مدیرکل حفاظت محیط زیست استان مرکزی از پایان سرشماری زمستانی پرندگان آبزی و کنار آبزی در عرصه های آبی استان مرکزی خبر داد.
کد خبر: ۱۰۹۶۲۵۰
تاریخ انتشار: ۲۰ اسفند ۱۴۰۱ - ۱۹:۱۹ 11 March 2023

 

به گزارش تابناک مرکزی ، یوسف یوسفی افزود: با شروع فصل سرما در ماههای پاییز و زمستان پرندگان مهاجرت زمستانه خود را از عرض‌های جغرافیایی بالا به سمت عرض‌های جنوبی را شروع کرده و در امتداد مسیر مهاجرت خود وارد تالاب‌ها و آبگیرهای استان می‌شوند.
 وی با اشاره باینکه سرشماری زمستانه پرندگان مهاجر آبزی و کنار آبزی با هدف آگاهی از وضعیت کنونی جمعیت پرندگان مهاجر زمستان گذران، شناسایی و رکورد گونه‌های جدید صورت می‌گیرد ، اظهارداشت: در سرشماری  امسال بیش از۲۳ هزار پرنده آبزی و کنار آبزی در ۶۹ گونه مشاهده شد  که نسبت به مدت مشابه سال قبل، ۱۰ درصد افزایش یافته است .
یوسفی گفت : اطلاعات و نتایج حاصل از سرشماری پرندگان آبزی و کنارآبزی مهاجر به عنوان پایه و اساس بررسی اندازه و تغییرات جمعیتی در برنامه‌های حفاظتی و مدیریتی جمعیت‌های پرندگان مورد بهره‌برداری قرار می‌گیرد و نهایتاَ به مدیریت زیست‌بوم کمک  می‌کند.
مدیرکل حفاظت محیط زیست استان مرکزی افزود : علاوه بر برنامه سرشماري پرندگان، بررسی احتمال وجود بیماری آنفلوآنزای پرندگان و نظارت بر پهنه‌هاي آبي به جهت ممنوعيت صيد و شكار پرندگان مهاجرآبزي نیز در دستور کار سرشماران قرار دارد و خوشبختانه تااين لحظه پايش‌هاي دقيق حاكي از عدم وجود نمونه مشكوك بیماری و يا لاشه در استان است.
گفتنی است هر سال هزاران قطعه پرنده حمایت شده از جمله درنای خاکستری ،غاز خاکستری، فلامینگو، خروس کولی، خوتکا، عروس غاز، انواع اردک، فاخته و.....برای زمستان گذرانی به استان مرکزی  مهاجرت می‌کنند.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار