استاندار مرکزی گفت: این استان جزو استان‌هایی است که در اهدای خون از نظر کمی و کیفی وضعیت مطلوبی دارد.
کد خبر: ۱۰۹۵۳۲۵
تاریخ انتشار: ۱۳ اسفند ۱۴۰۱ - ۲۰:۰۴ 04 March 2023

 


به گزارش تابناک مرکزی،فرزاد مخلص‌الائمه در آغاز بکار شعبه انتقال خون و مجمع خیرین سلامت استان مرکزی در اراک، افزود: این استان در تاسیس سردخانه پلاسمای خون در سطح ملی جزو استان‌های پیشران است.
وی یادآورشد: در سفر رییس جمهوری، آغاز طرح جدید ممنوع اعلام شد و اهتمام بر اتمام ۸۰ هزار طرح نیمه تمام کشور است اما در استان مرکزی با پیگیری‌های مدیرکل انتقال خون استان، سردخانه پلاسمای خون عملیاتی شد.
وی بیان کرد: در سفر رییس جمهوری به استان مرکزی، چند طرح عمرانی جدید تعریف، مورد تایید و تصویب قرار گرفت.
مخلص الائمه افزود: استان مرکزی با وجود غنای فرهنگی، از لحاظ زیرساختی و پایگاه انتقال خون عقب افتادگی‌هایی دارد که امید است با کمک خیران و دولت جبران شود.
وی بیان کرد: استان مرکزی در تعداد پایگاه انتقال خون، کمبودهایی دارد و از پایگاه انتقال خون سیار نیز محروم است که امید است این نقاط ضعیف رفع شود.
استاندار مرکزی اضافه کرد: با توسعه بیمارستانی و مراکز درمانی که در استان در حال انجام است، باید زیرساخت‌هایی مانند انتقال خون نیز افزایش یابد.
مخلص الائمه اظهار داشت: لازم است از ظرفیت بخش خصوصی در توسعه زیرساخت‌های درمانی استان استفاده شود، زیرا امکانات دولت به تنهایی نمی‌تواند جوابگو باشد.
وی بیان: تاکنون خیران سلامت استان مرکزی، بر روی ساخت مراکز بیمارستانی، کلینیک تخصصی محلی و منطقه‌ای و پایگاه اورژانس فعالیت داشته‌اند که امید است از این ظرفیت در توسعه انتقال خون نیز استفاده شود.
استاندار مرکزی به نقش رسانه‌ها در جلب همکاری بخش خصوصی در حوزه انتقال خون اشاره کرد و گفت: رسانه‌ها در معرفی ظرفیت خیران نقش اصلی را برعهده دارند.
مخلص‌الائمه در ادامه به سابقه شکل‌گیری سازمان انتقال خون اشاره کرد و افزود: حدود ۱۰۰ سال از نخستین اهدای خون در مسجد سلیمان در ایران می‌گذرد.
مدیرکل انتقال خون استان مرکزی نیز در این نشست گفت: حدود چهار میلیون مورد خونگیری از زمان تاسیس انتقال خون و فرآورده‌های خونی در این استان تاکنون انجام شده که در سطح بیمارستان‌ها توزیع شده است.
دکتر ریتا ظهیری با بیان اینکه، انتقال خون استان مرکزی اکنون به عنوان استان معین شناخته شده است، افزود: نسبت توزیع خون در استان نسبت به درخواست ۱۰۰ درصد است.
وی ادامه داد: علاوه بر تولید فرآورده‌های خونی، ۳۶۱ هزار پلاسما به شرکت پالایشگاهی آلمانی در طول سال‌های اخیر ارسال شده و به چهار داروی نایاب تبدیل شده است.
مدیرکل انتقال خون استان مرکزی در بخش دیگری از سخنانش گفت: ۴۳هزار نفر امسال برای اهدای خون به مراکز استان مراجعه کردند که از این تعداد، ۳۵ هزار نفر واجد شرایط برای اهدای خون شناخته شدند.
دکتر ظهیری افزود: باید فعالیت در حوزه انتقال خون به صورت اجتماعی باشد و دولت به تنهایی نمی‌تواند کار را پیش ببرد و این مهم نیازمند عزم جدی است.
وی به استقبال کم بانوان استان مرکزی در اهدای خون اشاره کرد و ادامه داد: تنها پنج دهم درصد بانوان استان اهدا کننده خون هستند.
وی اضافه کرد: ۱۲ و چهار دهم درصد اهدای خون توسط جوانان زیر ۳۵ سال استان مرکزی انجام می‌شود که این رقم ناچیز است و باید اهدای خون توسط این گروه سنی افزایش یابد.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار