دهند.
رئیس سازمان علمی، پژوهشی و فناوری سپاه پاسداران کشور اضافه کرد: برای اینکه اسناد بالا دستی پیاده‌سازی شود، پس از نقشه راه علمی، ۱۴ طرح در کشور اعلام شده که در حال پیاده‌سازی است و مهمترین آن، طرح دانش‌بنیان مردم محور به نام «باقرالعلوم» است که این طرح بر اساس کشف نیازهای فناورانه هر استان شکل گرفته است.
سردار رحیمی گفت: در این راستا ظرفیت‌های علم و فناوری و نظام مسایل فناورانه اولویت‌دار هر استان با تعامل با دانشگاه‌ها بسیج می‌شود تا ایده‌ حوزه‌های فناوری احصا، کشف، اولویت‌بندی و تبدیل به نظام مسایل فناوری شود و در قالب ۲ رویداد نظام چرخه ایده‌زایی تا ثروت و تولید علم دنبال شود.
وی عنوان کرد: رویداد اول، طرح ملی جریان است که از ایده‌زایی شروع می‌شود و تا سطح آمادگی فناوری پنج و ۶ ادامه دارد و در همه شهرستان‌ها این رویداد تخصصی در یک روز برگزار و نتیجه آن وارد استان‌ها می‌شود و در آن روز، همه سرمایه‌گذاران و حمایت‌های مادی و معنوی به کار گرفته می‌شود تا شرکت‌های دانش‌بنیان مردم پایه در کشور پایه‌ریزی شود.
رئیس سازمان علمی، پژوهشی و فناوری سپاه پاسداران کشور افزود: در عرصه علم و فناوری بهترین عرصه ورود مردم، عرصه شرکت‌های دانش‌بنیان مردم‌پایه است که از فرد به شرکت‌های دانش‌بنیان ارتقا یابد و همکار با وزارتخانه‌ها و نیروهای لشکری و کشوری شوند.
سردار رحیمی عنوان کرد: در رده سطح فناوری ۶ تا ۹، رویداد مرحله تجاری‌سازی است که با تحت عنوان رویداد «تا ثریا» طراحی شده است.
وی گفت: وظیفه است که منابع مالی که بسیج و سپاه در اختیار دارد اهرم شود و همه سرمایه‌گذاران پای کار آیند تا تجاری‌سازی یافته‌های تحقیقاتی اساتید، محققان و فناوران که هم‌اکنون خلاء زیادی در این بخش در کشور وجود دارد، ایجاد شود.
رئیس سازمان علمی، پژوهشی و فناوری سپاه پاسداران کشور ادامه داد: بسیاری از شرکت‌های دانش‌بنیان تولید علمی دارند اما در ورود به مرحله تجاری‌سازی مشکل دارند و این رویداد باعث می‌شود که سرمایه‌گذاری کاملی در عرصه علم و فناوری صورت نگیرد.
سردار رحیمی تاکید کرد: با تجاری‌سازی یافته‌ها می‌توان از ۶۰ صندوقی که در کشور شکل گرفته و هم از صندوق سرمایه‌گذاری بسیج و نیروهای مسلح و سپاه استفاده بهره‌گیری کرد تا هم وام و هم سرمایه‌گذاری خطرپذیر انجام شود.
وی در بخش دیگری از سخنانش گفت: استان مرکزی استانی صنعتی در حد درجه یک است و رتبه‌های آن در بخش‌های مختلف قابل تقدیر است و این استان می‌تواند کسب و کارهای کوچک را تحویل بگیرد، پرورش دهد و به شرکت‌های مادر تخصصی تبدیل کند.
رئیس سازمان علمی، پژوهشی و فناوری سپاه پاسداران کشور ادامه داد: کشور نیاز مبرم و شدید به خدمات استان مرکزی دارد، در این استان عناصر توانمندساز و نیازهای فناورانه زیادی وجود دارد و این آمادگی وجود دارد تا با ورود سرمایه‌گذاران و در یک مثلث،بتوان نیازهای حوزه فناوری استان مرکزی را از طریق طرح باقرالعلوم در ستاد دانش‌بنیان حل کرد.
سردار رحیمی بیان کرد: دومین طرحی که در بسیج علمی شروع شده، راه‌اندازی هسته‌های علمی مسئله محور است.
وی اظهار کرد: توان زیادی در کشور وجود دارد که شرکت‌های دانش‌بنیان افزایش یابد و در این راستا باید اعضای هیات علمی دانشگاه‌ها با جییت وارد شوند.
سردار رحیمی گفت: بسیج یک شبکه مویرگی فیزیکی تا دل روستاها دارد، این شبکه تنها ۸۰ هزار معاون علمی و فناوری تشکیل داده و اگر این شبکه توانمند شود، می‌تواند همه دانشگاه‌ها و مراکز علمی و اقتصاد مقاوتی را دگرگون کند.
وی تصریح کرد: بنا است، ۲۰۰ هسته علمی در پنج سال اول راه‌اندازی و تبدیل به شرکت‌های دانش‌بنیان شود که البته برای پنج سال، هشت هزار شرکت دانش‌بنیان مرم‌پایه در نظر گرفته شده تا مردم وارد تصمیم‌گیری و حکمرانی کشور شوند.
رئیس سازمان علمی، پژوهشی و فناوری سپاه پاسداران کشور ادامه داد: طرح تحول در حوزه علوم انسانی اسلامی از دیگر طرح‌هایی است که با جدیت دنبال می‌شود.
سردار رحیمی گفت: در حوزه علوم انسانی که فناوری‌هایی منبعث از فلسفه و مبانی اسلام است، ارتباط بین حوزه و دانشگاه را ۲چندان مهم کرده است.
وی تاکید کرد: مردم باید لذت توسعه فناوری را از تولیدات محتواهای فاخر ببینند، خیلی از کارهای پژوهشی باید به فناوری‌های موثر تبدیل شود.
معاون علمی، پژوهشی و فناوری و سپاه روح‌الله استان مرکزی هم گفت: کمیته‌های علمی و و اجرایی نهمین جشنواره استانی جهادگران علم و فناوری بسیج این استان اوایل آذرماه شکل گرفت و به دلیل استقبال بالا، مهلت ارسال آثار سه بار تمدید شد.
 علی رحیمی افزود: تعداد طرح‌های ورودی در این جشنواره نسبت به جشنواره ۱۴۰۰، با افزایش ۲۰ درصدی همراه بود.
وی بیان کرد: در کمیته پنج‌گانه این جشنواره تلاش شد تا رویداد به شکل بهتر و با نواقص کمتری برگزار شود.
معاون علمی، پژوهشی و فناوری و سپاه روح‌الله استان مرکزی ادامه داد: در این جشنواره حضور بیشتر اساتید، نخبگان و فرهیختگان بیشتر از قبل بود و تنوع طرح‌ها نیز بیشتر است.
رحیمی بیان کرد: ۴۰ اساتید متخصص در بررسی و داوری طرح‌های ارایه شده به این جشنواره مشارکت داشتند.
وی یادآور شد: ۱۵۳ طرح به نهمین جشنواره استانی جهادگران علم و فناوری بسیج استان مرکزی ارسال شد که ۶۵ طرح مورد داوری و ارزیابی قرار گرفت و از این تعداد، هفت طرح اختراعات برگزیده شد.
معاون علمی، پژوهشی و فناوری و سپاه روح‌الله استان مرکزی اضافه کرد: سه پایگاه علمی سپاه روح‌الله این استان نیز از مجموع ۳۱ پایگاه، بخش جهادگران علمی و فناوری و ۹ نفر نیز در حوزه اقشار برگزیده شدند.
در پایان این آیین، از منتخبان نهمین جشنواره استانی جهادگران علم و فناوری بسیج استان مرکزی با اهدای لوح و هدایایی قدردانی شد.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار