نماینده ولی‌فقیه در استان مرکزی گفت: استقرار صنایع مختلف بویژه آلاینده، در بهترین زمین‌های کشاورزی غرب اراک، مشکلات آلایندگی بسیاری برای شهروندان ایجاد کرده و تنها راه چاره مدیریت آن توسعه فضای سبز و کاشت نهال است.
کد خبر: ۱۰۹۵۶۷۶
تاریخ انتشار: ۱۵ اسفند ۱۴۰۱ - ۲۰:۱۱ 06 March 2023

 

به گزارش تابناک مرکزی،آیت‌الله قربانعلی دری نجف‌آبادی در آیین روز درختکاری با بیان اینکه این صنایع باید در این فرایند همکاری جدی داشته باشند افزود: همکاری صنایع، نهادها و دستگاه‌های اجرایی در راستای تقویت فضای سبز، تحقق تولید و کاشت ۱۶ میلیون نهال در این استان ضروری است.
وی با بیان اینکه دستگاه‌های مختلف باید در حفظ و نگهداری نهال‌ها همکاری لازم را به کار گیرند یادآورشد: محدودیت منابع آبی این ضرورت را ایجاد می‌کند که قبل از کاشت نهال در مورد آبیاری آن نیز برنامه‌ریزی کارشناسی تدوین شود و بهترین روش برای این مهم بهره‌گیری از آبیاری نوین به صورت قطره‌ای است که باید مورد توجه متولیان امر قرار گیرد.
آیت الله دری نجف آبادی افزود: بر اساس برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته باید در طول چهار سال، یک میلیارد نهال در کشور کشت شود و با توجه به ظرفیت‌های موجود در دشت‌ها و دره‌های کشور، کشت ۲۵۰ میلیون نهال در هر سال چندان دور از دسترس نیست.
وی ادامه داد: بهره‌وری از آب هم‌اکنون در کشور حدود ۳۵ تا ۴۰ درصد است که باید برای جلوگیری از هدر رفت آن، میزان بهره‌وری به ۱۰۰ درصد برسد.
نماینده ولی فقیه در استان مرکزی خاطرنشان کرد: سهم این استان در کاشت نهال در مدت چهار سال آینده حدود ۲۰ میلیون نهال است که تمامی دستگاه‌های اجرایی مسئول باید در تحقق این مهم نقش‌آفرینی کنند.
آیت الله دری نجف آبادی با یادآوری بودجه ۱۷ هزار میلیارد ریالی شهرداری اراک، گفت: نیاز است مدیریت شهری این شهر در کنار سایر اقدامات کاشت نهال را در دستور کار خود قرار دهد.
وی ادامه داد: وجود زباله در ورودی شهر اراک مناظری نازیبا ایجاد کرده که باید تدابیر لازم در جهت اصلاح این شرایط اندیشیده شود.
مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان مرکزی هم گفت: یک میلیون و ۱۰۰ اصله نهال امسال در این استان تولید شد که این نهال‌ها تا بیست و نهم اسفندماه جاری در مناطق مختلف استان مرکزی توزیع می‌شود.
عبدالحسین محمدی افزود: مقدمات کاشت سالانه چهار میلیون نهال برای تحقق تولید ۱۶ میلیون نهال در مدت چهار سال آینده، در استان مرکزی انجام شده‌است.
وی ادامه داد: طول «دره مودر» اراک چهار کیلومتر و مساحت این دره ۳۷۷ کیلومتر است و در این منطقه ۱۶۸ بند گابیونی، ۲ آبشار مصنوعی، ۲ بند سنگ و سیمان برای کنترل روان‌آب‌ها ایجاد شده‌است.
محمدی اظهار داشت: ایجاد ۲ پل معلق و ۱۰ هکتار فضای سبز برای حضور گردشگران در دره مودر نیز پیش‌بینی شده‌است.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار