مدیرکل حفاظت محیط زیست استان مرکزی گفت:در زمینه تجهیزات ، زیرساخت‌ها و تجهیزات ضروری حفاظتی، زنده‌گیری و تیمارداری حیات‌وحش در مواقع اضطرار و هم ازنظر نیروی متخصص و آموزش‌دیده در این حوزه، با توجه به گستره پهناور استان و مسافت‌های طولانی با کمبودهای جدی روبه‌ رو هستیم.
کد خبر: ۱۰۹۴۹۷۱
تاریخ انتشار: ۱۰ اسفند ۱۴۰۱ - ۲۱:۱۹ 01 March 2023

 

به گزارش تابناک مرکزی، یوسف یوسفی با بیان اینکه در تلاشیم با پیگریهای لازم اعتبار لازم برای تجهیز اداره کل و ادارات شهرستانها مهیا شود و گامهای موثری برای حفظ حیات وحش استان برداشته شود افزود: در استان به دنبال آن هستیم که ازتجهیزات نوین حفاظتی همچون پهباد، دوربین‌های پایش آنلاین و ... برای حفاظت گونه‌ها و زیستگاه‌های استان استفاده کنیم .
یوسفی گفت : باتوجه به اینکه عمدتا در حیات وحش درمان بی معناست باید علاج واقعه را قبل از وقوع کرد و در این خصوص در زمان حال بهترین کار انجام اقدامات پیشگیرانه و کنترل و بررسی رفتار حیات وحش و افزایش رصد و پایش‌های منطقه‌ای است.
وی با اشاره باینکه کنترل و ‌پایش حیات وحش استان مرکزی درخصوص مشاهده علایم بیماری به ‌صورت مستمر و منطقه‌ای توسط محیط‌بانان و تیم کارشناسی در حال انجام است افزود : خوشبختانه امسال تاکنون هیچ مورد مشکوک یا ابتلا به طاعون نشخوارکنندگان کوچک جثه یا آنفولانزا فوق حاد پرندگان در استان مشاهده و گزارش نشده است.
یوسفی یادآورشد: از دیگر اقدامات پیشگیرانه در این خصوص میتوان به نظافت و ضدعفونی کلیه آبشخورهای حیات وحش به وسیله آهک‌پاشی و استفاده از مواد مخصوص ضدعفونی، جلوگیری از ورود دام‌های غیر مجاز و واکسینه نشده به مناطق و زیستگاه‌های حیات وحش اشاره کرد.
مدیرکل حفاظت محیط زیست استان مرکزی تصریح کرد: حفظ حیات‌وحش علاوه بر آنکه نمادی از مدنیت و توسعه‌ یافتگی فکری انسان‌ها است، دارای ارزش اخلاقی یعنی احترام گذاشتن به حیات تمام موجودات و آفریده‌های خدای متعال است.و نیازمند آن هستیم تا تمام آحاد جامعه در کنار مسوولان و متولیان امر، برای حفظ حیات وحش تلاش کنند و شرایط مطلوبی را برای پویایی و پایداری گونه‌های جانوری کشورمان و زیستگاه‌های آن‌ها فراهم نمایند
مدیرکل حفاظت محیط زیست استان مرکزی گفت : حیات وحش، به عنوان یکی از حلقه های مهم زنجیره های حیات نقش بسیار مهمی دارد و حیات غذایی، دارویی و ... انسانها جدا از این موجودات نمی باشد.
وی باشاره به اینکه امسال دوازدهم اسفند روز جهانی حیات وحش با شعار "مشارکت برای حفاظت از حیات وحش " نامگذاری شده است، گفت: باید از همه ظرفیت ها و در تمامی سطوح جامعه ، برای مقابله با بحران های حیات وحش و رسیدن به ایده های جدید و اهداف تاثیرگذار استفاده شود وتلاش کنیم تعارضات موجود بین انسان و حیات وحش را به حداقل رسانده تا برای نسل آتی، سرزمینی با میراث طبیعی گرانبها به ارث بگذاریم.
وی افزود: حیات وحش دارای ارزش های اکولوژیکی، ژنتیکی، اجتماعی، اقتصادی، علمی، آموزشی، فرهنگی، تفریحی و زیبایی شناسی بوده و در توسعه پایدار و رفاه انسان نقش محوری دارد، به گونه ای که مردم در همه جا به حیات وحش و منابع زیستی منبعث از آن وابسته بوده و برای رفع نیازهای اساسی از جمله غذا ، سوخت ، دارو و مسکن و پوشاک به آن متکی هستند.
یوسفی با اشاره باینکه کشور ایران به خاطر تنوع جغرافیایی و اقلیمی خود دارای تنوع گونه ای بسیارارزشمندی است اضافه کرد: براساس آخرین بررسی و گزارشات کارشناسان محیط زیست ، بیش از ۲۰ هزار گونه بی مهره ، حدود ۱۳۰۰ گونه مهره دار و بیش از ۸ هزار گونه گیاهی در اکوسیستم های خشکی و آبهای داخلی ایران زیست می کنند. و از حدود ۲ میلیون گونه‌ای که در جهان شناسایی شده‌اند، حدود ۴۴ هزار گونه در کشور ما یافت می‌شوند.
وی بیان داشت جدی‌ترین تهدید حیات وحش، تخریب زیستگاه است که بخشی از این تخریب به ‌واسطه انسان و بخشی نیز به ‌شکل طبیعی ایجاد شده است همچنین موارد د یگری مانند ورود گونه های مهاجم ، آلودگی محیط زیست ، تغییرات اقلیم ، بیماریها ، شکار غیر قانونی و قاچاق حیات وحش را هم میتوان از دیگرعوامل تهدید حیات وحش برشمرد.
مدیر کل حفاظت محیط زیست استان مرکزی ادامه داد: استان مرکزی با مساحتی مساحتی حدود سه میلیون هکتار در محل زاویه برخورد دو رشته كوه البرز و زاگرس واقع شده که وجود مناطق کویری، کوهستان های مرتفع، تالاب ها و سدها ، دشت ها و کوهپایه ها به غنای زیستی استان کمک شایانی کرده است .
وی گفت : استان مركزی در خاستگاه سوم كشور در حوزه تنوع زیستی قرار دارد و نماد تنوع زیستی استان کل (پازن ) می باشد و تاكنون ۳۳۵ گونه جانوری شامل ۵۳گونه پستاندار، ۲۰۵ گونه پرنده،۵۴ گونه خزنده، ۴ گونه دوزیست، ۱۹ گونه ماهی بومی و یكهزار و ۳۳۶گونه گیاهی در آن شناسایی شده است.
یوسفی بیان کرد: این استان دارای ۱۳ منطقه تحت مدیریت سازمان حفاظت محیط زیست کشور ا
ست که سیصد و شش هزار و و نهصد و نود هشت هکتار وسعت دارد که : شامل پارک ملی هفتاد قله ، سه منطقه حفاظت شده هفتاد قله اراک ، الوند و چنارخمین ، دو پناهگاه حیات وحش راسوند شازند و جاسب دلیجان، مناطق شكارممنوع بازرجان تفرش، كلاهه آشتیان، چال خاتون شازند، پلنگاب خنداب، خرقان زرندیه و تالاب میقان و اثر طبیعی ملی غار نخجیر است. كه این مناطق از بهترین زیستگاه ها و پناهگاه های حیات وحش كشور محسوب می شوند.
مدیرکل حفاظت محیط زیست استان مرکزی خاطر نشان کرد : گونه در خطر انقراض یا در معرض خطر انقراض ، جانوران و یا گیاهانی هستند که به دلیل تعداد کم و تغییرات اقلیمی و اکولوژی و یا تجارت حیات‌وحش در فهرست گونه‌های در معرض خطر از بین رفتن ونابودی قرار گرفته‌اند واز چهار دهه پیش که بشر انقراض بسیاری از گونه‌های زیستی جانوری و گیاهی را در محیط زندگی خود مشاهده می‌کند، تنوع اکوسیستم و حفظ آن برای بقاء حیات در کره زمین اهمیت بیشتری یافته است.
یوسفی ادامه داد : بر اساس اطلاعات اتحادیه جهانی حفاظت از محیط زیست (IUCN) پانزده گونه جانوری ایران در معرض انقراض شدید قرار دارد كه دو گونه آن شامل كركس و خروس كولی اجتماعی در زیستگاه های استان مركزی است. وبراساس آخرین مطالعات انجام شده در استان مرکزی ۱۷ گونه پستاندار ، ۲۲ گونه پرنده و ۲ گونه خزنده در معرض تهدید هستند .

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار